Kan vi göra en Watt/Puppy klon?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nl1970

Kan vi göra en Watt/Puppy klon?

Inläggav nl1970 » 2004-01-17 22:25

Hej alla

Hur skulle det bli om det togs fram en Watt/Puppyliknande högtalare på DIYdelen? Jag gillar konceptet med en liten stativare med en basunderdel. Hur skulle en sådan högtalare se ut? Det ska inte vara en ren klon men man kan ju sno konceptet, en högtalare med en diskant och en mellan/bas till överdelen. Och en underdel med två åttor i varje. Kanske inte ett element blir lika som i Watt/Puppy men det gör ju inget.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-17 22:30

EPS + sub?

Bara en tanke...

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-17 22:38

Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-17 22:57

Jag skulle helt klart vara intresserad av en Watt/Puppy klon. 8)
Me love Wilson Audio. :D
Elementen har jag för mig är ganska standard men mkt nogrannt matchade. Delningsfilter och lådkonstruktion har jag ingen aning om? Det lär ju vara en hel del finlir med filtren även om de är enkla. Matchning är väl det viktigaste, eller?
Cub är faktiskt en riktigt imponerande skapelse den med. Ser väldigt alldaglig ut men spelar så avslappnat och naturligt... Aaaahhh...
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-01-18 00:31

http://users.nac.net/markowitzgd/david/david.htm
Watt/Puppy liknande högtalare...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-01-18 00:43

Hej

Kul med lite förslag men varför inte göra en helt egen "klon"? Som jag skrev så behöver inte elementen vara samma. Tycker att konceptet är bra. Med dom kunniga personerna som finns på detta forum så kanske det går att få till en riktigt bra högtalare.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2004-01-18 11:52

...och jag som har sålt de Dynaudio 21W54 som låg här och skräpade :(
Ofantligt trevlig element, men passade inte i de projekt jag har/hade.
Borde ju inte vara direkt dåliga då Wilson använde dom i basdelen :wink: OM det nu var standard...

Nä men designen är ju rätt trevlig och det behöver ju inte vara en riktig "klon"... varför inte göra som någon sa: eps + basdel?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-18 14:25

nl1970 skrev:Med dom kunniga personerna som finns på detta forum så kanske det går att få till en riktigt bra högtalare.

En liten misstanke gror i mitt sinne dock som kanske kullkastar det hela - de kunniga personerna här kanske inte tycker konceptet är riktigt optimalt att utgå ifrån. I a f om du menar en pyramidformad basreflexavstämd topp passivt delad och ställd på en basmodul med alldeles för stora basar för volymen...
Usch nu låter jag ju jättenegativ. :roll:

Men det är ju fritt fram för projekt och jag tror nog vi kan få synpunkter från de kunniga som håller felen (inom grundförutsättningarnas begränsningar) på lägre nivåer! :)

EPS + sub kommer bli av men det är ju ett helt annat projekt som är tänkt för nybörjarna (och de som bara vill ha ett lätt och billigt bygge) som kanske inte kan konkurrera om man vill ha mer. Således en helt annan fråga! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
fidelityn

Watt puppy

Inläggav fidelityn » 2004-01-18 15:04

Tja pysslar ju lite med dom här, ingen direkt klon men likheter finns
Bild[/img]

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-01-18 16:01

Du låter inte negativ Nagref, snarare realistisk. Klar att jag inte käver att någon ska angagera sig i ett högtalarbygge om den personen inte vill. Jag håller bara på att spånar lite om hur jag kan tänka mig att göra en högtalare.
Att kunna få råd av dom mer kunniga personerna på detta forum skulle vara en stor hjälp.
Är själv inte så kunning men jag tycker att det är kul och intressant med högtalarbygge.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-18 18:41

Finns vissa saker jag inte gillar med Watt Puppy. Dels är det kanterna på toppen som är helt ickerundade. fidelityn har löst det fint med fasning. Precis som Nagref säger har sedan basarna i Puppy för stor volym men det kan ju avhjälpas ganska lätt eftersom man inte ens kan köpa Dynaudio längre.

Scanspeak mellanregistret skall visst vara coatat för att minska uppbrytningarna i övre mellanregistret. Skulle hellre köra med en SEAS eller Peerless HDS som ju har lägre distorsion och lägre pris. Som diskant vill jag göra reklam för Hiquphon som jag själv skall använda i mina stora byggen. Matchat par för 1800kr, låg distorsion, 3/4 tum som spelar spikrakt upp till 20kHz.

I mina byggen har jag två Peerless-tior per basdel samt två HDS-femmor per topp.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

matson

Inläggav matson » 2004-01-18 19:39

Hiquophon verkar fina, men disten såg inte ut att vara så låg när dom mätte i senaste(?) Klang & Ton(om man inte delar vid ca 3,5kHz).

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-18 20:20

Vilken var ordningen på delningsfiltret då?

matson

Inläggav matson » 2004-01-18 20:25

Nej, det var alltså en mätning på 2:a och 3:e-tons dist och den ökar markant runt 3,5 kHz och neråt. Ljudtrycket var 90dB/1meter.

