N5mD frågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Guran

N5mD frågor

Inläggav Guran » 2006-11-23 13:16

Hej
Ny medlem på forumet, och även ny vad det gäller DIY försteg :D

Har följt den härliga tråden med detta lilla försteg och tänkte ge mig i kast med N5mD mitt första elektronik DIY.

Några undringar har dock poppat upp direkt.
Jag är i princip okunnig vad det gäller att läsa ritningar på elektronik.
På Naqrefs fina ritning så är det, för mig, svårt att se hur nätdelen i praktiken kopplas till förstärkarkretsen. skulle någon kunna illustrera detta?
För att starta lugnt så planerar jag att köra med batteridrift. detta skulle enligt tidigare trådar behöva en större kondning. Hur skulle detta kunna se ut?

Tacksam för svar :)

Gustav

henko

Inläggav henko » 2006-11-24 14:13

Sitter själv och pillar med detta försteg och hade också behövt lite guidande på denna nätdel, det där med batteri var ju intressant.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2006-11-26 22:36

Hej!
Jag har byggt förstärkaren och den fungerar mycket bra! Jag tog ut +12 V mellan C7 och C4 (på bilden) och -12 V mellan C8 och C3.

Dessa kopplas till OP-ampens + och - ingång (alltså matningen, inte signalingången). Matningsspänningarna är inte utritade på Nagrefs schema, men syns t ex på bilden i ELFA-katalogen. Det är dock ett fel på bilden i ELFA-katalogen, kolla databladet istället.

Strömförsörjningens och förstärkarens jord ska vara förbundna.

Två kondingra (C3 och C4?) ska inte sitta på strömförsörjningen utan direkt på OP-ampen (på kortets baksida) från +matning till jord och från -matning till jord.

Lycka till/

Lasse

Användarvisningsbild
Guran

Inläggav Guran » 2006-11-27 13:00

Hej!!
Suveränt svar!! bra förklarat!
Det var så jag trodde man skulle göra.

Nu skall det väl vara tusan om man inte ska få till det :D

Är det någon som vågar sig på att bedöma hur bra N5md är jämfört med marknadens utbud?

//Gustav

henko

Inläggav henko » 2006-11-27 13:19

Tackar för tipset jag också!!! :D

Återgå till DIY-forum