Mikrofonförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrik

Mikrofonförstärkare

Inläggav henrik » 2006-09-20 18:14

Skulle behöva ha mig en mikrofonförstärkare för att mäta lite. Finns det någon som säljer färdig etsade kort för mikrofonförstärkare bygge? "Elliott Sound Products" har men dom ligger ju på andra sidan jorden och så finns det ingen online order funktion.

Ett alternativ är att inte bygga alls utan köpa 22201 från Kjell & Co. Men frågan är om det blir något bra.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-20 18:38

Hej Henrik!

Jag har handlat ett kretskort från Rod Elliot, Project 93. Har inte blivit av att jag har monterat det bara.... Är alltså inga problem att handla därifrån. Vill minnas att betalningen gjordes via Pay Pal.
Ett alternativ kan vara att bygga en förstärkare à la Linkwitz, se www.linkwitzlab.com. Går att bygga på experimentplatta.

Roger

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-09-21 15:38

Jo det blir nog en linkwitz förstärkare skulle jag tro. Får väl rent av göra ett eget kretskort även om det är riktigt, riktigt, tråkigt jobb.

//henrik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-21 15:56

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-21 16:37

Naqref™ skrev:http://www.naqref.com/meas.html :?:

:)

... där man kan läsa: "A newer microphone amplifier is under development and it will look like this", samt att sidan är skapad "3/9 -03".

Är den färdig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-21 16:44

Näe den tillhör de projekten som får en bra början men saknar slut. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-21 16:46

Varför inte köpa en liten Behringer-mixer? Den har du säkert användning för i andra sammanhang, och den är billig. Jag har en själv, och jag tycker att den är utmärkt.

Bild

Produktinfo

[Edit] Den verkar vara ersatt av Behringer Xenyx 1002, 875:- på http://www.jam.se
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Mikrofonförstärkare

Inläggav phon » 2006-09-21 18:12

henrik skrev:Skulle behöva ha mig en mikrofonförstärkare för att mäta lite. Finns det någon som säljer färdig etsade kort för mikrofonförstärkare bygge?

//henrik

Bild

Jag använder en mikrofonförstärkare i byggsats från Elfa.

Man får med etsat kort, massa komponenter, en bra OP-amp, dubbel (gangad) potentiometer, två små elektretmikrofoner som (nästan) går att mäta med dom också. Batterihållare ingår också.

Allt för det facila priset av 96:- plus moms

Kortet går att använda till annat också, en liten hörlursförstärkare, linedriver, aktivt filter eller nåt annat roligt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-21 22:13

Jag har blivit lite inspelningsansvarig i en kör och tror att även jag skulle behöva en mikrofonförstärkare.

Det är så att vi när vi spelar in använder en liten portabel hårddiskinspelare som det bara är att koppla in micen i. Problemet är bara att inspelningen blev lite väl brusig (har bara använt den en gång)

Hjälper det med att ha en separat bra mikrofonförstärkare för att få ner brusnivån?

(nu stjäl jag tråden lite kanske, men de som har svar/tips på min fråga kan ju kanske skicka pm till mig istället för att posta i denna tråd)
Senast redigerad av ekeponken 2006-09-23 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
henrik

Re: Mikrofonförstärkare

Inläggav henrik » 2006-09-21 23:36

phon skrev:Man får med etsat kort, massa komponenter, en bra OP-amp, dubbel (gangad) potentiometer, två små elektretmikrofoner som (nästan) går att mäta med dom också. Batterihållare ingår också.

Allt för det facila priset av 96:- plus moms

Oj, tack. Den hade jag helt missat. Får pallra mig ner till Mölndalsvägen och skaffa mig en sådan.

//henrik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-22 00:18

Mikarna är väl .... sådär .... om man säger .... men dom tar emot ljud så man kan ju alltid ha dom att öva sig med, när man nu ändå får med dom gratis. :) Man måste ju ha några att förstöra också 8O

WM61 från (t.ex.) Svalander är bättre, kostar några tior eller vad det var. ... 60:- var det visst ...
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-09-23 15:24

Jo tanken är väl att använda just sådana Panasonic micar från exempelvis Svalander.

//henreik

Användarvisningsbild
secanbj

Inläggav secanbj » 2006-09-24 20:28

Jag köpte en sådan här

http://www.madaboutsound.com/prod_det.asp?product_id=4

Då får man med det mesta man behöver ink Panasonic kapslar. Jag använder den till Soundeasy och det fungerar kalasbra

/Anders

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-25 10:41

perstromgren skrev:Varför inte köpa en liten Behringer-mixer? Den har du säkert användning för i andra sammanhang, och den är billig. Jag har en själv, och jag tycker att den är utmärkt.

Bild

Produktinfo

[Edit] Den verkar vara ersatt av Behringer Xenyx 1002, 875:- på http://www.jam.se

Förr i världen var Phonic bättre till samma pris, trots samma inre komponenter.

Phonic MM802, t ex. Eller MU802.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-25 10:46

n3mmr skrev:
perstromgren skrev:Varför inte köpa en liten Behringer-mixer? Den har du säkert användning för i andra sammanhang, och den är billig. Jag har en själv, och jag tycker att den är utmärkt.

Bild

Produktinfo

Bara inre komponenter? Likheten är slående.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-25 10:48

secanbj skrev:Jag köpte en sådan här

http://www.madaboutsound.com/prod_det.asp?product_id=4

Då får man med det mesta man behöver ink Panasonic kapslar. Jag använder den till Soundeasy och det fungerar kalasbra

/Anders

På den sidan länkas det till en kalibreringsfil för WM61. Det sägs dock inget om detta ingår i paket (som dessutom inte finns för leverans i dagsläget). Med tanke på att även enklare kalibreringar kostar ca 300 kr/mikrofon får man anta att denna fil endast är med för informationens skull. Prisnivån verkar annars helt okey.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-25 13:03

perstromgren skrev:
n3mmr skrev:

Bild

Produktinfo

Bara inre komponenter? Likheten är slående.

Bild

En skillnad är att Phonic är lite STÖRRE.
Dom hade då bättre kvailtet på kontroller och omkopplare, samt hade lägre dist och bättre valda tonkontrollkurvor.

Likheter i yttre utseendet beror nog på att den ena söker emulera den andra.

MU1202 har jag.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum