Fanering av högtalarlådor, vilket lim?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Fanering av högtalarlådor, vilket lim?

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-20 21:22

Projekterar fanéring av mina OA 51 lådor. Har dock en fundering.
De flesta använder vanligt vitlim eller kontaktlim.
Vad är problemet med kontaktlim? Mest har man hört att faneret släpper, är det för att man har slarvat med utstrykningen och
missat ytor, eller är helt enkelt kontaktlimmet sämre?
Vill ju inte åka ut för att fanéret släpper efter ett halvår.

/Arne

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-21 06:28

På dom lådor jag har limmat med kontaktlim har faneret släppt efter ett tag... Lite synd för det är ju väldigt praktiskt med kontaktlim. Jag kan ju förståss ha gjort nåt fel.

På senare tid har jag limmat med vitlim och press (mdf-skiva och en massa tvingar) och det har funkat bra (dock måste man passa sig lite om man har tunnt faner där vitlimmet kan väta igenom så det syns på andra sidan... man vill ju inte få för tunnt heller så det riskerar att inte fästa på alla ytor => jag har kört med lite tjockare faner :) )

Användarvisningsbild
X-ray

Re: Fanering av högtalarlådor, vilket lim?

Inläggav X-ray » 2006-09-21 12:37

Ducatiboy skrev:Projekterar fanéring av mina OA 51 lådor. Har dock en fundering.
De flesta använder vanligt vitlim eller kontaktlim.
Vad är problemet med kontaktlim? Mest har man hört att faneret släpper, är det för att man har slarvat med utstrykningen och
missat ytor, eller är helt enkelt kontaktlimmet sämre?
Vill ju inte åka ut för att fanéret släpper efter ett halvår.

/Arne

Det bör vara ett tjockt lager kontaktlim, på båda ytor som ska sammanfogas. Jag använder en sån där tandad "skrapa" liknande de man har till att stryka ut lim när man lägger golv (man kan ha pensel om man vill istället). Det ser förståss mycket ut, men när limmet torkat så finns bara ett lagomt tunt lager kvar.

Tuber med lim samt i sparyform går bort direkt. Lim på burk prata vi om, senast jag fanerade 4 lådor gick det åt ungefär ca 3,5 liter.

Vid påläggningen så trycks faneret på plats med kanten på en liten träbit ca 5-10 cm bred obs tryck hårt.

Inget av det jag fanerat hittills i livet har släppt.

Jag har följt många faneringar här på forumet och i de flesta fall så brister det i mängden som appliceras. Då uppstår tyvärr en misstro på kontaktlim.

Prova några ggr på provbit. Kontaktlim slår aldrig igenom faneret, det gör ibland vitlim, inte kul! Vit och fanerlim är förbehållet snickarproffesionen som har tillgång till press med värme i.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-21 14:12

Det låter bra, jag har ju lackat lådorna och det är ju ett bök att slipa ner färgen. Desutom så är det ju smidigt med kontaktlim.
Tack för tipsen! :)

/arne

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-21 17:14

Sök på forumet ;)

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2006-09-21 17:42

Kontaktlim finns ju av olika sorter.
Nu vet jag ju inte vad du använt, men jag bygger båtar till yrkes och där har vi gått ifån cascos lösningsmedelsbaserade till något vattenbaserat värdelöst lim av arbetsmiljöskäl.

Nu använder vi det ifs för sättnig av mattor och inte till limning av trä, men jag antar att det inte är någon större skillnad.

Om inte annat är det ju bekvämt att jobba med.
Var dock noga med att det fått torka ordentligt innan du lägger ihop bitarna.
Är det fortf det minsta kladdigt när du lägger ihop det är det dömt att det släpper senare.

Problemet med vitlim som suger igenom och sedan syns efter lackning är ju inte kul det heller.

Använder du poyuretanlim så syns det inte när du lackat även om det sugit igenom lite.

Lycka till.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-21 18:28

Avråder från kontaktlim å det bestämdaste!

Det har ingenting under faneret att göra. Det kommer att släppa, det är bara en tidsfråga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-09-21 21:57

pinoccio skrev:Kontaktlim finns ju av olika sorter.
Nu vet jag ju inte vad du använt, men jag bygger båtar till yrkes och där har vi gått ifån cascos lösningsmedelsbaserade till något vattenbaserat värdelöst lim av arbetsmiljöskäl.

Det heter S9 Super och kommer från CASCO, det är altså den sort som luktar och innehåller den typ av lösningsmedel man blir en "kul" typ av.

