Uppgradering / byte av CD-klockan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Uppgradering / byte av CD-klockan

Inläggav Jocke » 2006-09-30 08:31

Hittade några sidor om byte av klocka i CD-spelare. Tillverkarna uppger stora och dramatiska förbättringar. Någon som har egna erfarenheter?

När jag såg kretskortet upplevde jag att det blev många kronor per komponent. Det här kan väl inte vara så märkligt utan att det finns kvalificerade DIY-kit för vettiga pengar - om det nu är någon mening att byta!

Synpunkter - erfarenheter?

/Jocke

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-09-30 14:40

Finns det en specifik cd-spelare du tänker på?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-30 16:11

Tillverkarna av de där prylarna menar ju att de gör stor skillnad i alla spelare. De hänvisar bla till mindre jitter på klockan och att både bas och diskant blir "bättre"!

/Jocke

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2006-09-30 17:00

http://us.hifidiy.net finns den billigaste klockan jag har sett du skulle ju kunna investera i den och testa lite om du inte vill lägga ut för mycket pengar. Har dock läst på många ställen att uppgradera klockan i en cd spelare är bland det bästa du kan göra.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-30 17:16

Tack för tipset! Tyvärr kommer jag inte fram till sidan nu men jag har också noterat att det påstås göra stor skillnad. Undrar om någon här har erfarenheter av att byta och hur resultatet blev?

/Jocke

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-09-30 19:13

Jag har bytt klocka i en DVD spelare (som jag använde endast för musik lyssning). Resultatet var inte så bra. Gjorde ingen ordentlig lyssnings jämförelse. Däremot så klippte jag av kabeln till klockan (under drift). Inget hände fortfarande ljud 8O Det visade sig att det var fel klocka som byttes ut. Lämnade tillbaks klockan och fick pengarna åter. En lite komisk sak i det hela är att tillverkaren av klockan hade en exakt likadan DVD spelare :? Jag installerade enligt deras instruktion.

Har däremot upplevt ljudförbättring vid fix av PLL'en som skapar klockan i en DAC (S/PDIF in). Det är ungefär samma sak, men på ett annat sätt. Båda sakerna förbättrar klockan som går till D/A chipet.

Många av dagens D/A-chip uppges ha god jitter tålighet (ej äkta multi-bit). Så det kanske inte jämt ger stor skillnad.

//Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-09-30 19:32

Har moddat flera spelare med MYCKET goda resultat.

Körde med LC audios näst senaste klocka med nätdel.

Allt blir bättre. Bas mellan diskant . Mer lättflytande dvs. högre upplösning. Större öppnare ljudbild mm.

Jag anser att en klocka är det första man bör införskaffa.. absolut bästa investeringen i min rig. Vet dock inte hur bra dagens bättre spelare är, de maskiner jag moddat har 5+ år bakom sig.

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-30 21:10

Tack för tips!

Ska söka lite på LC audio så får vi se vad som dyker upp!

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-01 09:58

Mich skrev:Många av dagens D/A-chip uppges ha god jitter tålighet (ej äkta multi-bit). Så det kanske inte jämt ger stor skillnad.

Hur mycket tålighet en DAC (chippet alltså) har mot jitter beror mycket på vilken princip den arbetar med (enbitare är känsligare än multibitare) och då kan ett klockbyte få olika stora effekter beroende på vilken spelare den byts i. Man bör dock komma ihåg att det kanske inte är så lönt att byta klocka om man kör med en extern dac då det finns pll-kretsar i mottagarkretsarna som är mycket mer dominerande för slutresultatet än i vilken takt data pytsas ut från cd-spelaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-01 16:43

En mkt nra klocka kan du finna på
http://www.tentlabs.com/Products/cdupgrade/index.html

Finns lite info att läsa oxå.

Sigurd

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-01 20:17

Naqref™ skrev:
Mich skrev:Många av dagens D/A-chip uppges ha god jitter tålighet (ej äkta multi-bit). Så det kanske inte jämt ger stor skillnad.

Hur mycket tålighet en DAC (chippet alltså) har mot jitter beror mycket på vilken princip den arbetar med (enbitare är känsligare än multibitare) och då kan ett klockbyte få olika stora effekter beroende på vilken spelare den byts i. Man bör dock komma ihåg att det kanske inte är så lönt att byta klocka om man kör med en extern dac då det finns pll-kretsar i mottagarkretsarna som är mycket mer dominerande för slutresultatet än i vilken takt data pytsas ut från cd-spelaren.

Prexis! Då placeras klockan i DACen med en kabel tillbaka till transporten för synkad klockning.

p.s. kan tillägga att den spelare som vann mest på ny klocka var en Sony Sacd. Både CD och Sacd ljudet blev ruggigt mycke bättre.

/Peter

Återgå till DIY-forum