Enkel filterfråga...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-17 22:26

JB skrev:Men om man ökar delningsfrekvensen lite till säg 100-300 hz? Skulle det bli mycket enklare att få till en snygg delning då?

200 Hz:

Bild

Fortfarande inte riktigt vad man vill, men bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-17 22:31

Svante skrev:
JB skrev:Men om man ökar delningsfrekvensen lite till säg 100-300 hz? Skulle det bli mycket enklare att få till en snygg delning då?

400 hz då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-17 22:34

JB skrev:
Svante skrev:

400 hz då?

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-17 22:46

Svante skrev:
JB skrev:
Svante skrev:

400 hz då?

Hmm här börjar det väl likna nått ivarjefall?!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-17 22:52

JB skrev:
Svante skrev:
JB skrev:
Svante skrev:

400 hz då?

Hmm här börjar det väl likna nått ivarjefall?!

Mm, det är väl ungefär så lågt man brukar lägga passiv delning som lägst, det går att få till om man pillar på värdena, kanske ner till 300 Hz eller så, typiskt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-17 23:03

Aha men det är väl kanske bäst att man bygger ett filter med rätt brant delning då kanske vid 400 hz, gula kurvan tex ser väl ganska bra ut? Vilka komponenter skulle du rekommendera till dessa högtalare?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-17 23:18

JB skrev:Aha men det är väl kanske bäst att man bygger ett filter med rätt brant delning då kanske vid 400 hz, gula kurvan tex ser väl ganska bra ut? Vilka komponenter skulle du rekommendera till dessa högtalare?

Alltså, vänta nu, är det en sub vi pratar om, eller är det en del av en fullregisterhögtalare?

För är det en sub, som inte står på samma ställer som sidohögtalarna, så kommer det att gå att höra var de står, och det är inte bra. Dessutom så måste man veta om elementen funkar bra upp till 400 Hz, så att de inte bryter upp där eller strax över.

Simuleringarna tar inte hänsyn till uppbrytningar eller baffelsteg, sånt måste man kolla innan man delar högt. Jag skulle dela aktivt och lågt, då kan du dessutom höja lågbasen lite.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-18 06:55

Svante skrev:
JB skrev:Aha men det är väl kanske bäst att man bygger ett filter med rätt brant delning då kanske vid 400 hz, gula kurvan tex ser väl ganska bra ut? Vilka komponenter skulle du rekommendera till dessa högtalare?

Alltså, vänta nu, är det en sub vi pratar om, eller är det en del av en fullregisterhögtalare?

För är det en sub, som inte står på samma ställer som sidohögtalarna, så kommer det att gå att höra var de står, och det är inte bra. Dessutom så måste man veta om elementen funkar bra upp till 400 Hz, så att de inte bryter upp där eller strax över.

Simuleringarna tar inte hänsyn till uppbrytningar eller baffelsteg, sånt måste man kolla innan man delar högt. Jag skulle dela aktivt och lågt, då kan du dessutom höja lågbasen lite.

Det blir 2 stycken lådor (stereo) och dom kommer vara en del av ett fullregister system.
Mellanregister + diskant kommer sitta i andra lådor dock och jag kommer köra högpassfilter på dom.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2006-09-22 13:00

Kanske är jag ute och cyklar helt, det var lämnge sen man skruvade billjud.
I en gammal BMW 740 fr -93 gick signalerna fr originalstereon till det lite konstiga slutsteget i lågnivå.
Har för mig att vi helt sonika klippte den och knyckte den till ett separat steg för framsystemet i det här fallet.
Har för mig det går kablar färdigdraget för även en liten bas som fanns som option fr BMW.

Kanske har har jag fel, men jag vet att farsan hade en "original BMW-bas" i sin.
Den eftermonterades på 20 min i skuffen av BMW, så något måste ju varit fördraget fr början.

