Nån som vet varför det heter "Gör-det-själv" ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Nån som vet varför det heter "Gör-det-själv" ?

Inläggav Harryup » 2004-02-16 11:28

Tycker att "gör det själv" antyder att bygget kommer att lyckas, det är någorlunda lätt och man kommer att spara pengar.
Kan bara med egen erfarenhet säga att en mer objektiv realistisk benämning kanske skulle vara "Skyll-dig-själv".
Väldigt sällan blir det perfekt, eller helt som man har tänkt sig. Den totala kostnaden blir inte alltid lägre efter ett antal testobjekt och felinköp, samt alla onödiga verktyg man skaffat. Dock är det roligt att besöka Claes Ohlsson och det finns grejor man behöver som man inte visste fanns. Och ibland kanske det blir så bra så man blir missnöjd med att man inte byggde något ännu bättre för då hade man ju blivit ännu nöjdare.
Nån mer som känner igen sig?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-16 12:12

Japp! Klockrent! :? Speciellt vad det gäller finish...

Tror ett möjligt problem är bristande tålamod... och en annan för dåliga verktyg... men som du skrev... räknar man med kostnaden för verktyg... och man sedan aldrig använder dem mer - så är det tveksamt kostnadseffektivt. Ej heller om man ger sig själv betalt för egen arbetstid.

Fast det kan ju vara kul medans man planerar och utför...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-16 13:18

Nattlorden skrev:Fast det kan ju vara kul medans man planerar och utför...

Det är nog här det vi söker ligger! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-16 14:13

Japp, skall du spara pengar får det inte vara ditt första bygge...

Jag bygger för mitt höga nöjes skull inte för att spara pengar... Har märkt att många ger sig in i detta för att de tror att de kan bygga bättre billigare... bara om man vet mycket, har rätt utrustning och har möjligthet att mäta och testa kan man bygga billigare än vad de medeldyra högtalarna kostar. Kan man det har man troligen redan byggt ett par "dyra" högtalare med mer eller mindre bra resultat så i slutänden är det nog svårt att räkna hem även de nya eftersom de tidigare måste nog räknas in. :cry:

Sen tycker inte jag att bara för att jag gör det själv så kommer det lyckas... (förutom när man kommer att göra bort sig DÅ brukar det alltid fungera...)
Senast redigerad av GrodanB 2004-02-16 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-16 15:05

Harryup - föreslår namnet "förstör-det-själv" :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-16 19:14

Många verkar inte ha insett vilket jättejobb det är att bygga högtalare innan man ens fått sågen i MDFn.
Jag har sett åtskilliga exempel på folk som köpt dyra element och tagit standard-filterlösningar också det med dyra specialkondingar och foliespolar. Så in med alltihop en en låda med 50mm väggar eller så... Visst, säkert kul att bygga. Men det där med att ta hänsyn till elementens impedans- och faskurva, baffelns inverkan och en hel del annat, ja det kände man kanske inte till eller orkade inte engagera sig i. I stället får man ett par riktigt dyra högtalare som inte är speciellt bra...

Tips till högtalarbyggare: Läs på MYCKET innan du börjar. Och tro inte på allt som står på nätet :-)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-02-18 12:25

:D :D :D

Jag tycker att den är så pass träffande att man rakt av skulle byta namn på "Gör det själv forum" till "Skyll dig själv forum"... möjligtvis med en smiley :wink: efter...

/Stefan

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-18 12:40

Hur tror ni fabrikerade högtalare uppstår?

En busschaffis som vaknar en morgon; nu vill jag inte köra buss längre. Tror det är dags att prova något nytt, jag ska starta ett tillverkande företag.. bygga hajänd-högtalare! 8O :wink:

Jag bygger för att det är kul! Inte för att tjäna pengar.. även om det ofta blir bra ljud för de investerade pengarna.

Med lite kunskap kan man tweaka filter efter planlösning, och det är inte helt fel!

Det är nog få som bygger enligt eget recept med svindyra komponenter som har noll koll på vad dom sysslar med.

HFLS-1 & EPS är nog smått oslagbara bang for the buck..

Gillar man inte att snickra eller konstruera saker själv så är DIY inget man ska syssla med.
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-18 13:43

henricsson skrev:Hur tror ni fabrikerade högtalare uppstår?

En busschaffis som vaknar en morgon; nu vill jag inte köra buss längre. Tror det är dags att prova något nytt, jag ska starta ett tillverkande företag.. bygga hajänd-högtalare! 8O :wink:

Kan nog vara möjligt då man hör vissa konstruktioner.

Håller med om att det annars är nöjet att bygga. Och i viss mån nöjet att förmodligen inte vara helt nöjd som lockar.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-18 13:57

"Kan nog vara möjligt då man hör vissa konstruktioner. "

Hehe! :P
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Återgå till DIY-forum