D'Appolito, erfarenheter efterfrågas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pabo

D'Appolito, erfarenheter efterfrågas?

Inläggav Pabo » 2004-02-08 17:50

Mitt högtalarprojekt är ett försök att uppnå låg distorsion och högt ljudtryck mellan 30Hz och uppåt. Därför planerar jag att använda mig av D'Appolitokonfiguration mellan mina två 5-tums HDS-mellanregister. Har dock hört att D'Appolito kan ge svårbemästrade egenskaper och undrar därför om någon här har erfarenhet av topologin? Jag vill köra 4:e ordningens butterworth mellan mellan/diskant för att på så vis verkligen utnyttja elementen där de är som bäst och inte någon annanstans. Ger 4:e ordningen problem med D'Appolito? Vad kommer jag få för egenskaper?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-02-08 18:18

jag har för mig att m/t/m's kräver låga ordningar för att få mindre problem med utsläckningar, tvärtemot m/t (eller t/m) alltså

här är en artikel, om den är vettig vet jag inte: http://www.birotechnology.com/articles/VSTWLA.html
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-08 18:48

Ger 4:e ordningen problem med D'Appolito? Vad kommer jag få för egenskaper?
Fjärde ordningens delning med en MTM elementplacering ger "fingrar" i vertikalresponsen. Huvudloben, dvs där du har rak frekvensgång i vetikalled blir även smalare. Du får även två frekvenser som släcks ut när du mäter mer och mer off axis i vetikalledd i stället för en(om du bara skulle ha haft ett mellanregister).

Om du ska dela 4:e ordn. så bör du sikta på en Linkwitz-riley respons, dvs att båda elementen är akustiskt i fas i ett så stort område runt delningen som möjligt. Dessa filter har ett q på 0.5, dvs de ligger -6dB vid delningen istället för butterorth som har ett q på 0.707 och -3dB vid delningsfrekvensen. Om du siktar på butterworth-respons på elementens avrullning så får du inte rak summerad frekvensgång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 01:46

Vertikal utsläckningar är nog det största problemet. 8)

Ang Linkwitz-filter.

Polerna har Q-värdet 0.707 och har samma placering i s-planet. Det är alltså i själva verket ett butterworthfilter i kvadrat. Då inses lätt att fasen är 180 där nivån är -6dB, vilket ger en snygg summering. Att tala om produkten av polernas Q-värde, som blir 0.5, är något irrelevant :wink: eftersom det inte ger konstruktören tillräcklig info för att dimensionera filtret från blankt papper.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-09 12:49

Hur dimensionerar man en akustisk överföringsfunktion för en högtalare på papper? 8) Tycker nog att filtrets totala q-värde är ganska så relevant.

Återgå till DIY-forum