Kanske har jag helt fel, men det kan kanske vara värt att titta på.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-09-22 17:09

Jodå. BMWs egna sub är smart, enkel och bra men priset på över 6000:- gör att jag ser många andra bättre men framför allt billigare alternativ... :wink: Jag har sett på amerikanska hemsidor hur man opererar sig in i kabelstockarna vid slutsteget och lirkar ut en lågnivårsignal men det ser ut som om man ska ha en hel del kunnande och mod för att göra en sån operation.
Sen såg jag häromdan att bakhögtalarna är på 2ohm!!! Inte 4 eller ens 8 ohm. :? Så det blir nog lite andra värden på kondensatorn...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-22 18:10

Svante skrev:
JB skrev:
Svante skrev:

400 hz då? Hmm här börjar det väl likna nått ivarjefall?!

Mm, det är väl ungefär så lågt man brukar lägga passiv delning som lägst, det går att få till om man pillar på värdena, kanske ner till 300 Hz eller så, typiskt.

Vill bara försiktigtvis nämna att jag tror simuleringarna är gjorda med spolar med atypiskt låg serieresistans.

Eller?

Vilken resistans har du utgått ifrån att de har Svante?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-22 18:17

Jo just det, sen skall jag såklart ta mitt ansvar och försvara mitt varumärke mot missbruk också!
manger skrev:...om ni vill veta :?: Jag har tänkt koppla in ett "basstöd" i min kombi och har ingen lågnivåutgång. Får alltså koppla från befintliga bak/bas-högtalare till högnivåingången. MEN! Då vill jag inte att de gamla bak/bashögtalarna skall försöka spela djupare än 80-100Hz.

Ett basstöd är en speciell sorts bashögtalare (från Ino Audio) som i basregistret arbetar tillsammans med (ger stöd åt) den fullregisterhögtalare den används med. Den sist nämnda fullregisterhögtalaren är alltså INTE HP-filtrerad. För att systemet skall fungera tilfyllest är dock den akustiska systemsumman kontrollerad av en tidigare i kedjan placerad (reglerbar) eq som tar bort den basöverbetoning som basstödsadditionen annars ger.

Nämligen. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-09-22 19:15

IngOehman skrev:Jo just det, sen skall jag såklart ta mitt ansvar och försvara mitt varumärke mot missbruk också!

Jag ber om ursäkt! Förlåt! :oops: Det var menat som en ironi mot de förhärskande "bumpa-bumpa" och "dunka-dunka"-subwoofrarna som bara exiterar bilplåt och stör omgivande trafikanter. Jag syftade på att jag bara vill ha ett stöd för de djupare oktaverna... :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-22 19:16

Helt Ok! :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-23 01:09

IngOehman skrev:Vilken resistans har du utgått ifrån att de har Svante?

Ehh, ja de är nog typ supraledande, ja... :oops: 0 ohm alltså. Det gör förstås att de mest extremt resonanda beteendena jag visade på inte blir lika resonanta i verkligheten. Speciellt som det är tal om ganska stora spolar för de lägsta delningsfrekvenserna.

Hursomhelst så är det fortfarande så att tabellfilter inte funkar därnere eftersom lasten inte är en ren resistans där.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-23 01:12

Svante skrev:
IngOehman skrev:Vilken resistans har du utgått ifrån att de har Svante?

Ehh, ja de är nog typ supraledande, ja... :oops: 0 ohm alltså. Det gör förstås att de mest extremt resonanda beteendena jag visade på inte blir lika resonanta i verkligheten. Speciellt som det är tal om ganska stora spolar för de lägsta delningsfrekvenserna.

Hursomhelst så är det fortfarande så att tabellfilter inte funkar därnere eftersom lasten inte är en ren resistans där.

Nu är elementen släppta men jag har inte beställt dom än.. hursomhelst så har dom inte lagt in någon detaljerad information om dom än =(

Tror jag beställer elementen snart och fixar filtret senare, för utan alla värden som behövs så blir det väl svårt att räkna ut exakt hur filtret ska se ut =/

Föregående

Återgå till DIY-forum