Koffe skrev:Det här kanske låter konstigt men jag börjar fundera på om det här med stereo är så viktigt. Jag kommer ofta på mej att med att lyssna på övervåningen, i badrummet och i köket. Då börjar man fundera på om man verkligen skall ha stereo eller om det bara är en onödig merkostnad. Istället kunde man satsa alla pengar på EN välljudande högtalare (tänk vad mycket lättare att möblera in EN högtalare istället för två). En enda högtalare skulle man lätt kunna ställa i ett hörn. Kanske är det så att klangfärg, dynamik och upplösning "slår" perspektiv. Jag har gått och funderat på en La Scala II eller motsvarande. Vore inte det jävligt läckert.
.. fick mig att fundera på att göra en högtalare som ska fungera ensam och med en signal i mono. Inspirationen jag får är carlssonliknande högtalare eller varför inte något som liknar ett hörnplacerat horn från Klipsch? En annan idé är att göra en högtalare som liknar en möbel, tänker närmast på JBL Paragon:

En anledning till att göra EN bra högtalare är att jag sällan sitter och lyssnar i "sweet-spot" utan ofta gör jag annat medan jag lyssnar. Att ha EN högtalare skulle även underlätta möblering väldigt mkt.
Om ni har idéer om hur en sådan högtalare kan utformas får ni gärna dela med er av idéer i den här tråden.