Inget konstigt med det då det är en 3/4"-dome och då går det ju inte att dela så jättelågt. I registret 5-20kHz såg det kanon ut för övrigt och tonkurvan är verkligen imponerande jämn.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-19 09:35

matson

OK, tack för tipset!

Vilken var nivån för 2:a och 3:e ton ner till 3,5kHz?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-19 11:01

Om man med watt-puppy-liknande menar just pyramidformad, och att basdelarna måste stå under sidosystemet, tycker jag det är en dålig idé.

Om man däremot menar ett ljudtryckskapabelt sidosystem, där man utnyttjar att man delat på bas/sidosystem genom att placera basmodulerna på ett rumsakustiskt lämpligt sätt och använder aktiv delning, är det kanske lite mer intressant...

Om man dessutom undviker olämpliga lådformer och använder ett mellanregisterelement till mellanregistret istället för ett lågbaskapabelt kan det kanske bli riktigt bra!

Till skillnad från en Watt/Puppy... :D :wink:

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-19 12:00

fidelityn: Dina basar verkar vara mycket lämpde för en så liten låda. Kör du med eq för att få dem att gå längre ner eller är möjligen det ena 'elementet' en slav?

Användarvisningsbild
fidelityn

Inläggav fidelityn » 2004-01-19 17:03

Nagref: Det är både slav och eq, sägs ju att det inte ska behövas men det fungerar och gör det utmärkt.

matson

Inläggav matson » 2004-01-19 21:40

Pabo: 3:e-tons disten ligger under 0,3% hela vägen ner till 1,5kHz.
2:a-tonsdisten ligger i princip på 0,3% strecket mellan 3,5kHz-20kHz(en liten topp kring 10kHz upp till ca 0,7%).
Mellan 3,5kHz och 3 kHz stiger den däremot till ca 1%. Den nivån hålls oförändrad ner till 2kHz för att sedan stiga igen.
Hoppas mitt svamlande går att tyda.....

Det är OW1 jag pratar om förresten.

Mvh/Mats

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-19 21:43

OW2 är väl den som verkar bäst. den har väl kanske lite högre dist dock eftersom det lättare membranet får jobba mer nedåt i frekvens.. (spekulering)

matson

Inläggav matson » 2004-01-19 21:48

Jag har fått för mig från mitt "mätkurvestuderande" att OW1 nog är den jag skulle välja om jag ville bygga en liten högtalare(där den förhållandevis låga känsligheten inte ställer till problem).

Kanske i kombo med C-Quence 5-an?

Användarvisningsbild
Saibot

Inläggav Saibot » 2004-02-05 01:20

Pabo o Nagref,

ni skriver båda att basarna i Puppyn har för stor volym i förhållande till lådan. Menar ni att lådan är för liten för de basarna ? Har ni något bättre förslag på vad de basarna passar i (2x21w54) ?

Jag håller på med en Watt/Puppy "klon" men jag har funderingar på att ändra en hel del. Till att börja med ska jag ha aktiv delning och sannolikt också ha sluten el. aperiodisk Watt. Det som jag grunnar mest på nu är om puppyn ska vara sluten/aperiodisk eller basreflex. Simulerar jag så ger givetvis basreflexen mest bas men även en sluten el. aperiodisk låda skulle ge ganska bra bas mha stöd från rummet. Skulle väl även kunna gå att hjälpa den slutna/aperiodiska lådan med aktiv eq och då borde väl ändå transientsvaret bli bättre än en basreflex ?
21w54 har bra känslighet (92) och dessutom parallellkopplade så det bör ju inte behövas någon jätteförstärkare trots eq.

Har ni några tips ? Puppy lådan är redan byggd (c:a 50 liter) men jag har ännu inte gjort hål för mer än elementen. Elementen till hela projektet är tc120tdx, ca17rcy och 21w54:or. Tror det är elementen som användes i den första Watt/Puppyn som kom...

mvh
Tobias

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-05 12:57

Saibot skrev:Pabo o Nagref,

ni skriver båda att basarna i Puppyn har för stor volym i förhållande till lådan. Menar ni att lådan är för liten för de basarna ? Har ni något bättre förslag på vad de basarna passar i (2x21w54) ?

Jepp lådan är för liten för att man ska få ut någon optimal bas ur den kombinationen. Kommer inte ihåg parametrarna hos elementen i huvudet exakt så jag kan inte komme med förslag på en bättre låda just nu.

Jag håller på med en Watt/Puppy "klon" men jag har funderingar på att ändra en hel del. Till att börja med ska jag ha aktiv delning och sannolikt också ha sluten el. aperiodisk Watt. Det som jag grunnar mest på nu är om puppyn ska vara sluten/aperiodisk eller basreflex. Simulerar jag så ger givetvis basreflexen mest bas men även en sluten el. aperiodisk låda skulle ge ganska bra bas mha stöd från rummet. Skulle väl även kunna gå att hjälpa den slutna/aperiodiska lådan med aktiv eq och då borde väl ändå transientsvaret bli bättre än en basreflex ?
21w54 har bra känslighet (92) och dessutom parallellkopplade så det bör ju inte behövas någon jätteförstärkare trots eq.

