Lådljud..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dantax

Lådljud..

Inläggav Dantax » 2006-09-13 17:49

Har ett par två-vägs högtalare som jag knåpat ihop. Volymen är 14 liter, basen är 6,5" och de är (nu) basreflex. Låda/port är avstämt till 60 hz, vilket jag har verifierat. Lådan är mycket stabil, och stagad i sidled på mitten. Basreflexröret sitter på baksidan, och har innerdiameter 50 mm.

Frontarean är liten, 220x330 mm, de är alltså ganska djupa (~325 mm. yttermått) För att minimera risken för interna reflexer gjorde jag bakstycket lutande i 10 grader. Innerdjupet är alltså mindre upptill (255) jämfört med nedtill (305)mm. Basarna har Qts: 0.53, fs: 50 Hz, Vas: 28.8 lit. uppmätta värden. Delningsfrekvensen har jag provat fram till runt 3 kHz, och det låter bra.

MEN, nu till problemet; trots ihärdigt experimenterande med delningsfiltret har jag ett sorts whoo-ljud som jag inte fått bort. Det hörs speciellt på ståbas, elbas och liknande. Det låter "låda" så att säga. Jag har gott om dämpmaterial "täckjacksfoder" och röret är inte skymt. Det verkar ha med lådan och göra, men jag är inte säker. Om jag stoppar lite dämpmaterial i basreflexrören blir det genast bättre, men basen blir ju också tamare.

Hjälp mottages tacksamt! :?

Användarvisningsbild
norman

Re: Lådljud..

Inläggav norman » 2006-09-13 19:05

Dantax skrev:Jag har gott om dämpmaterial "täckjacksfoder" och röret är inte skymt. Det verkar ha med lådan och göra, men jag är inte säker. Om jag stoppar lite dämpmaterial i basreflexrören blir det genast bättre, men basen blir ju också tamare.

Täckjacksfoder är ju inte så bra på att dämpa stående vågor, så i lådor som det kan bli stående vågor i kan man använda t.ex. glasull istället som dämpar mycket bättre.

Har man otur kan man få ut en hel del högre frekvenser från porten om den tillsammans med dämpmaterialet är placerat fel i lådan.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-09-13 19:08

Du har för hög avstämning. Element med höga Qts-värden har pucklar kring resonansfrekvensen, så för att få till någorlunda jämn frekvenskurva måste du stämma av en bra bit under elementets Fs.

Du har förmodligen en rejält höjd nivå kring 60 hz nu, och det kan bara inte låta bra!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-13 19:48

Mja, Basta! säger att tonkurvan är som den röda, exklusive eventuella filter:

Bild´

Om du ökar lådvolymen till 37 liter och stämmer av den till 36 Hz blir det som den blå.

Nu ger nog den lådvolym och avstämning som du har valt en ganska svag lågbas, men jag tror ändå inte att det är det du hör. Det kan mycket väl vara stående vågor i lådan, har du "täckjacksfoder" så dämpar inte det stårnde vågor särskilt bra, tryck i lite gullfiber i stället.

Tips: Ladda ner RTSect från min sida och koppla in en mik till datorn (det spelar inte så stor roll vad det är) och titta på den medans du spelar musik. RTSect visar ju frekvensinnehållet i musiken "live" och då brukar det vara ganska lätt att se vilka frekvenser man stör sig på. Man får en direkt koppling mellan en frekvensskala och hörselintrycket.

När du har identifierat vilken frekvens som du stör dig på, kan du räkna ut vad den motsvarar för våglängd och se om den (egentligen en multipel av halva våglängder) stämmer överens med något mått på lådan.

Det kan också vara så att du har ett för långt basreflexrör, då kan det bli störande resonanser i det.

http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/rtsect.exe
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-09-13 20:55

Tack Svante för info'n!

Skall testa RT-sect.
Lådorna var igentligen gjorda för att vara slutna, därav volymen. Hade tänkt att ha dem tillsammans med en separat basmodul. Nu kommer jag att ha lite platsproblem ett tag, och därför bytte jag basarna till något jag hade på hyllan, och gjorde hål i bakstycket, för att få mer bas :D Ett hål på baksidan kan man ju sätta igen vid behov...

Rören är 73mm långa, är det "långt"? (innerdiameter är 52)
Man brukar ju säga att basreflexlådor inte ska ha så mycket dämpning?
Borde inte en stående våg synas på impedanskurvan?
Kan placeringen av den inre mynningen på porten inne i lådan spela roll?
Har för mig att jag sett något diagram som visade att placeringen av ingången till b-röret, inne i lådan, kan ställa till det. Ljudtrycket inne i lådan är inte likformigt efter vad jag förstår. Kan ett bakplacerat rör göra att mer högre frekvenser letar sig ut genom porten, eftersom det är mer rak linje från basens baksida till utsidan? (kan se magneten genom röret...)

Väntar med spänning på nya synpunkter :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-13 21:27

Dantax skrev:Rören är 73mm långa, är det "långt"? (innerdiameter är 52)

Nej, det är ganska kort. Borde ge en lägsta resonans vid cirkus 345/(2*0,073)=2,4 kHz, vilket är ganska högt (=bra).

Dantax skrev:Man brukar ju säga att basreflexlådor inte ska ha så mycket dämpning?

