Snyggaste Tangband hitintills... !?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-27 16:23

Snyggt!

Jag kan dock misstänka att Celef dissar köksbänkssidorna... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-27 16:41

Hej!

Man kan inte få A*llt!

Mvh A*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-11-27 18:35

hehe, naqref har helt rätt! :wink:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-11-27 23:06

Man får vara bra dj**la säker på att de kommer att låta bra om man skall lägga ned det arbetet som krävs för en sådan finish.
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-27 23:11

Jo om man är feg som majoriteten av oss! :)
Själv hade jag nog valt bättre element att utgå ifrån till ett så här komplext bygge (när man ändå kostar på det så mycket både i form av bygginsats och pengar till teknik) men att göra det med tangband visar ju kanske på ett visst mod och det är ju inte att förakta! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-27 23:22

Vadå, är inte tangband bra då?

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2003-11-28 00:26

Max: Visst är väl TB bra i förhållande till vad man betalar för dem... samtidigt förstår jag Naqrefs kommentar. Ska man bygga nåt riktigt fint och gjuta in en del av sin kraft och karma i verket(ädelträ, läder etc) så nog tusan investerar jag även i element från ex.vis. SS...

Men visst skall det byggas TB-burkar och Naqrefs kommentar höjer humöret på att bygga ballt, smart och enkelt och inte "high-end"

/MI

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-11-28 02:21

Naqref:
Själv hade jag nog valt bättre element att utgå ifrån till ett så här komplext bygge (när man ändå kostar på det så mycket både i form av bygginsats och pengar till teknik)

Jag har faktiskt 8) inte hört att TB skulle vara sämre än SS (eller andra ansedda element).
Billigare? Ja. Men sämre - nej.
http://www.tnt-audio.com/casse/epiphony_e.html
En recension av en högtalare med TB mid/woofer.
Det byggs ytterst seriösa konstruktioner med dessa.
Dimitri

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-28 10:08

Jo TB gör bra och oerhört prisvärda saker.

Men 700:- i elementkostnad av totalt 7000:- för ett högtalarbygge är lite märkligt disponerat.
Tycker också att man bör utgå från de aktuella elementens fördelar i ett ev. bygge.

Ex vis skulle en liten snedkapad 2 vägs låda (på Carlsson OA-51 vis) med w4-657 passivt delad med 847 diskanterna kunna paras med varsin slutstegsförsedd linkwitz 10 liters sub med w8-740.

Lägre kostnad, mindre plats och förmodligen lika bra.

Men visst är de hiskligt snygga och välbyggda ser det ut som.
Duktig ponke den där Acme. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-28 13:51

Jag är inte helt övertygad om att Tangbandarna når upp till normaleuropeisk kvalitet (som om det skulle vara ett homogent begrepp :?: ) men tänker inte argumentera för det vidare förrän jag har fått mina element! Nu har jag betalt dem oxå! :)

Användarvisningsbild
Acme

Inläggav Acme » 2003-11-28 14:56

Hej alla glada tangbanddiggare :D ,

Tack för ämnesrubriken. Läste om lite blandade känslor angående mitt senaste bygge. Roligt att läsa att de flesta verkar tycka de är ganska schyssta i varje fall. Tänkte också förklara lite angående bygget.
Köpte ett antal Tangbandare vid förra beställngen i våras. Har byggt lite småprojekt med dessa, bla en sub med två stycken W8-740c. Låter kanon faktiskt.
Nu tänkte jag försöka ge mig på ett 3-vägs system, bara med Tangisar för att det ska bli så billigt som möjligt. Tangbandarna är ju löjligt billiga i förhållande till den ljudprestanda de ger. Hade de stått tex ScanSpeak på korgen kan man vara säker på att priset hade varit 10ggr så mycket för samma prestanda.
Hur som helst, när man ändå ska bygga en låda, varför inte göra den bra? Om man ändå ska lägga ner några dagars arbete är skillnaden i byggtid inte såvärst stor mellan en bra/snygg och mindre bra låda. Träet ska ju ändå kapas, hål fräsas osv.

Kostnaden för högtalarelement (750kr/låda) och byggmaterial (500kr/låda) är faktiskt bara omkring 1300kr per låda. Kostnaden totalt är ca 7000kr/par.
Men i det priset ingår också två stycken 4-kanals slutsteg på 4x200W (Tripath), komplett med 2st switchade nätdelar. Även ett aktivt filter och fjärrkontroll ingår.
Jag tror det är svårt att göra bygget billigare på något annat sätt.
I varje fall med motsvarande slutsteg.

/Peter

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-28 15:08

Det är helt ok Acme. :D
Du ska absolut inte behöva försvara dig !
Du har ju förgyllt vår tillvaro med ett oerhört vackert bygge som säkert låter svinbra.

Sen kanske inte JAG hade lyckats få till så snygga lådor för en så billig penning men det är en annan femma (eller femhundring).

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2003-11-28 15:53

Jag är oerhört imponerad av finnishen och arbetet som lagts ner på dessa... Det hade varit roligt att höra hur dom låter..

Mvh
//Hobbes

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-11-28 21:29

Snyggt jobbat!

Imponerande hur du fått ihop en så komplicerad geometri på ett så bra sätt. Kul att se folk som tänker i 3D. Gillar särskilt hur bottenplattan/sidorna möter baffeln.

Caddade du mycket innan sågen?

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-11-28 21:33

Bara att grattulera till ett mkt snyggt bygge. :D
Visst kan man göra mycket billigt om man är händig. Hade jag tillgång till verkstaden vi hade då jag studerade skulle man kunna göra riktigt avancerade byggen för en spottstyver... Rätt verktyg och en bra arbetsplats är A & O för effektivt hantverkande.
MMMmmmmm, industi-klass maskiner mmmmm....
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Acme

Inläggav Acme » 2003-11-28 22:27

Tackar, tackar :D .

Vad gäller själva "caddningen", så bestod den av penna och papper (2D). Själva designen är väl närmast ett hopkok av ideer från bläddrande i olika Hifi-tidningar. Lite vinklar här och där brukar se bra ut. Det ger sig allteftersom man börjar bygga. Ek och skinn/läder har kanske en tendens att bli lite "för mycket" ibland, men resultatet blev ganska bra ändå tycker jag.
Man kan komma ganska långt med de verktyg jag använt; en bordscirkelsåg och en handöverfräs. Speciellt fräsen är ett underbart vertyg att jobba med. Iofs byggde jag dessa lådor mestadels utomhus, men det gick att få ihop det hela ändå ganska bra. En verkstad vore ju ganska bra att ha, kanske...

/Peter

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-11-29 20:39

Handöverfräs ÄR en verkstad! 8)

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2003-12-05 00:26

Hej Acme!
Är intresserad av de digitala slutstegen du använder. Hur låter de? Vart köper du modulerna? Vad kostar de osv. Skulle vara kul att kunna knåpa ihop något liknande till mina egna aktiva högtalare :D

Ruskigt snygg bygge du åstadkommit! 8O :D

mvh
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Acme

Inläggav Acme » 2003-12-05 16:50

Tjena jonasz,

och tack!
Tripath-förstärkarna är faktiskt inte digitala. Visserligen innehåller de lite "digital" signalbehandling, men själva förstärkaren är av vanlig class-d typ, dvs analog. "Digital class-d förstärkare" har blivit ett ganska utbrett uttryck på sistone, fast det egentligen kanske borde heta något annat.
Hur som helst, de moduler jag använder är baserade på Tripath TA3020 (två kanaler, stereo). Jag har köpt ett antal TA3020 chip direkt från Tripaths distributörer (se www.tripath.com ).
Jag fick betala ungefär 130kr per styck. Sen har jag etsat kort/lött komponenter själv. På så sätt blir det en aaaaning billigare än att köpa evalueringskorten. Kostnaden att bygga ihop det själv blir omkring 500kr för en komplett modul (2 kanaler, stereo). Tripaths evalueringskort går loss på ca 3000kr/styck. Två stycken sådana moduler sitter sedan i varje högtalare (totalt fyra kanaler per högtalare).

Vad gäller ljudet så påminner det lite om ljudet från ICEPower. Samma tyngd i basåtergivningen och en känsla av total oansträngdhet.

/Peter

Användarvisningsbild
perdan

Inläggav perdan » 2003-12-09 11:56

Snyggt bygge minsan!

Kommer dock att i vinter ta upp kampen!

Tyvär så är det vinterlov på min snickarkurs nu.

Har dock kommit så här långt hittills

Bild

/Danne

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-09 12:03

Ännu ett tungt bygge uppenbarligen! :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2003-12-09 13:32

Perdan vad är det för träslag och tjocklek? Ungefärliga dimensioner? Snyggt! :)

Användarvisningsbild
perdan

Inläggav perdan » 2003-12-09 14:52

Träslag vet jag inte men skivorna säljs på bauhaus i dimensionerna 2000*800*26mm Skulle kunna vara nytahg/mahogny eller nått liknande.

Lådorna kommer att bli ca 90cm höga och 23cm breda och baffeln blir ca 50-51 mm .

Att köra med icke räta vinklar är tidsödande men jag tror att det är värt besväret när det blir klart.
tyvär så kan jag inte fortsätta förens 19/1 och då kommer det mera bilder vart efter.

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2003-12-10 00:53

Snyggt och massivt, :P du får dock ta det försiktigt med den tjocka baffeln så du inte åker på kompression pga. att elementen är ganska feta runt magneten....t.ex. W3 och W4 som jag misstänker skall användas.... :?:

/MI

Användarvisningsbild
perdan

Inläggav perdan » 2003-12-10 14:55

Har en överhandsfräs så det kommer att fixa sig.
/Danne

Återgå till DIY-forum