Basportar Stroker 18

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MoNsTeR

Basportar Stroker 18

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 12:33

Vill gärna ha lite tips på bra basportar då jag funderar på att bygga en ny och förhoppningsvis riktigt bra låda till min Stroker. Aeroport känner jag till, kör med 1st 6 tums nu. Går det att få tag i bra 8 tums portar? Tips på portar som går att skruva fast mottages gärna. Någon som vet hur hög hastighet man kan ha i porten innan den blir överbelastad? Dvs innan avstämningsfrekvensen ändras för mycket, blåsljud uppstår och Qp värdet blir för lågt? Kör jag med 1st 6 tums port så kommer jag upp i 47m/s vid 30hz med 1600W (72m/s vid 3200W) vilket jag antar inte är särskilt optimalt. Borde man inte kunna spela högre med en låda med 2st 6 tums portar och samma avstämningsfrekvens i och med att portarnas förmåga att "hålla tillbaka" elementet ökar? Har man två 6 tums portar eller en 8 tums port så blir de ganska långa men det är ju vad Cerwin-vega själva rekommenderar. Går det att få tag i portar med längre rör än 30cm (38 med trattarna)?

http://www.cerwinvega.com/products/pdf/ ... stkr18.pdf

Specifikationer om någon känner för att simulera. Lådan jag kör med nu är på 187,5 liter och är avstämd vid 25hz. Kör man med en 130 liters låda och 29,5 hz i avstämningsfrekvens så tål den över 3200W ner till 30hz och det är den avstämningsfrekvensen man får om man slänger i ett 6 tums rör på 38cm. Kanske inte helt nödvändigt men köper man ett till 218 steg till så kan det väl vara bra.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-05 13:14

Simulerat lite och du behöver nog 400 cm2 portarea för att klara den luftvolymen. (har satt en gräns på 15m/s ) Lådan kommer att puckla lite över avstämningen och den effekten som krävs för att nå full linjär slaglängd vid 20 Hz är ungefär 150 W. Men spänningen som ligger över drivern är 55 volt. Vilket ger helt andra effekter vid avstämningen där snarare 500 W behövs. Men ingenstans behöver du 3200 W

Hmm helt andra data på strokern idag än den jag har.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-05 13:24

Du kan bygga lådan med en slits istället för runda protar. Men portarean måste förståss vara tillräckligt stor, lika stor som 2 runda 6" eller en 8" om det är det tillverkaren av elementet rekomenderar.

Enligt somliga är en slitsad port mer resistent mot turbulens och bör ge en bättre strömning. En slitsad port kan också göras så att den är kilformad i båda ändar typ så här: ><. Minsta area, dvs på mitten, där kilarna möts, ska helst inte vara mindra än motsvarande area för runda portar. En sådan port blir förståss ganska lång.

Det har skrivits en del här på forumet om portar. Dels slitsade och dels en fiffig idé om att göra filt-täckta hål mitt på röret (ett antal små hål rund om).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 16:08

mike34 skrev:Simulerat lite och du behöver nog 400 cm2 portarea för att klara den luftvolymen. (har satt en gräns på 15m/s ) Lådan kommer att puckla lite över avstämningen och den effekten som krävs för att nå full linjär slaglängd vid 20 Hz är ungefär 150 W. Men spänningen som ligger över drivern är 55 volt. Vilket ger helt andra effekter vid avstämningen där snarare 500 W behövs. Men ingenstans behöver du 3200 W

Använder du en låda på 130 liter och stämmer av vid 30hz så tål den över 3200W ner till avstämningsfrekvensen. Var du har fått 500W från vet jag inte. Vid 20hz kommer den dock inte tåla särskilt mycket.

mike34 skrev:Hmm helt andra data på strokern idag än den jag har.

Vad menar du?

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-05 16:20

MoNsTeR skrev:
mike34 skrev:Simulerat lite och du behöver nog 400 cm2 portarea för att klara den luftvolymen. (har satt en gräns på 15m/s ) Lådan kommer att puckla lite över avstämningen och den effekten som krävs för att nå full linjär slaglängd vid 20 Hz är ungefär 150 W. Men spänningen som ligger över drivern är 55 volt. Vilket ger helt andra effekter vid avstämningen där snarare 500 W behövs. Men ingenstans behöver du 3200 W

Använder du en låda på 130 liter och stämmer av vid 30hz så tål den över 3200W ner till avstämningsfrekvensen. Var du har fått 500W från vet jag inte. Vid 20hz kommer den dock inte tåla särskilt mycket.

mike34 skrev:Hmm helt andra data på strokern idag än den jag har.

Vad menar du?

Ja tål kanske den gör, men den kommer nå sitt linjära slaglängdsmax mycket tidigare. Jag har gjort simulering i Basta och tittat på de olika begränsningarna. Slaglängd, effektålighet,rörets max luftströmningshastighet och (impedansen) som varierar och kan va lite svår att säga exakt om.

Jag har ett exemplar av orginalstrokern sc189 som den hette då, eller om det va 189sc. Det va helt andra data på de elementen.

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 16:34

mike34 skrev:Ja tål kanske den gör, men den kommer nå sitt linjära slaglängdsmax mycket tidigare. Jag har gjort simulering i Basta och tittat på de olika begränsningarna. Slaglängd, effektålighet,rörets max luftströmningshastighet och (impedansen) som varierar och kan va lite svår att säga exakt om.

Jag har ett exemplar av orginalstrokern sc189 som den hette då, eller om det va 189sc. Det va helt andra data på de elementen.

Enligt WinISD och alla andra program jag simulerat i så ligger den långt under sitt X-Max vid denna effekt i den lådan (X-Max motsvarar linjär slaglängd) så det måste helt klart vara något som blivit fel i din simulering. En 189sc har jag också haft en gång i tiden men det är en helt annan bas som inte på långa vägar är lika kraftfull.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-05 16:40

MoNsTeR skrev:
mike34 skrev:Ja tål kanske den gör, men den kommer nå sitt linjära slaglängdsmax mycket tidigare. Jag har gjort simulering i Basta och tittat på de olika begränsningarna. Slaglängd, effektålighet,rörets max luftströmningshastighet och (impedansen) som varierar och kan va lite svår att säga exakt om.

Enligt WinISD och alla andra program jag simulerat i så ligger den långt under sitt X-Max vid denna effekt i den lådan (X-Max motsvarar linjär slaglängd) så det måste helt klart vara något som blivit fel i din simulering. En 189sc har jag också haft en gång i tiden men det är en helt annan bas som inte på långa vägar är lika kraftfull.

Nej jag har märkt det ;) Linjär slaglängd bland annat. Nåväl.
Ska vi enas om elementparametrarna omräknade först å främst då, så ska jag göra om simuleringen.
Vilken modell avsågs, det fanns två i länken du skickade med.

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 16:52

Dubbla 2 ohms spolar men det spelar ingen större roll för de simulerar ganska lika.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-05 16:56

Jag hittar bara 2x4 eller singel-4 ohm i den där specen..

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-05 16:57

MoNsTeR skrev:Dubbla 2 ohms spolar men det spelar ingen större roll för de simulerar ganska lika.

Ok, kan göra en ny simulering, nu va ju din fråga gällande portarna så det kanske inte är så mycket att surra om där vad effektbehov osv... Men några hastigheter på uppemot 40 meter i sekunden tror jag inte myket på. Har du lyckats hålla de hastigheterna utan artifakter i ljudet ?

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 17:07

47 meter i sekunden är vad jag har fått fram i Win ISD och jag tycker också att det låter ganska mycket. I lådan jag har är hastigheten inte lika hög och uppträder som kraftigast vid väldigt lågra frekvenser så där har jag inte haft några större problem, men naturligtvis så blir det blåsljud vid lägre frekvenser om man kör ett bastest och drar på lite.

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 17:08

BengtO skrev:Jag hittar bara 2x4 eller singel-4 ohm i den där specen..

Jag har 2*2 men de simulerar som sagt väldigt likt

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-05 17:10

MoNsTeR skrev:47 meter i sekunden är vad jag har fått fram i Win ISD och jag tycker också att det låter ganska mycket. I lådan jag har är hastigheten inte lika hög och uppträder som kraftigast vid väldigt lågra frekvenser så där har jag inte haft några större problem, men naturligtvis så blir det blåsljud vid lägre frekvenser om man kör ett bastest och drar på lite.

Ok, ska mata in parametrarna, såg nu att jag läst fel på en sak i specen. Driver displacement är inte samma sak som volume displacement vad gäller slaglängd :mrgreen: :oops:
Det kan ha stor betydelse

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-05 17:15

Men vad är specarna för 2x2 ohm då? Kan ju vara kul att göra det riktigt om det ändå ska göras..

