Hej alla glada tangbanddiggare

,
Tack för ämnesrubriken. Läste om lite blandade känslor angående mitt senaste bygge. Roligt att läsa att de flesta verkar tycka de är ganska schyssta i varje fall. Tänkte också förklara lite angående bygget.
Köpte ett antal Tangbandare vid förra beställngen i våras. Har byggt lite småprojekt med dessa, bla en sub med två stycken W8-740c. Låter kanon faktiskt.
Nu tänkte jag försöka ge mig på ett 3-vägs system, bara med Tangisar för att det ska bli så billigt som möjligt. Tangbandarna är ju löjligt billiga i förhållande till den ljudprestanda de ger. Hade de stått tex ScanSpeak på korgen kan man vara säker på att priset hade varit 10ggr så mycket för samma prestanda.
Hur som helst, när man ändå ska bygga en låda, varför inte göra den bra? Om man ändå ska lägga ner några dagars arbete är skillnaden i byggtid inte såvärst stor mellan en bra/snygg och mindre bra låda. Träet ska ju ändå kapas, hål fräsas osv.
Kostnaden för högtalarelement (750kr/låda) och byggmaterial (500kr/låda) är faktiskt bara omkring 1300kr per låda. Kostnaden totalt är ca 7000kr/par.
Men i det priset ingår också två stycken 4-kanals slutsteg på 4x200W (Tripath), komplett med 2st switchade nätdelar. Även ett aktivt filter och fjärrkontroll ingår.
Jag tror det är svårt att göra bygget billigare på något annat sätt.
I varje fall med motsvarande slutsteg.
/Peter