FM-sändare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
d_anders

FM-sändare

Inläggav d_anders » 2006-10-11 21:33

De har visst blivit lagliga...
Det finns många scheman på utländska sidor, men hur vet man vilka som är bra?
Behöver inte kunna variera frekvensen.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-12 08:01

Du får som konsument bara köpa och använda en dylik FM-sändare.
De enda som får inneha en hembyggd radiosändare som de har snickrat ihop själva är licensierade sändaramatörer/radioamatörer.
OM man inte är insatt i hur radioteknik fungerar så finns det risk att man stör mer än bara fm-bandet. Så slanta hellre upp pengarna och köp en färdig. Jag antar att du menar att tillståndsplikten för
de här små sändarna som man kan koppla till tex en iPod har försvunnit?

/Arne-licensierad sändaramatör

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-10-12 12:53

Ja det stämmer.

Små FM-sändare tillåtna från första oktober

Från första oktober 2006 får FM-sändare med låg uteffekt användas fritt utan tillstånd. Dessa små sändare kan användas för att överföra ljud trådlöst på korta avstånd från till exempel MP3-spelare till vanliga FM-radiomottagare.

Undantaget från den tidigare tillståndsplikten har godkänts av EU och PTS styrelse har fastställt föreskrifter om undantag för sådana sändare.

För att FM-sändare med låg uteffekt ska få säljas och användas i Sverige måste de uppfylla gemensamma europeiska krav. Det innebär bland annat att de ska vara CE-märkta.

http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?Itemid=6097

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-10-12 17:02

Ja, jag menar dessa klena sändare som har en räckvidd på några tiotal meter.

Jag har sett några ritningar på nätet, men det är alltså inte tillåtet att bygga sin egen. Det var ju synd. Hypotetiskt, om ens hembygge uppfyller kraven för CE-märkning, blir det då lagligt?

Köpa en sändare är inte kul.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-12 23:16

Dom är väl inte så kul hur man än ser på det. Dom sänder ju bara i mono, inget vidare att lyssna på i bilen från iPoden. Bättre att lyssna i lurar då eller koppla in MP3-spelaren via kabel.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-13 00:12

d_anders skrev: Hypotetiskt, om ens hembygge uppfyller kraven för CE-märkning, blir det då lagligt?

Nej, det blir det inte. Du måste då få de berörda myndigheterna att godkänna den, och det besväret kan det ju inte vara värt.....
Mitt råd är att du ändå kan bygga en lågeffekts < 100mW sändare o ha kul med. Det har folk i alla tider hållit på med, och ingen har bekymrat sig över det. Du ska ha en alldeles osannolik otur om du ska åka fast. Så experimentera o ha kul! Håller man sig till låga effekter så
är man nog inte så benägen att störa trots allt. Men som sagt, håll dig till 100mW eller gärna mindre ändå. :)

Arne

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-21 11:41

Ducatiboy skrev:
d_anders skrev: Hypotetiskt, om ens hembygge uppfyller kraven för CE-märkning, blir det då lagligt?

Nej, det blir det inte. Du måste då få de berörda myndigheterna att godkänna den, och det besväret kan det ju inte vara värt.....
Mitt råd är att du ändå kan bygga en lågeffekts < 100mW sändare o ha kul med. Det har folk i alla tider hållit på med, och ingen har bekymrat sig över det. Du ska ha en alldeles osannolik otur om du ska åka fast. Så experimentera o ha kul! Håller man sig till låga effekter så
är man nog inte så benägen att störa trots allt. Men som sagt, håll dig till 100mW eller gärna mindre ändå. :)

Arne

Dessutom vet jag av vikarisk erfarenhet att även en hembyggd 100mW-are (ja, den gav nog 1 W, knappt, bredbandigt av tusan....) inte gav rättsliga följder ens efter faståkande ens på 60-talets mitt.

Jag tror att man ser ganska milt på sånt här i verkligheten, eftersom det inte är ett gigantiskt problem.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-21 23:18

N3mmr:

Jag delar din erfarenhet, på den tiden jag höll på med dylika ting så var det aldrig någon risk att åka fast.
Inte ens när jag på *andra* frekvenser brakade loss med slutsteg i
storleken runt 1Kw och pratade regelbundet med folk på andra sidan
jordklotet så var jag rädd att åka fast.
Däremot, om man i en medelstor svensk stad skulle sitta och piratsända
musik och tveksamt politiskt eller rasistiskt budskap och störa ut tex P3
i större delen av stan så kan man nog räkna med att myndigheterna skulle börja bli nyfikna. Straffpåföljden att inneha en rundradiosändare
är nog större än man kan tro. Men då får man nog trycka på med ett par hundra watt....
Kontentan av det är nog att det är helt riskfritt i liten skala.
Då är man ju desto mer skraj att åka fast på motorcykeln :roll: .
Där är det ju omöjligt att hålla helt lagligt i alla situationer....

/Arne

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-22 09:38

Ducatiboy skrev:N3mmr:

Jag delar din erfarenhet, på den tiden jag höll på med dylika ting så var det aldrig någon risk att åka fast.
Inte ens när jag på *andra* frekvenser brakade loss med slutsteg i
storleken runt 1Kw och pratade regelbundet med folk på andra sidan
jordklotet så var jag rädd att åka fast.
Däremot, om man i en medelstor svensk stad skulle sitta och piratsända
musik och tveksamt politiskt eller rasistiskt budskap och störa ut tex P3
i större delen av stan så kan man nog räkna med att myndigheterna skulle börja bli nyfikna. Straffpåföljden att inneha en rundradiosändare
är nog större än man kan tro. Men då får man nog trycka på med ett par hundra watt....
Kontentan av det är nog att det är helt riskfritt i liten skala.
Då är man ju desto mer skraj att åka fast på motorcykeln :roll: .
Där är det ju omöjligt att hålla helt lagligt i alla situationer....

/Arne

Man får vara försiktig så man inte stör ut SR eller reklamradio, dvs leta upp nån ledig frekvens i just din kåk.

Roligt är det att lägga ut resultatet på centralantennen i kåkar där liksom radion glömts bort, eller där FM-spärrarna sitter väldigt centralt.

Här kan man sända bra på kabeln inom samma trapphus, i alla fall. I alla fall i de lägenheter som har kabeltv inkopplat.

Tänkte vi använda en gång.. (fast vi kom på smartare saker.)

Vad UNG jag känner mig!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum