Jag har testat lite med "kortslutet" ljudkort, dvs jag har en "rak" kabel som jag kopplar från utgång direkt till linje-in på ljudkortet. Då borde signalen som jag mäter vara exakt samma signal som jag skickar ut, minus eventuella egendomligheter in DACar och ev filter på ljudkortet. Mitt antagande var att detta borde ge en rak kurva oberoende av sampingsfrekvens och mlslängd. FEL!!
Att jag börjar här är för att jag vill veta att mätsystemet gör rätt innan jag börjar mäta på element och lådor.
Jag håller på att bygga ett trevägssystem med dubbla 8:or + 1,5" titan/neodymium driver + titan diskant + två lösa subbar och skall dela alltihop digitalt.
Datorn är en 2,6Ghz Dell med ett Turtle Beach ljudkort i. Hyggligt tror jag
-Har byggt en testlåda som ser ut så här.
Ful men funkar. Den ser lite konstig ut i formen och det beror på att när det är klart skall den upp på väggen.
Det skall bli fem lådor så det kan bli lite bio oxå.
Vid vissa kombinationer av MLS pulslängd och sampelfrekvenser blir mätkurvan rak och fin och vid andra kombinationer blir totalt kass. Detta gäller både frekvens och fas. Den långt ifrån rak, slår kanske 20-40db.
När man läser i olika publikationer står det tex att man skall mäta basar vid låg samplingsfrekvens (typ 8k) och en lång MLS puls och då ser det inte klokt ut vid "kortlsuten" mätning. Vilken längd på fönstret skall man använda. Hur hittar man den.
Hur skall jag kunna mäta en bashögtalare när inte mätsystemet ger en rak kurva i sig själv?. Då vet jag ju inte vad som är mätsystemets fel och vad som kommer från elementet.
Kurvan ändrar helt utseende vid olika sampelfrekvenser. Skall man prova sig fram till en kombination som funkar. Verkar lite ostabilt.
Jag kan ju alltid kalibrera bort felet men det skulle vara skönt att veta varför den gör så.
just MLS erbjuder följande samplingsfrekvenser: 8000, 11025, 16000, 22050, 32000, 44100, 48000, 64000, 88200, 96000 Hz
Och följande MLS längder: 4096, 8192, 16384, 32768
Borde inte min "kortslutna"mätning, dvs ljudkort ut direkt till ljudkort in, alltid ge en rak kurva oberoende av vilken kombination av sampel och MLS längd jag väljer? Måste längden på tidsfönsteret vara en "jämn" multipel av någon av sampel eller MLS för att det skall funka?
Finns det några tumregler att hålla sig till?
Skall man leta efter en "rak" kombination och använda den? Eller alltid kalibrera bort felen även om dom är stora?
Finns det ngt annat program som är bättre/enklare att använda.
Och allt detta dyker på en INNAN man äns hunnit börja mäta på riktigt. Huh.
Tacksam för ideer och inspel.
//Robert