Högtalare i mono, hur konstruera?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niclas

Högtalare i mono, hur konstruera?

Inläggav niclas » 2006-10-30 23:33

Följande citat från Koffe:

Koffe skrev:Det här kanske låter konstigt men jag börjar fundera på om det här med stereo är så viktigt. Jag kommer ofta på mej att med att lyssna på övervåningen, i badrummet och i köket. Då börjar man fundera på om man verkligen skall ha stereo eller om det bara är en onödig merkostnad. Istället kunde man satsa alla pengar på EN välljudande högtalare (tänk vad mycket lättare att möblera in EN högtalare istället för två). En enda högtalare skulle man lätt kunna ställa i ett hörn. Kanske är det så att klangfärg, dynamik och upplösning "slår" perspektiv. Jag har gått och funderat på en La Scala II eller motsvarande. Vore inte det jävligt läckert.

.. fick mig att fundera på att göra en högtalare som ska fungera ensam och med en signal i mono. Inspirationen jag får är carlssonliknande högtalare eller varför inte något som liknar ett hörnplacerat horn från Klipsch? En annan idé är att göra en högtalare som liknar en möbel, tänker närmast på JBL Paragon:

Bild

En anledning till att göra EN bra högtalare är att jag sällan sitter och lyssnar i "sweet-spot" utan ofta gör jag annat medan jag lyssnar. Att ha EN högtalare skulle även underlätta möblering väldigt mkt.
Om ni har idéer om hur en sådan högtalare kan utformas får ni gärna dela med er av idéer i den här tråden. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-30 23:50

Niclas. Den visade JBL-högtalaren är (förstås) ingen mono-högtalare men jag förstår din tanke. Varför spendera resurser på stereo om man ändå bara lyssnar "i mono"?

Och kanske är det där vi kommer att hamna. Efter stereo pratar vi om fem-kanal. Numera även sju-kanal. Många menar att det behövs långt fler kanaler än så för att skapa illusionen av originalljudet.

I normalfallet räcker mono och en högtalare alldeles utmärkt. Å andra sidan vet vi att en mängd högtalare jämnt spridda i rummet kräver lägre volym och ger bättre uppfattning av musiken.

Men det beror ju på situation och krav. Och hur fonogrammet är mixat. Men en intressant tanke är det hela i vilket fall som helst!

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-31 00:12

Jag och Emma provade samma kväll som jag skrev inlägget. Vi ställde upp båda Miragerna "vägg-i-vägg" och placerade dem i ett hörn. Det var verkligen en tankeväckare. Det är inte /så/ mycket som går förlorat och man vinner annat med en hörnplacering. Riktigt intressant. Det skall bli roligt att följa den här tråden. Jag har inte övergett iden.

niclas

Inläggav niclas » 2006-10-31 03:07

Koffe skrev:Jag och Emma provade samma kväll som jag skrev inlägget. Vi ställde upp båda Miragerna "vägg-i-vägg" och placerade dem i ett hörn. Det var verkligen en tankeväckare. Det är inte /så/ mycket som går förlorat och man vinner annat med en hörnplacering. Riktigt intressant. Det skall bli roligt att följa den här tråden. Jag har inte övergett iden.

Spännande! Har faktiskt inte orkat prova det själv, vilket jag måste ta mig tid att göra. :) Hoppas även att det var ok att jag "lånade" ditt citat?

Nåväl, finns det några uppenbara skillnader på en högtalare kontruerad för att spela ensam jämfört med en som arbetar tillsammans med en likadan i stereo? Spridningsmönster, elementplacering osv.

Har även funderat på hörnplacering. Har läst sedan tidigare att man vid placering i hörn får "bummelbas", finns det trix för att komma runt detta fenomen, eller åtminståne lindra det?

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-10-31 09:47

jag måste få vara först med att kläcka komentaren.... -Carlsson! :D
visst var de gammla diskantplaceringarna med alla diskanter mot mittet ett försök som monohögtalare.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-31 20:31

Tänker mig att man kan sikta på något högre spridning med en källa. Man ska också vara medveten om att en högtalare låter slankare än ett par.

Kanske en "lilla hjärtat" (eller vad heter den nu igen Naqref?) placerad i ett hörn kan va nåt..

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-31 21:03

Ett annat tillämpningsområde för denna goda idé är ju bärbar musik. Tänk en iPod plus en läcker aktiv kub (eller nåt)... Är det inte så att de flesta radioapparater har två kassa element för rätt meningslös stereoeffekt, när det kanske är bättre bas man vill ha främst?

Har för mig att jag sett sjuttiotalsradios med en "jättestor" högtalare... som en halv ghettoblaster typ :)

Eller så kanske typ en enda låda - med stort baselement - plus två små utåtriktade diskant/mellan-element för lite "ambience" på en och samma låda...

Fast en enda minimalistisk volym med ett bredbandselement av kvalité, plus en inbyggd monoförstärkare.... åh fy fan vad projektsugen jag blev nu :D

Edit: En högst teoretisk fråga... om man har två baselement (V + H kanal) i en och samma volym (som är stor nog för två) vad skulle egentligen hända då..?? Vilka olika problem uppstår?
Senast redigerad av phloam 2006-10-31 21:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-31 21:12

Ivil skrev:jag måste få vara först med att kläcka komentaren.... -Carlsson! :D

:-)

Återgå till DIY-forum