Beyerdynamic DT-880, olika resistans höger/vänster

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
herbert

Beyerdynamic DT-880, olika resistans höger/vänster

Inläggav herbert » 2006-10-20 19:29

Hej!

Hoppas att det här är rätt forum för det här inlägget.

Jag har ett par Beyerdynamic DT-880 som har uppfört sig konstigt på sistone. Ibland när jag lyssnat på dem har högra kanalen varit tyst. Dock har det inte verkat vara pga glapp, då jag aldrig lyckats få tillbaka ljudet genom att röra kablar mm. Istället har jag fått slå av och på hörlursförstärkaren, dra i och ur sladden mm, och till slut lyckat få tillbaka ljudet. Det är inte heller förstärkaren som är trasig, då jag flyttat hörlurarna mellan flera olika förstärkare och haft samma problem.

För ett tag sen hade jag väldiga problem att få ljud i båda lurarna så jag tog multimetern och mätte resistansen på kanalerna. Till min förvåning mätte jag ~250 ohm i vänstra (som alltid har ljud) och ~310 ohm i högra. Efter mätningen fick jag ljud i båda lurarna. Detta har nu hänt fler gånger och varje gång brukar mätning med multimeter göra att jag får tillbaka ljudet. Dock verkar ljudet vara aningen starkare i vänstra luren. Senast jag mätte var idag och nu är resistansen ~510 ohm i högra luren! Ljudet känns nu definitivt starkare i vänster lur.

Jag hoppas att inte membranen tagit skada av mätspänningen från multimetern, problemen uppstod ju innan mätningen.

Kan någon förstå vad som hänt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-20 19:36

Mja, jag tror ändå på glapp eftersom du får så olika resultat. Det kan vara att alla kardelerna i kabeln är avslitna, men på lite olika ställen så att de ligger och skaver mot varandra och ger nästankontakt.

Byt kabeln på lurarna om det går.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
herbert

Inläggav herbert » 2006-10-20 19:42

Tack för svaret Svante!

Jag glömde nämna att jag vid ett tillfälle plockat isär lurarna och mätt direkt på lödytorna för membranen. Samma resultat, dvs ~250 ohm i vänster och ~310 ohm i höger. Det är inte heller så att siffrorna är "skakiga" under mätningen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-20 20:58

herbert skrev:Jag glömde nämna att jag vid ett tillfälle plockat isär lurarna och mätt direkt på lödytorna för membranen. Samma resultat, dvs ~250 ohm i vänster och ~310 ohm i höger. Det är inte heller så att siffrorna är "skakiga" under mätningen.

Kan kanske vara avbrott i trådarna till talspolen... Har du testat att skaka/knacka på elementet lite när du mäter och se om du kan få olika värden?

Användarvisningsbild
herbert

Inläggav herbert » 2006-10-22 16:41

Det var som du sa norman. En av de väldigt tunna trådarna från talspolen till lödytorna var lös. Gjorde ett försök att löda fast den idag och det lyckades!

Det roliga är att tråden måste ha varit lös länge, för jag har haft det här problemet en gång förut för 1-2 år sedan (men det försvann av sig själv) och nu när jag har fixat det så låter hörlurarna bättre än aldrig förr :) .

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-22 17:19

Kul att det gick att laga!

Återgå till DIY-forum