Jo, sant. Det är en balansgång mellan dämpning av luftkavitestsresonanser (="stående vågor") och den ökade lådvolym som behövs för en given tonkurva när man inför resistiva förluster. Men om du har problem med stående vågor, så måste du öka mängden dämpmaterial.

Dantax skrev:Borde inte en stående våg synas på impedanskurvan?

Om den är riktigt kraftig, ja, men den kan vara hörbart för stark utan att synas på impedanskurvan också.

Dantax skrev:Kan placeringen av den inre mynningen på porten inne i lådan spela roll?

Ja. Om man lyckas placera den i ett minimum för den dominerande stående vågen, så slinker det ut mindre genom röret. Men det slinker ut en hel del genom högtalarelementet också, så det är ingen universallösning.

Dantax skrev:Har för mig att jag sett något diagram som visade att placeringen av ingången till b-röret, inne i lådan, kan ställa till det. Ljudtrycket inne i lådan är inte likformigt efter vad jag förstår. Kan ett bakplacerat rör göra att mer högre frekvenser letar sig ut genom porten, eftersom det är mer rak linje från basens baksida till utsidan? (kan se magneten genom röret...)

Mhja, det är svårt att säga generellt. Men det är ju lätt att testa om ljudet som stör slinker ut genom porten eller inte, det är ju bara att proppa in en socka eller två i det, så att det inte kommer ut nåt ljud där. Du kommer att tappa en del bas, men det kan man ju bortse ifrån, mentalt. Speciellt om du kombinerar lyssnandet med tittande på RTSect.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-09-13 23:09

Tack igen..
Skall testa imorgon!

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-09-14 22:18

Har nu testat att köra RT-sect med musik och signalgenerator, mycket intressant...
Efter att ha spelat lite Mingus och div jazz, såg jag en topp vid ca 100 hz vid "oljudet" Trodde definitivt att det skulle ligga högre upp!

Nåväl, testade sedan att sätta micen i öppningen på porten och svepa med tongenerator, då såg jag något märkligt; Vid ca 85-90 Hz reser sig kurvan upp från att ha varit (i stort) en topp som rörde sig på frekvensskalan, till att bli en flack backe av övertoner uppåt. Såg inte bra ut... Vid ca 250 Hz så tonar backen bort och blir en peak igen. Skall det vara så???

Om jag placerar micen på framsidan, vid basen, så får jag inte det här fenomenet. Jag får en mjuk topp på ca 10 dB vid 90-120Hz, vilket verkar lite mycket i och för sig. Basta visar en topp på ca 3-5 dB. Rumspåverkan?
Hmm... Frekvensen verkar för låg för att det skall kunna vara stående vågor inne i lådan, eller?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-15 16:30

Dantax skrev:Nåväl, testade sedan att sätta micen i öppningen på porten och svepa med tongenerator, då såg jag något märkligt; Vid ca 85-90 Hz reser sig kurvan upp från att ha varit (i stort) en topp som rörde sig på frekvensskalan, till att bli en flack backe av övertoner uppåt. Såg inte bra ut... Vid ca 250 Hz så tonar backen bort och blir en peak igen. Skall det vara så???

Du verkar få distortion nånstans i kedjan, kan t.ex. vara mikrofonen eller ljudkortet som överstyrs när utnivån från porten är hög vid avstämningsfrekvensen (jämför nivån när du mäter på elementet och det inte distar)

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-09-15 21:32

:oops: Här kommer en bekännelse: Upptäckte precis att någon OND människa tryckt in Loudness! yuck, yack! Använder aldrig loudness, så jag hade inte varit observant. Har provat fram filter och allt med loudness intryckt... Tjohej. Har precis skaffat mig själv massa extrajobb. :( Androm till varnagel, som det hette förr!

(Norman, du hade rätt om disten. Har haft lite för bråttom...) Verkar dock som jag har någon slags resonansfenomen kring 100 hz ändå. Skall gå över till glasull som första steg och testa vad som händer.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-09-19 18:30

Jag tycker nog att man ska ha runt 40% av lådan fylld med isolering (ej packad) vid basreflex, vid sluten ska man ha ännu mer. Detta gör att du
kan räkna på ungefär 300m/s när du tar fram avstämmningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 19:34

Dantax skrev::oops: Här kommer en bekännelse: Upptäckte precis att någon OND människa tryckt in Loudness! yuck, yack! Använder aldrig loudness, så jag hade inte varit observant. Har provat fram filter och allt med loudness intryckt... Tjohej. Har precis skaffat mig själv massa extrajobb. :( Androm till varnagel, som det hette förr!

Ondskan kan ta sig en massa uttryck, detta var en av de ovanligare :D

Ytterligare en anledning till varför det är onödigt med tonkontroller och annat tjafs. Tacka vet jag Sentecs SC9!

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Lådljud..

Inläggav Svante » 2006-09-19 22:11

Dantax skrev: Låda/port är avstämt till 60 hz, vilket jag har verifierat.

Hmm, en tanke slog mig; hur har du verifierat det?

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-09-28 19:37

Jag har verifierat det genom att mäta upp impedansen i den färdiga låda/högtalare- kombinationen, och även gjort en visuell kontroll. Dvs jag har svept med en tongenerator och kollat på konutslaget. Det är ju som lägst vid portens avstämning. Det går att se överraskande bra inom en-två Hertz sådär.

Återgå till DIY-forum