Hacka firmware till bioreciever

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Hacka firmware till bioreciever

Inläggav mike34 » 2006-11-12 19:49

Har hittae Epromet med koden till DSP:n i min bioreciever.
Det är en PLCC versa av AT27LV020 256 Kbyte.
Finns det nån i Göteborgsområdet som har nån möjlighet att läsa ur innehållet på kretsen moterad på kortet. Tänkte det går att klammra på en adapter över kretsen eller nått.
Senast redigerad av mike34 2006-11-13 16:42, redigerad totalt 1 gång.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-11-12 22:20

Det går väl inte?

Har aldrig sett en klyka som passar en PLCC...

Jag hade gärna hjälp till men jag kan bara programera dessa:
http://www.willem.org/specs.htm

De flesta i alla fall... Vet inte om jag har alla adaptrar...

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-12 22:46

Tja vet inte om det går men 32J PLCC är ju inte det minsta så jag hade lite hopp. Det finns ju socklar att löda dit från insidan så om jag tar av kretsen passar den in då i nått du har ?
Det är visst LV low voltage typ 3.3 V men det ska visst va kompatibel med 5 volt.
Man programmerar den på samma sätt som en 27C och med samma utrustning enligt pdf. Det är frågan om klyka här då om jag fattat rätt ??

Och enligt listan klarar du (W)27C020 . Dock funkar inte länkarna i listan.

AAh kolla ;) http://www.elfa.se/pdf/40/04046108.pdf
Inte billig men det va nått sånt jag va ute efter..

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-11-13 09:25

Ahh se där... där har vi en... Japp den fungerar att sätta på en PLCC kapsel...

Problemet är att jag har en sådan här:

http://www.willem.org/catalog/product_info.php?cPath=1_17&products_id=160

Denna adaptern tror jag det var också: http://www.willem.org/catalog/product_info.php?cPath=1_21&products_id=77

Någon mer adapter var det... Men i alla fall... den testklämman stöds inte direkt...

Har köpt den begangnad så jag har inte testat allt...

Jag har fattat det rätt att den inte är socklad utan ytmonterad?
Vill minnas att PLCC inte är lödd... I så fall är det ju bara en fråga om jag har rätt adapter och en urdragare...

Men den verkar inte ha något hårdvarustöd för kodskydd så det verkar vara en ganska enkel sak att titta i den.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-13 15:16

Kretsen är ytmonterad just nu i alla fall. Därför krävs dyra gripar för att komma åt, inget man köper för en engångshistoria.
Det va just det om jag kommer till en riktig gubbe som har avlödningsverktyg för sånna uslingsar och liten kolv med tunnt tenn eller så, så kunde jag pillra dit en lågprofilsockel där och sen är det ju en smal sak o läsa och bränna kretsar.

Kanske det finns nån som kan löda loss den för en påse bullar och löda dit sockeln för ett paket kaffe ?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-13 15:32

Visst finns det klyka (eller vad man nu vill kalla det) som passar PLCC. Vi har en låda med olika storlekar. Nu var det nog mer än 10 år sedan jag använde någon.

Problemet är väl att det finns någon annan krets på kortet som driver signalerna, kanske en DSP. Så du bör nog löda bort kretsen. Om du har tur så får du plats med en hållare, om det inte sitter något annat i vägen runt kretsen.

//Michael

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-13 15:39

Ja jag har spanat runt lite på kortet, det verkar va plats runt om så man kan få dit en inte allt för stor sockel.
Läsning av kretsen kan inte den göras på plats med apparaten avslagen ? Visst det sitter mycket riktigt en DSP kopplad till epromet men tar den skada då man läser ur datat ?

Ska kolla närmare på fysiska mått på socklar och hitta nån som passar.
Har ni lödverktyg ochså och stadiga händer ;)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-11-13 16:16

Har också funderat på hur resten av ditt kort mår av att du späningssätter en komponent från annan utrustning... Borde ju inte sabba nått men det finns ju en risk att DSP minst stör i alla fall...

Jag trodde att PLCC inte var en ytmonterad historia utan alltid socklad... Därav min fundering om det verkligen fanns en klyka att tillgå.

Men lycka till.

Vad är det för nått du leker med föresten?

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-13 16:41

Mja leker med, jag har mest hängt upp mig på Dolbys sätt att hantera dynamiken när jag kör fantomcenter. Ska hacka min bioreciever med andra ord. Först måste jag ju få ut koden ur kretsen sen ska den dissassembleras och gud vet vad innan jag hittar rätt ställe och kan påverka det själv. Kanske jag inte hittar rätt nånsin, men jag har pysslat med sånt här förut så jag vet vad som väntar. Tröttnat på soduku vill ha nått svårare lixom.

Aah, jodå dom har vart vänliga nog och dra en vit linje på kortet där man klart kan se plats för en sockel.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-13 19:02

vore det inte enklare att byta reciver?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-13 23:01

Jo visst. Men det är inte det som är grejen, det lättaste är att bara skita i allt å låta det va som det är eller köpa en center.
Vad är det som garanterar att problemet löser sig med ny reciever. Kan man styra detta beteende på andra recievers ? Vad jag har förstått så har dolby sagt att det ska va så här.
Nån som vet får gärna yttra sig här.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-11-14 08:33

profbd skrev:vore det inte enklare att byta reciver?

Fy på dig... :wink:

Att ens tänka tanken att ta den lätta vägen... :)

Tycker detta verkar högintressant... kanske inte för att jag behöver detta men för att det är kul med att plocka isär saker och se hur de fungerar...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-14 09:36

Vad är det för dynamiska Dolby-effekter inblandade i nermixningen av centerkanalen till hö/vä-kanalerna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-14 09:50

brukar inte J indros kolla kolla hur detta fungerar vid sina tester

Fy på dig...

Att ens tänka tanken att ta den lätta vägen...

japp idag när man kan köpa en begad 3805 för fem lök så.... :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-14 12:38

mike34 skrev:Läsning av kretsen kan inte den göras på plats med apparaten avslagen ? Visst det sitter mycket riktigt en DSP kopplad till epromet men tar den skada då man läser ur datat ?
Tror inte att det går så bra. ...tänkte skriva varför, men du kommer nog på det själv. Bara en sådan sak som att om du lägger spänning på en krets så kommer du få spänning på flera andra kretsar.

Viktigt:
Om du tar hjälp av någon att löda bort kretsen så måste du påpeka att du vill ha kretsen hel och tänker använda den. Annars tar man varmluft och värmer hela kretsen till lödtennet smällter (inte bra för kretsen).

PS. Visst går det. Har en kompis som fick göra något liknande när han av 'misstag' brännde in fel bios på ett moderkort.

//Michael

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-11-14 16:31

Det är ju så man löder dit kretsarna !!!
Jag har lött loss stora mängder komponenter med värmepistol
för återanvändning. Men då ville vi inte behålla kretskorten...

Mich skrev:
mike34 skrev:Viktigt:
Om du tar hjälp av någon att löda bort kretsen så måste du påpeka att du vill ha kretsen hel och tänker använda den. Annars tar man varmluft och värmer hela kretsen till lödtennet smällter (inte bra för kretsen).

//Michael

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-14 19:18

Ja det har du rätt i, om jag lägger spänning på kretsen och den matas av samma källa som dsp:n så bootar väl eländet :oops: tänkte inte på det.
Men då tar jag loss den då, med avlödningsverktyg som antagligen är säkrast. Varmluft skulle ju iofs va helt ok om jga vet att jag har koden i hamn först och kan skjuta en ny om den i alla fall kokar ihop.
Ska fundera lite på det först.
Ska visa upp lite grejer jag hittat på nätet om DSP:n i det akutellafall och hur DD hanterar saker och ting och även lite info om varför det kan skilja sig mellan olika recievers.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-14 19:19

BAMBAM skrev:Det är ju så man löder dit kretsarna !!!
Jag har lött loss stora mängder komponenter med värmepistol
för återanvändning. Men då ville vi inte behålla kretskorten...

Kanske värmde hårt från andra sidan då, igenom korten ?
Har gjort liknande grej i så fall på spisplattan. Lödde loss minne från ett grafikkort och stoppade på lediga platser i ett annat ;)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-11-15 08:45

Om det håller eller inte beror på... Vissa kresta pallar inte vissa gör det...

Blir hela kislet 150 grader kommer aluminiumet i det att smälta... (enligt Freescale). Men så länge inte kislet värms upp till runt denna temperatur kommer den klara sig utan att paja... I alla fall Freescales automotiv kisel klarar det :).

Man kan se på vilka förvaringstemperaturer som är ok...

Så om man får tennet att smälta snabbt och kretsen lossna kvick kommer det inte vara några problem att använda varmluft. Men klart att om man kan fixa en riktig avlödning där man värmer bara tennet så är det så mycket bättre.

Jag är inte säker på att flashminnet kommer behålla sin programering om man värmer den för mycket. Det får man kolla med Atmel...

mike34

Inläggav mike34 » 2006-11-16 17:14

Har gjort lite experiment och kom fram till följande.
På recievern finns 3 olika lägen för dynamisk kompression.
Off, Mid, eller Max
Att köra fantomcenter ger exact samma effekt som att välja med center och Max på dynamikkompression. (så när som på att center ljudet verkligen försvinner då jag inte har nån center men...)
Ljuden plattas till ordentligt, men jag kan inte höra att botten kommer upp som den tex gör i nightfunktionen som (ochså) är för lågljudnivålyssning.
Enligt manualen så ska dynamic range lägena ha en liknande funktion som night men det låter inte alls på samma sätt.
Midnight är betydligt mer aggressiv i ljudpåverkan.

Kan nån svara på om detta bara är frågan om en limiter funktion jag försöker beskriva ?
Enligt dolby så ska downmixing (vilken som helst) drabbas av -11dB digital limiting som sedan kompenseras (höjs) för i analog domain vilket då skulle medföra vaddå ? Att man bara undviker digital överstyrning ?
Jag kan allså höra en tillplattning av topparna men ingen höjd botten vilket compression normalt sett brukar va kännt för.
Läget Off i dynamic range på recievern verkar i alla fall inte gälla då man kör fantom. Om det nu är DRC så måste det väl va nån av de metadata styrda comp-profilerna som används, men hur kan man då ha valfriheten att välja mid eller max ?? I dont get it.

Nån som har koll ?

Återgå till DIY-forum