Moderator: Redaktörer
Mixon skrev:Att diskanten har lite högre känslighet än basen är lätt att åtgärda med ett motstånd.
jaste skrev:Tänkte under julen knåpa ihop mina första högtalare. Så enkla som möjligt. Sneglade lite på denna, verkar prisvärd och lättbyggd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50337
Max_Headroom skrev:Mixon skrev:Att diskanten har lite högre känslighet än basen är lätt att åtgärda med ett motstånd.
2 motstånd är väl mera rimligt?
Martin skrev:Nä, men det där elementet behöver delas förhållandevis lågt till hur stort det är. Den enklaste varianten att utgå i från är en seriell resonanskrets vid 3kHz parallellt över elementet och en seriespole innan.
Den mest uppenbara lösningen vill jag påstå är ett filter med en resons på tvären, dvs först en drossel i serie, och sedan en LCR-krets på tvären mot jord.
LCR-kretsen består av konding i serie med drolle och sist ett motstånd över drollen. LCR-kretsens resonsansfrekvens skall sammanfalla med membranets uppbrytning. Resten anpassas på bästa sätt efter systemets förutsättningar.
Morello skrev:Svante,
Ni har missat R parallellt med L, varför impedansen samt Q blir knas.
Det beror ju på vilken bas du tänkt använda. Jag tror det blir svårt att hitta en 6.5" bas/mellanregister som har 90dB känslighet vid lägre frekvenser monterat i en låda.jaste skrev:Ingen som har någon synpunkt ang. diskantdämpningen? 10 db är det vettigt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 158 gäster