finns det några bilstereonördar här?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-26 23:32

en polare till mig håller på att utrusta sin bil lite lätt med nya prylar och jag försöker hjälpa han med baslådeval

det har har nu:

pioneer dehp 88r
dls classic koax 6.5" dörrar fram och bak samt
dls classic koax 4" i instrumentpanelen...

frågan är då...jag har hört att slutsteget i pioneeren är hyfsat dugligt men frågan är om det är nog dugligt i förhållande till resten?

sen lyssnar han enbart på hårdrock, så frågan är om inte en sluten låda med några 10/12/15" kan vara lämpligt? tror han är mer ute efter ös och inte dom lägsta frekvenserna...

ja så det jag är ute efter är tips på slutsteg och baselement bilen är en a6 avant så det ryms en del där bak...

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-10-27 00:07

Min bror håller på en del och jag gjorde när jag var yngre.

Lanzar-slutsteg brukar det vara massor med kräm i, perfekt att driva basar med!

När jag höll på så använde jag MDS Basar och Lanzar framsystem, men MDS har ju blivit riktigt värdelösa på senare år.

Jag tror han borde köra slutsteg till 6"arna också, även om Pioneers inbyggda steg är bra (vilket jag håller med om att dom är) så blir det enorm skillnad med ett externt steg.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-27 00:15

Dynamic skrev:
Jag tror han borde köra slutsteg till 6"arna också, även om Pioneers inbyggda steg är bra (vilket jag håller med om att dom är) så blir det enorm skillnad med ett externt steg.

jo det är väl iofs sant...får tvinga han att dra all kablage bara :)

är det nån inom bilstereovärlden som använder xls eller xxls ? kollade igenom lite forum å det duggade inte direkt med dom

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-27 01:59

Mitt tips är att kolla in www.nardik.se . Dom har bra priser och jag har bara hört positiva kommentarer om dom. Nu är det ju som vanligt svårt att komma med nått förslag när man inte vet vilken budget han har.

Men JL Audio, DLS och Infinity är fina basar. Jag såg att dom hade några fina DLS-slutsteg på rea på Nårdik.

Sen så tycker jag att man alltid ska ha slutsteg till framsystemet också. Och jättemycket effekt till basen! :wink:

Baslådan bör monteras med basarna riktide bakåt i en kombi för då får man en mycket starkare och djupare bas. Som room-gain fast car-gain. :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-10-27 05:54

Haakan_W skrev:
Dynamic skrev:

är det nån inom bilstereovärlden som använder xls eller xxls ? kollade igenom lite forum å det duggade inte direkt med dom

xls är totalt värdelös i bilstereo sammanhang men kolla på www.dls.se om polarn din vill ha väljud i bilen och vill han ha ful ljud så är det mds som gäller.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-27 09:18

boom skrev:
Haakan_W skrev:
Dynamic skrev:

xls är totalt värdelös i bilstereo sammanhang men kolla på www.dls.se om polarn din vill ha väljud i bilen och vill han ha ful ljud så är det mds som gäller.

jaså är även den xls/xxls som är specad för bilbruk värdelös?

dls är naturligtvis det jag tänker på först... så det blir väl mest troligt det....frågan är vilken och varför?

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-27 10:08

Mycket ös för lite pengar, kolla på Phoenix Gold-basar.. finns på www.ncore.se

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-27 11:46

Kör med en 12" JL-Audio (12W6v2) bas i bagaget som sitter i en ca. 38
liters sluten låda.
Den drivs av ett 500 W monosteg från JL-Audio.

Orkar pumpa på tillräckligt för att jag inte vill vistas i bilen... :D

Den låter kanske inte helt hifi-mässigt bra, men ger ett rätt gött bas-
fundament i bilen i alla fall.

Faktiskt förre ägaren av bilen som stoppat i den, så när jag köpte den
var det bara att tacka o ta emot.

:lol:
Inga anknytningar

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-10-27 15:26

Haakan_W:

Inte sen nån jävla pundare snodde min bilstereo. :evil:

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2006-10-27 19:38

xls är totalt värdelös i bilstereo sammanhang

Och vad baserar du det på?
Har själv byggt med dessa eminenta element...., torr, snabb, rapp bas, långt ifrån den vanliga brölbasen.....
Inte så dum som du tror

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-10-27 19:52

mongo skrev:

Har själv byggt med dessa eminenta element...., torr, snabb, rapp bas, långt ifrån den vanliga brölbasen.....

brölbas det blir vid en feldimensionerad låda eller element i fel lådtyp
sen kan dom skriva att det gäller automotive basaen och inte den vanliga xls för hemmabruk.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-27 19:58

mongo skrev:

intressant! :)

verkar konstigt att uttala sig om man inte använt den, men du verkar ju tydligen gjort det...du råkar inte ha testat xxls vilken har lite bättre konstruktion?

jag blir mer å mer sugen på att köra en xxls i en relativt stor sluten låda

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2006-10-27 22:49

Vet att det förespråkas sluten till den...., men en rätt byggd basreflex med lite för mycket dämpull låter klockrent..., blixtrande snabb, och kliver ner på djupet när den ska.
Inte så dum som du tror

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-27 23:13

Håller rätt bra koll på bilstereovärlden, och på nåt sätt måste det ju bero på NÅNTING att ingen kör med peerless-element varken i välljuds-tävling eller spelahögt-tävlingar.. Men jag vet inte.. hela branschen har kanske fel.. eller så passar dom bättre hemma..

