Tripath....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

matson

Tripath....

Inläggav matson » 2004-02-11 01:32

Varför göra färdigt sina projekt när man kan påbörja nya? :P

Har nu kollat på Tripaths "Evaluation-boards" och har väl egentligen 2 funderingar......

1. Vad är egentligen ett evaluation-board? Får jag ett kretskort och en komponentpåse, eller är junket redan monterat och ready to rock?

2. Tripath, nån som har en åsikt eller rent av har hört dom?

http://www.profusionplc.com/scripts/wsisa.dll/pcatdtl?ipartno=RB-TK2350-2

Användarvisningsbild
DrJukiba

Inläggav DrJukiba » 2004-02-11 01:37

evaluationboard=färdigt att koppla in(ex. psu)
litet-väl fungerande-lite skramligt men det beror på vad du ska ha det till
DJ
Senast redigerad av DrJukiba 2004-02-11 23:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Acme

Inläggav Acme » 2004-02-11 21:46

Hej,

Jag har testat Tripath med gott resultat. Jag beställde endast chippet (TA3020), etsade egna kort och lödde ihop. De är dessa förstärkare (totalt 4st moduler) som sitter i mina aktiva 3-vägs TB-högtalare
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Själva chippet kostade 10euro. Komplett förstärkare runt 500kr totalt (exkl nätdel). Köper man evalueringskortet till TA3020 går det loss på ca 260euro. Man sparar som vanligt en del på att göra det själv. Mina kort är (nästan) likadana som evalueringskorten. Vad gäller prestanda och ljudåtergivning så slår det allt som finns för det priset vågar jag påstå. Sedan att förstärkaren drar lite ström och knappt blir ljummen gör ju inte saken sämre. Det finns skydd för överström/spänning, mute vid av- och påslag mm så det behövs inte en massa kringkomponenter.

/Peter

matson

Inläggav matson » 2004-02-12 00:08

Acme: Hur ser din nätdel ut? Dom verkar väldigt intressanta!

Användarvisningsbild
Acme

Inläggav Acme » 2004-02-12 20:44

Hej,

Nätdelen har jag själv designat och konstruerat. Det är en fasskiftad resonant helbrygga, ZVS. Har varit lite trixande med att få det hela att funka helt perfekt. Som vanligt kommer man på bättre lösningar när den första prototypen är klar.
Tyvärr är switchade nätdelar något man helst inte ska ge sig på om man inte har tidigare erfarenhet av liknande konstruktioner. Jag förklarar gärna hur det funkar men kommer inte att ge ut "min" lösning på det hela. Skälet är främst att jag inte kan ta ansvar för om något/någon kommer till skada pga min lösning.

/Peter

matson

Inläggav matson » 2004-02-12 21:35

Acme: Okej, men det blir en konventionell nätdel för min del. Fanns något "nätdelskit" för en tusenlapp hos någon firma i Danmark såg jag, så en nota på ca 3500 SEK verkar troligt innan låda och kontakter.

Tack ska ni ha för tipsen!

Mvh/Mats

Återgå till DIY-forum