Lådvolym

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-02-14 17:15

Ok Nagref, men Grodan B hur funderar du på att göra igentligen?

Jag har fått hem mina grejjor nu så jag undrar om man ska satsa på en vanlig konstruktion som jag var inne på först.

Om man ska satsa på en dipol konstrution, var kan man få tag i en sådan "switch" då?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-14 17:38

Jag har byggt med 145:an och såste säga att dom är finfina. Framförallt har dom en bra timing. Har byggt en 10 l basreflex som var lite underavstämd. Det fina är ju att dom kan slå ganska långt. 4,5 mm åt ett håll. Det behövs om dom ska agera fullregisterhögtalare. Nu ska jag bygga slutna med besselavstämning. Detta för att dom ska gå bättre ihop med min framtida basmodul.
Angående dipoler så funderar jag på att bygga en experimentlåda med en nedåtriktad bas och två bredbandare där den ena spelar uppåt. Denna delas aktivt och styrs av en parametrisk eq. Ev kan det uppåtriktade elementet styras av en dsp så att man kan testa olika delay/fasförskjutningar om man vill ha mer ambiens.
Let forever be

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-14 20:16

Tja, ville ha mer teori i ryggen innan man körde hårt men kommer nog att testa att bygga ett par med de Seas basarna och de vifa diskanterna som jag tänkt. Kommer det då att låta fel kommer jag använda dem till bättre bakhögtalare av vanligt snitt...

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-02-16 15:40

Vad rekomenderar ni för lådvolym i mitt fall och eventuell rör tjocklek/längd.

Föregående

Återgå till DIY-forum