delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

delningsfilter

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-11-01 14:29

Hejsan

nu är jag igång me mina frågor igen...*s*

när jag räknar ut ett filter, typ en 2 vägare, ska jag då enbart räkna med att t ex basens impedans är 8 ohm när jag räknar ut värdena för den och diskntens, t ex 6 ohm, när jag räknar ut värdena för den?

eller ska jag lägga ihop 8+6 för att sedan räkna värde på det?

hoppas ni förstår min fråga

/Castor
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-01 14:38

Du måste räkna med elementens resiustans, induktans och virvelströmsförluster i polstycket om det ska bli korrekt.

Enklast är nog att tillgripa någon lämplig mjukvara som modellerar virvelströmmarna i polstycket.

Sök efter "Basta" på forumet - en fin mjukvara från Dr. Svante, som är medlem.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-11-01 14:41

inom snar framtid kommer jag att köpa mätprogrammet Clio Lite 7.0... har lite egna tankar o ider...

var mest nyfiken då jag inte tänkt på det förut. induktans är? impendans är ju t ex 8 ohm för basen... vad är virvelströmsförluster?

behöver man lägga ihop båda elementens värden och sen räkna filter på det? eller var o ett för sig?
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-01 15:24

Du ska inte tänka så. Du måste utgå ifrån att varje högtalarelement har en impedans som varierar med frekvensen (alltså en impedanskurva). Den går tex att modellera som Morello beskriver eller så kan man mäta upp den.

Sådana där standardformler förutsätter ju en rent resistiv last (!) vilket är helt orealistiskt. Standardformler förenklar bort allt det som har störst betydelse.

Det du kallar impedans är den nominella märkimpedansen som tillverkaren valt att stämpla på etiketten. Egentligen är det ju bara vid 3-5olika specifika frekvenser som impedansen råkar vara 8ohm. Mer relevanta storheter vid högtalaredesign är tex resistans och induktans (spolverkan) hos talspolen för de beskriver ju iaf hur impedansen hos elementet ser ut till viss del.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-11-01 15:30

ok.... tack, så man ska alltid mäta fram värdena när man mäter!?

resistans och induktans, hur får jag fram det? och var gör jag det?

dumma frågor kanske

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-01 15:34

Det enklaste är nog att mäta impedansen. Sedan kan man om man vill modellera hela impedansen med ett nät av resistanser, kapacitanser och induktanser. Det kan vara nyttigt för att förstå mekanismerna bakom varför impedansen ser ut som den gör. Men man måste inte, det räcker med att lägga till impedanskurvan till elementet i simuleringsprogrammet så räknar programmet utifrån den kurvan.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-11-01 15:37

ok... då hajar jag... det tillverkare skriver ang impedans är egentilgen bara en "märkimpedans" som dom sätter av...

när jag sen "bygger" och räknar filter, ska jag ta ett element i taget eller ska man se lägga ihop alla elements värden o räkna på filtret därifrån?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-01 15:40

Du använder respektive elements impedans till respektive element. Är inte elementen rent seriekopplade så ska du inte lägga ihop några kurvor.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-11-01 15:42

ok.... jag tackar verkligen för hjälpen.... jag trodde kanske att elementen blev som parallellkopplade om man sen använde ett par anslutningar....

Återgå till DIY-forum