Coata Element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Waxxarn

Coata Element

Inläggav Waxxarn » 2006-09-15 13:16

Sitter och kantar om ett par SS8542or och tänkte fråga vad man ska coata dom med så dom ser snygga ut igen :)

Någon som har några tips?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-15 13:59

Det här med coating har det resonerats om i några trådar tidigare. Om man ska tro ScanSpeak (!) så skulle det nog vara ide att lägga på ett lager kolfiberklägg (?) och då får man i stort sett ett par 8545:or.

Det finns ju produkter att köpa - vill minnas att någon refererade till Visaton som tydligen har något att köpa klart. Jag har någon gång i tiden köpt en flaska eller burk med något specialmedel. Problemet var att det aldrig torkade och det fastnade en massa damm i det.

När jag renoverade mina 8542 tog jag fasta på goda råd som lämnades ang renovering av papperskonerna på gamla Philips 9710 på något forum. - PVA! I princip vattenfast trälim. Vid renoveringen konstaterade jag att dammskyddet var av textil och genomsläppligt för luft. Det är inte bra och att täta det är en sådan där klassiker som det har tipsats om lite här och var under årens lopp. Med de äldre 8542 kan jag väl tänka mig att det finns en risk för kompression vid höga ljudtryck och något sämre effekttålighet eftersom talspolen inte ventileras på annat sätt.

I forntiden (!) tillverkade bla Seas vissa element både med och utan coating och av kurvorna att döma så försvann mycket av de uppbrytningsproblem som även 8542 har om du kollar kurvan. Så jag strök helt sonika hela konen inkl kalotten med PVA och tycker att det låter bra. En liten varningsflagga bara: PVA:n är vattenbaserad vilket mjukar upp pappen, så lägg på tunt!

/Jocke

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2006-09-18 09:44

Åfan trälim säger du, hur blir ytan på det?

V8 snackade om någonsorts loctite, men han visste inte riktigt vilken sort, någon som vet det?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-18 10:41

Waxxarn skrev:Åfan trälim säger du, hur blir ytan på det?

V8 snackade om någonsorts loctite, men han visste inte riktigt vilken sort, någon som vet det?

Prova på en bit kartong så kan du avgöra om du blir nöjd!

När man började med plast typ PP, bextrene mm för kon och dammskydd var det inte helt ovanligt att de ströks med ett lager sk "plastiflex" (någon typ av lack eller lim, kanske epoxy) på konen och en "klutt" silikon på kalotten. Förekom bla på engelska högtalare och även tidiga QLN.

/Jocke

PS. Som jag nämnde tidigare förekom bla från Seas samma element i olika utföranden bla med och utan coating och med olika kalotter. Kan du hitta gamla datablad så syns effekten tydligt på kurvan som blir betydligt lugnare uppåt (och möjligen något lägre övre gränsfrekvens). Jag upplever att det känns bättre att åtgärda problemen vid källan än att dämpa brister med komplicerade filter.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2006-09-18 11:06

Ska testa med limmet så får vi se :)
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-18 12:57

Epoxy är inte heller helt ovanlig. Koner av kevlar är tydligen förstärkta med det! Kan späs med T-röd tex. Var bara försiktig om det handlar om en papperskon - prova på något annat först!

/Jocke

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-18 23:47

Det här var ett intressant ämne!

/Arne

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-19 00:17

Det är ju egentligen inget annat än vad tillverkarna ägnar sig åt. Nuförtiden redovisar de däremot sällan lika element med och utan coating. Läste för flera år sedan en artikel i vad jag minns var en engelsk hifi-tidskrift om coating. Tyvärr har den förkommit och jag minns inte riktigt vilka råd som gavs.

För att en kon ska fungera optimalt förutsätts att den håller formen samt att vibrationer inte fortplantar sig i materialet. Det fordras alltså en väl avvägd balans mellan styvhet och inre dämpning. De styvaste membranen idag är väl de med metallkon men de har stora problem med uppbrytning som ger en elak kurva uppåt i frekvens. Bra inre dämpning får man om man laminerar två styva lager med ett poröst emellan. Så egentligen skulle man nog helst stryka både in och utsidan av en kon med pva eller epoxy.

Hade varit intressant om någon forumdeltagare hade haft tid och möjlighet att göra lite noggrannare mätningar.

/Jocke

PS. Kom just på att någon här rekommenderade någon slags fernissa för en tid sedan. Intresserade kan ju söka efter vad som sas då!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-19 08:43

Damar ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-19 09:55

Så var det!

/Jocke

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2006-09-19 13:16

Ska kolla upp det med :)

Fåfäng som man är så undrar jag oxå om man kan lägga ett tumt lager mattsvart färg efter coatingen, eller e det Big NONO?
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-19 15:33

Det har ju inte heller varit helt ovanligt att koner har "målats" av tillverkaren, däremot har jag inte sett till någon dokumentation på effekten av olika behandling. Såväl PVA, Epoxy och fernissa blir ju transparent när den torkat och pappen i konen är vanligtvis infärgad med någon mörkare grå färg. Om det inte räcker tror jag faktiskt att det finns svart epoxy och det borde vara möjligt att tillsätta lite pigment i de andra.

Men, som sagt - prova på något annat först och lägg bara på lite i taget så att inte konen blir för blöt och tappar formen.

/Jocke

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2006-09-22 00:26

Vad gällande svart epoxy så finns det.
Kolla på pondussnickeri.a.se så hittar du det.
Dom säljer både epoxyn och pigmentet. Finns även som vitt.

Återgå till DIY-forum