Moderator: Redaktörer
nl1970 skrev:Med dom kunniga personerna som finns på detta forum så kanske det går att få till en riktigt bra högtalare.
[/img]Saibot skrev:Pabo o Nagref,
ni skriver båda att basarna i Puppyn har för stor volym i förhållande till lådan. Menar ni att lådan är för liten för de basarna ? Har ni något bättre förslag på vad de basarna passar i (2x21w54) ?
Jag håller på med en Watt/Puppy "klon" men jag har funderingar på att ändra en hel del. Till att börja med ska jag ha aktiv delning och sannolikt också ha sluten el. aperiodisk Watt. Det som jag grunnar mest på nu är om puppyn ska vara sluten/aperiodisk eller basreflex. Simulerar jag så ger givetvis basreflexen mest bas men även en sluten el. aperiodisk låda skulle ge ganska bra bas mha stöd från rummet. Skulle väl även kunna gå att hjälpa den slutna/aperiodiska lådan med aktiv eq och då borde väl ändå transientsvaret bli bättre än en basreflex ?
21w54 har bra känslighet (92) och dessutom parallellkopplade så det bör ju inte behövas någon jätteförstärkare trots eq.
Har ni några tips ? Puppy lådan är redan byggd (c:a 50 liter) men jag har ännu inte gjort hål för mer än elementen. Elementen till hela projektet är tc120tdx, ca17rcy och 21w54:or. Tror det är elementen som användes i den första Watt/Puppyn som kom...
mvh
Tobias
Användare som besöker denna kategori: Bamsefar, Kicken, RogerGustavsson, sammel och 22 gäster