Moderator: Redaktörer
En smal baffel med större baselement på sidan är j en lösning som fungerar bra...om man delar lågt
Det är ju känt att baselement ofta skiljer 10-20% i viktiga parametrar som resonansfrekvens, Q-värde mm. Är det då inte en risk att de jobbar i otakt, s.a.s?
Jocke skrev:En smal baffel med större baselement på sidan är j en lösning som fungerar bra...om man delar lågt
Öhhh, är det inte sidan som är baffel för det större elementet då? Men det verkar ju som om det har varit ett framgångsrikt koncept under en tid!
Dantax skrev:Att stora bafflar är obra är nog de flesta överens om.
Jag är mer intresserad av huruvida två likadana baselement i en och samma låda verkligen jobbar i fas med varandra hela tiden? Läste någongång att två element i samma låda bör seriekopplas, hellre än parallellkopplas. Detta pga att då går samma ström genom båda elementen, vilket gör att elementen samarbetar bättre. Synpunkter?
Dantax skrev: Jag är mer intresserad av huruvida två likadana baselement i en och samma låda verkligen jobbar i fas med varandra hela tiden? Synpunkter?
Naqref™ skrev:Dantax skrev:Att stora bafflar är obra är nog de flesta överens om.
Det där är lite som växthuseffekten - alla är inte överens med dem som är mest framträdande för stunden.
Fråga den framlidna Peter Snell och han hade gett ett avvikande svar.
Dantax skrev:Jag tänker nu på det faktum att högtalarelement är till stor del "styrda" av resonanser i lådan, och inte i första hand av signalen...
...Jag har läst undersökningar som visar att ljudvågornas utbredning i en och samma låda är olikformig. dvs ljudtrycket inne i lådan är inte samma i olika positioner. Hur påverkar detta ljudet?
Naqref™ skrev:Jag är mer intresserad av huruvida två likadana baselement i en och samma låda verkligen jobbar i fas med varandra hela tiden? Läste någongång att två element i samma låda bör seriekopplas, hellre än parallellkopplas. Detta pga att då går samma ström genom båda elementen, vilket gör att elementen samarbetar bättre. Synpunkter?
Skillnaden är minmal om man delar lågt men man bör nog göra förutsättningarna optimala i vilket av fallen ändå. Det blir enklast om man har separata lådor och låter de arbeta parallellt men detta funkar ju inte alltid om man måste ha dem att dela ett långt basreflexrör och om känsligheten blir för hög med parallellkoppling. Ett tumregelmässigt svar går inte att ge.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 110 gäster