Som vanligt tror jag slutresultatet har betydligt mer att göra med byggherren än komponenterna..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-27 23:58

BengtO skrev:Håller rätt bra koll på bilstereovärlden, och på nåt sätt måste det ju bero på NÅNTING att ingen kör med peerless-element varken i välljuds-tävling eller spelahögt-tävlingar.. Men jag vet inte.. hela branschen har kanske fel.. eller så passar dom bättre hemma..

Som vanligt tror jag slutresultatet har betydligt mer att göra med byggherren än komponenterna..

hela branschen är ju uppbyggd av sponsorer...annars hade mds inte sålt ett enda element...

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-28 09:34

Haakan_W skrev:
BengtO skrev:Håller rätt bra koll på bilstereovärlden, och på nåt sätt måste det ju bero på NÅNTING att ingen kör med peerless-element varken i välljuds-tävling eller spelahögt-tävlingar.. Men jag vet inte.. hela branschen har kanske fel.. eller så passar dom bättre hemma..

hela branschen är ju uppbyggd av sponsorer...annars hade mds inte sålt ett enda element...

ja de må vara, men det e väl ingen seriös som tävlar med MDS heller längre.. Dessutom e ju MDS grymt ojämnt, som många firmor i lågpris-hifi köper dom ju in från massa olika tillverkare o sätter sitt namn på prylarna.. Ibland blir det bra o ibland inte..

Läs här om vår senaste Europa-mästare i ljud, http://www.ljudstudion.se/ListProducts.aspx?cat=252

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-11-06 02:32

så det blev ett par jbl P1222 i en låda på 50L samt en pioneer deh p88...

fördelen med p88an är ju att den både har eq och aktiva delningsfilter till frontarna (2vägs)

så nu till det roliga...

vad/var/hur kan det vara lämpligt att dela?

det sitter alltså 4" koaxer i instrumentpanelen, 6.5" koax i alla dörrar...

min spontana tanke är väl att sätta hp filter på 4"aren runt 4-500hz och hp filter på 6.5" på 100hz ungefär...å då låta 12"arna lira till 100hz mest för att avlasta koaxarna lite från det lägsta...

men då till frågan...hur annorlunda är det i en bil egentligen? det blir ju som skumt eftersom ljudet kommer från alla håll och kanter...

hur ska en snygg kurva i lyssningsposition se ut egentligen?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-06 06:07

många här har kommit halvvägs :?:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Carsten

Inläggav Carsten » 2006-11-06 08:35

Hej Håkan

Försök att dela 4" arna lite lägre, kanske vid 100-150Hz och 6,5"arna vig 70-80Hz. Min erfarenhet av för hög delning av 4"are i instr.br. blir att röster och stor del av mellanr. hamnar i knähöjd.

När jag tävlade så delade jag mina 4 or vid 80Hz och 6orna vid 50Hz. Hifi mässigt klockrent, men spela tok högt va ingen ide`.

Mvh

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-11-06 10:26

Carsten skrev:Hej Håkan

Försök att dela 4" arna lite lägre, kanske vid 100-150Hz och 6,5"arna vig 70-80Hz. Min erfarenhet av för hög delning av 4"are i instr.br. blir att röster och stor del av mellanr. hamnar i knähöjd.

När jag tävlade så delade jag mina 4 or vid 80Hz och 6orna vid 50Hz. Hifi mässigt klockrent, men spela tok högt va ingen ide`.

Mvh

jaså hmm ja problemet är väl att jag gissar på att 4"arna inte är av jättehög kvalitet å killen gillar att lira rock på hög nivå :) jag tror mest han är ute efter att kunna lira starkt faktiskt....men det är ju rätt enkelt att testa sig fram iofs :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-06 16:22

Tips... Dela basarna lågt och brant :)
Det kommer annars att höras att de spelar bakifrån... Garanterat!

Speciellt eftersom bilstero-element ofta har rätt mycket övertoner... :?

Min 12" JL-Audio bas delar jag strax under 50 Hz med 24 dB/okt.

6,5 tummarna lär ju orka med att spela ner till 50 Hz tycker jag (se bara
till att det blir tätt mot dörren och att dörren i sig är tät, då får du en
rätt skaplig sluten låda).
O så kanske låta 6,5 tummaren spela en 2-3 oktaver uppåt.
Inga anknytningar

Återgå till DIY-forum