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-05 17:38

Innan jag postar bilder osv,, vilka lådstorlekar samt portareor och avstämningar ska jag mata in nu då ?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2006-12-05 17:52

När man anger ineffekten i WinISD så räknas det om till den spänning som behövs för att ge samma effekt i en resistans som är lika stor som elementets Re, så effekten kommer förstås variera med frekvensen, och oftast vara mindre än den angivna.

Det är samma sak när WinISD räknar ut effekttåligheten, egentligen borde det anges i spänning istället eftersom programmet räknar ut spänningståligheten och översätter den till effektutveckling i resistansen Re.

Så det går nog inte att jämföra värdena med Basta!, det programmet gör det nog riktigt. :)

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-05 18:16

Exact Luminous, det va precis det jag tittade efter när jag simulerade. Att bara maxa utspänningen till xmax är nått vid avstämningen lär ju visserligen fungera för just den tonen. Men att bibehålla de effekterna över registret i musikspelande lär rendera katastrofalt hemskt ljud.

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 18:20

mike34 skrev:Innan jag postar bilder osv,, vilka lådstorlekar samt portareor och avstämningar ska jag mata in nu då ?

130 liter låda + volym för port, rör och element, 1st port med 15,4cm i diameter 38cm lång. Men frågan är om du behöver simulera så mycket. Det jag är mest intresserad av att veta är hur den höga hastigheten i porten påverkar frekvensgången och effekttåligheten hos elementet samt om det går att få tag i portar med tillhörande rör som ger en total längd på mer än 38cm.

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 18:31

Så här ser min simulering ut med en 130 liters låda. Avstämningsfrekvensen hamnar på 29,5hz med den porten. 1600W Max SPL en meter ifrån.

Bild

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 18:55

Här har vi samma diagram fast med 3200W effekt. Programmet har dock inte tagit hänsyn till hur hastigheten i porten påverkar avstämningsfrekvens osv.

Bild

Och här har vi slaglängden vid olika frekvenser med 3200W effekt. Samma gäller här som i fallet ovan.

Bild

1600W

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-05 19:05

MoNsTeR skrev:Programmet har dock inte tagit hänsyn till hur hastigheten i porten påverkar avstämningsfrekvens osv.

Hur påverkar hastigheten i porten resonansfekvensen? Hade ingen aning om att det var så, men betvilar det inte alls.

Varför förekommer fenoment?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2006-12-05 19:07

Max_Headroom skrev:
MoNsTeR skrev:Programmet har dock inte tagit hänsyn till hur hastigheten i porten påverkar avstämningsfrekvens osv.

Hur påverkar hastigheten i porten resonansfekvensen? Hade ingen aning om att det var så, men betvilar det inte alls.

Varför förekommer fenoment?

Kanske inte påverkar resonansfrekvensen (den bör ju vara konstant) men i och med motståndet i porten blir så högt så påverkas ju en massa saker. Lådan fungerar mer som en sluten låda. Jag är inte säker på att avstämningsfrekvensen ändras så mycket heller men portens förmåga att "hålla tillbaka" elementet blir ju sämre och frekvenskurvan ändras.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-05 20:07

Ja , jag har gjort en basta simulering av låda men den kan inte på nått vis svara på frågan om hur systemet beter sig under överdriven stress av basreflexportar.
Det är nog svårt att svara på exakt hur det kommer se ut när det överstyr. Det finns en ganska bra tråd om just portar där man diskuterat strömning i olika konstruktioner.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3140

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-05 20:23

Svante nämnde vid ett möte om högtalarsimulering att han hade satt max-output för porten till när hälften av luftpelaren flyttat sig utanför porten under svängningsförloppet, eftersom den luft som kommer så långt ut går "förlorad" och inte kan fås att svänga tillbaka med full verkan.
En port som är smalast på mitten och med långsam areaökning mot ändarna får den fördelen att luftpelaren i mitten kan röra sig mycket medan den koniska areaförstoringen saktar upp en större andel av luften så att den inte far iväg så långt utanför portöppningen som en konstantareaport gör.
Nu pratar jag inte om cylindriska rör med mer eller mindre rundade ändar, utan portar där areaförhållandet växer från 1 i mitten till mellan 1,5 och 2 vid ändarna och med bara en liten avrundning vid öppningen.
Det kan lättast byggas med en slitskonstruktion.
Man kan se bilder på en sådan port i min högtalartävlingstråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum