kantbyte på bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

kantbyte på bas

Inläggav zapanasta » 2006-11-29 23:46

Hej,är det nån som vet vad som händer med ett baselements parametrar om man sätter på en kant som är hårdare än orginalet?Kantade om ett perless element som var helt slut i upphängningen med en kant som är relatift hård,men jag upplever basen som bättre än innan(släpar inte lika mycket,ock går lika djupt) ,sitter i en subb.Mvh.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: kantbyte på bas

Inläggav Bill50x » 2006-11-30 00:07

zapanasta skrev:Hej,är det nån som vet vad som händer med ett baselements parametrar om man sätter på en kant som är hårdare än orginalet?Kantade om ett perless element som var helt slut i upphängningen med en kant som är relatift hård,men jag upplever basen som bättre än innan(släpar inte lika mycket,ock går lika djupt) ,sitter i en subb.Mvh.

Det är ju inte säkert att den nya kanten är så mycket hårdare än det ursprungliga originalet. Blir säkert lite mjukare med åren.

Hur mycket en hårdare kant påverkar finns det säkert dom som vet bättre än jag här på forumet. Finns ju några högtalartillverkare här...
En snabbgissning så här på nattkröken är att det nog mycket hänger på lådans övriga dimensioner, om det är en sluten låda eller en basreflex osv. Elementets fjädringsmjukhet går säkert att kvantifiera med någon beräkningsbar parameter.

/ B

Användarvisningsbild
zapanasta

Re: kantbyte på bas

Inläggav zapanasta » 2006-11-30 00:19

Bill50x skrev:
zapanasta skrev:Hej,är det nån som vet vad som händer med ett baselements parametrar om man sätter på en kant som är hårdare än orginalet?Kantade om ett perless element som var helt slut i upphängningen med en kant som är relatift hård,men jag upplever basen som bättre än innan(släpar inte lika mycket,ock går lika djupt) ,sitter i en subb.Mvh.

Det är ju inte säkert att den nya kanten är så mycket hårdare än det ursprungliga originalet. Blir säkert lite mjukare med åren.

Hur mycket en hårdare kant påverkar finns det säkert dom som vet bättre än jag här på forumet. Finns ju några högtalartillverkare här...
En snabbgissning så här på nattkröken är att det nog mycket hänger på lådans övriga dimensioner, om det är en sluten låda eller en basreflex osv. Elementets fjädringsmjukhet går säkert att kvantifiera med någon beräkningsbar parameter.

/ B
Hej,basen sitter i en portad sub på ca 45 liter.Den gamla upphängningen är av gummi(inte trasig) men så sladdrig så det fanns ingen spänst kvar i den alls.basen blev som ny med den nya kanten.mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-30 00:29

Jag har ju fått uppfattningen att endast en liten del av fjädringen härör från kantupphängningen och större delen från centreringen. Som det sagts här kan ju kantupphängningen ha varit helt på upphällningen. Generellt sett, om du byter till en styvare upphängning, så stiger Fs och därmed Q. Det förändrar alltså elementets egenskaper.

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-11-30 01:36

Hej,ja man får hoppas att man kom i närheten som den var när den va ny då,även den nedre upphängningen tyckte jag var väldigt mjuk.Det blev spänst i den nu i alla fall,det var inte mycket med den varan innan kantbytet.Mvh.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-30 08:54

Jocke skrev:Jag har ju fått uppfattningen att endast en liten del av fjädringen härör från kantupphängningen och större delen från centreringen.

Beror på vem som har konstruerat elementet. Jag vet att det finns konstruktioner som har den dominerande fjädringen i kantupphängningen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-30 09:05

På 70-talet gjorde Tyrland en rad intressanta mätning som publicerades. En intressant studie här redovisade var vad som händer i ett system när olika parametrar ändras. Vill minnas att det över lag krävdes rejält stora avvikelser för att det skulle ge större effekter på kurvan. Minns inte exakt men det var "typ" inom +/-2dB vid 30% avvikelse.

Om det oroar dig kan du ju mäta resonansfrekvensen. Om du tycker att den ligger "för högt" kan du prova att förlänga tunneln, om du inte vill bygga ny låda. Någon här presenterade ett knep för att enkelt labba med tunneln: Rulla ihop en OH-film och stoppa i röret. Du kan sedan lägga till några cm och se om det hjälper!

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-11-30 10:16

Jocke skrev:På 70-talet gjorde Tyrland en rad intressanta mätning som publicerades. En intressant studie här redovisade var vad som händer i ett system när olika parametrar ändras. Vill minnas att det över lag krävdes rejält stora avvikelser för att det skulle ge större effekter på kurvan. Minns inte exakt men det var "typ" inom +/-2dB vid 30% avvikelse.

Om det oroar dig kan du ju mäta resonansfrekvensen. Om du tycker att den ligger "för högt" kan du prova att förlänga tunneln, om du inte vill bygga ny låda. Någon här presenterade ett knep för att enkelt labba med tunneln: Rulla ihop en OH-film och stoppa i röret. Du kan sedan lägga till några cm och se om det hjälper!

/Jocke
Hej,den spelar riktigt bra ock djupt nu,subben är avstämd vid 40 hz.Har test skiva och vid 25 hz så blåser det mest i röret men vid 31,5 så har den rätt mycket energi.så den verkar funka bra som den är.Mvh.

Återgå till DIY-forum