Var skall delningsfiltret sitta?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hefty

Var skall delningsfiltret sitta?

Inläggav Hefty » 2004-02-03 19:32

Detta kan tyckas vara en trivial fråga men... :(
Jag såg i en annan tråd att man rekomenderar minimalt avstånd mellan en RC-länk och högtalarelementet.
Ok, det är ju inte så svårt, man löder bara på det "på" högtalaren.
Vad jag funderar på är resten av filtren. Placeras de lämpligtvis längst ned i lådan vilket är bra för oss som bygger höga och smala högtalare (ger en tung botten) eller placeras även dessa så nära elementen som möjligt? Finns det någon orsak varför man INTE skall montera filtret på väggen bakom/sidan av elementet? Detta är ganska trevligt då man faktiskt kommer åt filtret efter att lådan monterats ihop.
Försök komma åt filtret i en 150cm hög högtalare där filtret är monterat i botten på lådan. Hålet för elementet är dessutom bara 12cm i diameter...
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-03 19:36

Sätt i alla fall inga kondensatorer så de påverkas av tryckförändringar (och vibrationer) inuti högtalaran. Sätt dem inuti en tät låda/kammare. Annars föredrar jag att rekommendera att ha delningsfilert i en apparatlåda separerad från högtalaren. (Enklare att tweaka eller gå över till aktiv drivning senare då också)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-02-03 19:46

har någon kollat hur detta tryck påverkar komponenterna och ev påverkan på frekvenskurva o dist? då såååååå många högtalare har sina filter monterat inne i lådan lär detta inte utgöra ett sååååååå stort problem, eller
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-03 19:52

Många högtalare har en separat kammare för delningsfiltret, det tycker jag talar för sig själv... att ha det utanför är lite för extremt för de flesta konsumenter. Fast det har ju gjorts en fin svensk stativare med det utanför.... :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-02-03 20:17

förvisso, men så ömtåliga är väl inte komponenterna? det är ju inte direkt hammarslag det är frågan om. någon gjuter in filtret i svart gucka men det trodde jag berodde på hysch-hysch o fabrikshemligheter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-03 20:17

Jag satte mitt undertill, på utsidan. Det är som en rölängning av lådan kan man säga... Där är det lätt att komma åt för förändringar.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-03 23:00

Bra är ju om man kan "disejbla" filtret om man vill mäta elementen för sig av någon anledning. Man kanske vill förbättra det. Det är ju lite svårt om man byggt en krets med seriell topologi inne i lådan. Det går ju ioförsig att dra trådar genom porten om man har en sådan och sedan trycka in filtret bakom inre portmynningen men det blir bökigt. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-02-04 01:03

Filtret i fråga består av en parallell RC-länk och en Baffelstegs korr i serie.
M.a.o. om man löder på RC-länken på elementet så lämnar det kvar en spole parallell med en resistor vilka i sin tur kopplas i serie med elementet.
Dvs det är bara spolen som behöver limmas fast på lådväggen.
Jag behöver inte bry mig om möjligheten till aktivt filter senare då det egentligen bara är en baffelstegskorrigering och inte ett normalt filter. Experiment med ett bredbandselement i en ML-TQWT.

Sååååå, bottenmonterat eller bakom elementet? Det verkar som att det råder lite förvirring? Är kondingarna såpass tryckkänsliga att det märks? Är det bara kondingar som är tryckkänsliga?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-04 02:20

Med rimligt goda kondensatorer är modulatione av kapacitansen (pga tryckförändringar) av sådan dignitet att den helt kan försummas 8O

Vidare kan man fundera över vilka krafter som dominerar den fysikaliska växelverkan i kondingen; per elektriskt fält eller per extern tryckmodulation :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-02-05 19:47

Hehe, jag sitter just nu och pillar på kompnenterna till filtret...
Att löda fast RC-Länkarna på högtalarterminalerna känns inte speciellt realistiskt längre.
Dessa kondingar måste ha matats med steroider eller nått. 8O
Spolarna får jag nätt och jämt in genom hålet för elementet. (Ajaj, skrapar huden av knogarna... eller i.a.f. nästan.)
Det finns nog bara en placering som är realistisk om man vill ha filtret inne i högtalaren och det är på golvet.
M.a.o. löda fast filtret direkt på polskruvarna och därifrån dra kabel till elementen.
Jag har också lyckats få tag i 1.3mm^2 Litztråd som invändigt kablage. :D
Hmmm, går det att limma ihop två kablar? Vilket lim? Att bygga sin egen Twinfeeder...

Återgå till DIY-forum