Skämt åsido men utan en riktig press så är nog kontaktlim för oss som jobbar hemma ett bra alternativ.

Vissa här tycker att det är skit, men jag har bara goda erfarenheter av detta sammanfogningssätt. Men jag utgår från att var och en får göra vad de anser vara bäst för stunden. Mao en del tycker si en del tycker så. Det gäller bara att sortera rätt.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-21 22:52

Det här blev man ju inte mindre tvehågsen av....Men jag ska i alla fall slipa av lådorna igen, och då ska jag se om det inte är en allför stor insats att få bort lacken igen, och då kan jag ju använda vitlim.
I annat fall så får jag köra med kontaktlim.
Skam den som ger sig! :D

/Arne-snart med OA-51c

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2006-09-22 00:20

Varför envisas man med att fanéra högtalarna efter montering?
Brukar fanéra först, såga bitarna 45 grader och sen bara limma ihop dom utan att skruva.

Det är inte spec dyrt att gå till ett snickeri för att få bitarna fanérade i en riktig press.

Har aldrig varit med om att limningen släppt som baksidan och baffeln sedan ligger infrästa i en fals och håller formen på hela lådan.
Måste ju vara ett sjukt tryck för att få det att släppa.
Limmet är ju grymt starkt när det väl fått härda ordentligt.
Dessutom blir ju limytorna större då.

Är det bara för att det är överkurs på snickeri eller har det någon praktisk betydelse?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-22 08:54

Om man fanerar efter monteringen så kan man få fanermönstret att stämma vid skarvarna. Jag antar att det inte går så lätt om man fanerar innan sågningen?

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2006-09-22 12:40

Det var just det som var poängen att jag tyckte det blev enklare att få snyggt m 100% passning direkt.

Om man fanérar mdf innan man sågar isär sidor, botten, topp så blir mönsterpassningen rätt hela varvet runt utom i en skarv.
Lämpligtvis en neråt.

Det var inga invändningar mot hållfasthet iaf?
Det var det jag blev lite orolig för som jag byggt nästan alla mina byggen så.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-22 17:03

Känns som om det är viktigt att koppla ihop den här tråden med den här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Åsikter i all ära (mina inluderade) men faktiska fall, och faktiska erfarenheter från dem, kan ju vara bra att känna till också. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-22 17:26

Då kan man även lämpligen länka till denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2641

Personligen så limmar jag allra helst med vitlim men där man inte kan få tillräckligt med kontakttryck så tillåter jag mig att fuska lite med kontaktlim.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-22 17:42

Tyvärr är det så att med en riktig fanérskärmaskin och en "symaskin" som limmar ihop faneret, samt en press (faner ska limmas på båda sidor av skivmaterilaet så detta inte slår sig, så går det som en wienerkorv.

Jag byggde min CM3:or på detta vis. På med fanér på skivorna (24mm ply), kapa i rätt size, gerade hörn, centrumborrning (tappar) och så ihop med skiten i speciell press som garanterade 90gradershörn.

Grejen med vitlim är att den förenar sig med träet på ett sätt som kontaktlim inte gör. Släpper kontaktlimmet står man där med tvättad hals och kan inte annat.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-09-22 20:40

soundbrigade skrev:Släpper kontaktlimmet står man där med tvättad hals och kan inte annat.

:lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-22 20:43

niklas skrev:
soundbrigade skrev:Släpper kontaktlimmet står man där med tvättad hals och kan inte annat.

:lol:

Det är snorigt och dant och låter sig inte slipas bort, eller slipas jämt för att man ska kunna köra en gång till.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-22 22:43

Sagt o gjort, nu har jag i kväll slipat väck det mesta av färgrester.
Jag var särskilt noggrann i kanterna så mdf:en kom fram.
Lagt lite spackel på ett par ställen där det inte var jämnt.
Slipning av dessa i morgon, och sedan ska jag fanéra med
ek o VITlim. Förstår de som tycker kontaktlim är bra, dock så
har jag inte hört om en enda som har släppt fanér med vitlim här,
och det är för mig ett sjysst val då jag kommer att göra det för första
gången. Det kan ju vara bra att slippa tänka på att limmet hugger direkt
med tanke på ev justeringar. Dock så ska jag vara måttfull med mängden då det som en del säger här är risk för genomblödning
av fanéret. Så nu får vi se hur resultatet blir. :D

/Arne

Återgå till DIY-forum