Man kan köra slutet. Då får man dock inte optimal luftpumpningskapacitet men det kan man ju kanske leva med. När det gäller eq så påverkar även det transientegenskaperna negativt. Men det kan ju vara ett alternativ att testa.

Har ni några tips ? Puppy lådan är redan byggd (c:a 50 liter) men jag har ännu inte gjort hål för mer än elementen. Elementen till hela projektet är tc120tdx, ca17rcy och 21w54:or. Tror det är elementen som användes i den första Watt/Puppyn som kom...

mvh
Tobias

Om lådan är byggd och elementhålen är sågade så är det nog vettigast att göra som du säger ovan - testa med en sluten låda + eq.

Användarvisningsbild
Lassen

21w54

Inläggav Lassen » 2004-02-08 21:16

För den som vill ha lite data på 21W54 så skriver jag ner några (finns mer info så ge en hint om något önskas)

Cms 0,886*10^-3 m/N
Cas 0,429*10^-6 m^5/N
Vas 59,6 L
SD 220 cm^2
Mms 27 g
Vd 154 cm^3
Rms 2,60 kg/s
Xmax p-p 7 mm
Xmec p-p 29 mm
BL 9,9 Tm
Qms 2,03
Qes 0,356
Qts 0,303
Fs 30 hz
Spl 92 dB (1W/1m)
Le 0,25 mH
Zvc 8 ohm
Zmin 6,4 ohm
Re 5,6 ohm
Harm.dist <1%
Intermod.dist <1%

DIN nominal 160 W
DIN music 220 W
Peak 10ms 1000 W

(Nu beror väl effekttåligheten en hel del på lådkonstruktionen också)

Linjär slaglängd är inte extremt lång, så slutet med eq kan bli svettigt. Mekanisk slaglängd är väl bra, men det är en annan sak.

Jag använde mina i 2 st relativt små slutna baslådor (ett element i vardera) som i mitt dåvarande rum fungerade absolut kalasbra. Delade dom vid 70 hz. Behövde ingen eq då rummet fixade detta mirakulöst bra, men i senare rum fungerade det inte alls.
Hade "toppar" bestående av D28/2 och 15W75 som från början var placerade på varsin basdel, men senare fick topparna ett stadigt stativ istället... kändes bättre så (även om baslådan var extremt stabil).

Om någon vill ha data på något Dynaudioelement så är det ganska stor möjlighet att jag har dessa (på de element som dynaudio sålt lösa).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-08 22:18

Jag kör med 21w54 i mina 2-vägare. Dom sitter i 29 liter mekanisk volym och lådorna är avstämda till ca 34 Hz. Jag har bra output ner till 20 Hz i rummet! Det går att spela högt långt ner i frekvens.

Vad Wilson har för volym i sina puppys och vilken avstämning han har valt vet jag inte.

Jag har dock ingen bra "snärt" i basen, vilket jag misstänker kan bero på att att jag har öppningar i lyssningsrummet till hallen och sovrummet. Kan bero på högtalaren. Jag har även provat med lägre avstämning, nedåt 27-28 Hz, men det var inte lika bra.

Användarvisningsbild
Saibot

Inläggav Saibot » 2004-02-08 23:51

Larsen,

det jag funderat på är att göra en kritiskt dämpad låda med en variovent och sedan göra en Linkwitz transform eller ELF eq för att ta upp Q-värdet igen. Min tanke är att detta ska ge minst lika djup bas som med en reflexlåda men med betydligt bättre transientsvar.

Det som skrämmer mig är (som du sa) att linjära Xmax är bara 7 mm. Nu har jag iofs hört att Dynaudio är återhållsamma med Xmax och att man säkert kan överskrida den lite. Rod Elliot har något test man kan göra för att se om elementen kommer orka med så man får väl testa det innan man bygger eq kretsen sen...

mvh
Tobias

Användarvisningsbild
StephanO

Inläggav StephanO » 2004-02-12 17:27

Det har ju gjorts en "klon" tidigare, fast då med Peerless baselement.
http://users.nac.net/markowitzgd/david/david.htm
Mvh Stephan

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-02-13 18:06

Hejsan

Nu har jag spånat lite till. Aktiv delning ska jag ha. Jag undrar hur stor skillnad det blir om jag har basarna under toppen? eller är det bättre att ställa dom bakom, kanske vid väggen medan topparna får stå på stativ :?: Jag har tänkt att dela vid 80Hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-13 21:51

Helgjuta i Corian blir nog lite svårt - men man kan ju köpa diskbänksskivor i det... så med lite vilja kan ni säkert göra en hyffsat kopia på lådan också. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till DIY-forum