Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Simulerat lite och du behöver nog 400 cm2 portarea för att klara den luftvolymen. (har satt en gräns på 15m/s ) Lådan kommer att puckla lite över avstämningen och den effekten som krävs för att nå full linjär slaglängd vid 20 Hz är ungefär 150 W. Men spänningen som ligger över drivern är 55 volt. Vilket ger helt andra effekter vid avstämningen där snarare 500 W behövs. Men ingenstans behöver du 3200 W
mike34 skrev:Hmm helt andra data på strokern idag än den jag har.
MoNsTeR skrev:mike34 skrev:Simulerat lite och du behöver nog 400 cm2 portarea för att klara den luftvolymen. (har satt en gräns på 15m/s ) Lådan kommer att puckla lite över avstämningen och den effekten som krävs för att nå full linjär slaglängd vid 20 Hz är ungefär 150 W. Men spänningen som ligger över drivern är 55 volt. Vilket ger helt andra effekter vid avstämningen där snarare 500 W behövs. Men ingenstans behöver du 3200 W
Använder du en låda på 130 liter och stämmer av vid 30hz så tål den över 3200W ner till avstämningsfrekvensen. Var du har fått 500W från vet jag inte. Vid 20hz kommer den dock inte tåla särskilt mycket.mike34 skrev:Hmm helt andra data på strokern idag än den jag har.
Vad menar du?
mike34 skrev:Ja tål kanske den gör, men den kommer nå sitt linjära slaglängdsmax mycket tidigare. Jag har gjort simulering i Basta och tittat på de olika begränsningarna. Slaglängd, effektålighet,rörets max luftströmningshastighet och (impedansen) som varierar och kan va lite svår att säga exakt om.
Jag har ett exemplar av orginalstrokern sc189 som den hette då, eller om det va 189sc. Det va helt andra data på de elementen.
MoNsTeR skrev:mike34 skrev:Ja tål kanske den gör, men den kommer nå sitt linjära slaglängdsmax mycket tidigare. Jag har gjort simulering i Basta och tittat på de olika begränsningarna. Slaglängd, effektålighet,rörets max luftströmningshastighet och (impedansen) som varierar och kan va lite svår att säga exakt om.
Jag har ett exemplar av orginalstrokern sc189 som den hette då, eller om det va 189sc. Det va helt andra data på de elementen.
Enligt WinISD och alla andra program jag simulerat i så ligger den långt under sitt X-Max vid denna effekt i den lådan (X-Max motsvarar linjär slaglängd) så det måste helt klart vara något som blivit fel i din simulering. En 189sc har jag också haft en gång i tiden men det är en helt annan bas som inte på långa vägar är lika kraftfull.
MoNsTeR skrev:Dubbla 2 ohms spolar men det spelar ingen större roll för de simulerar ganska lika.
MoNsTeR skrev:47 meter i sekunden är vad jag har fått fram i Win ISD och jag tycker också att det låter ganska mycket. I lådan jag har är hastigheten inte lika hög och uppträder som kraftigast vid väldigt lågra frekvenser så där har jag inte haft några större problem, men naturligtvis så blir det blåsljud vid lägre frekvenser om man kör ett bastest och drar på lite.
mike34 skrev:Innan jag postar bilder osv,, vilka lådstorlekar samt portareor och avstämningar ska jag mata in nu då ?
MoNsTeR skrev:Programmet har dock inte tagit hänsyn till hur hastigheten i porten påverkar avstämningsfrekvens osv.
Max_Headroom skrev:MoNsTeR skrev:Programmet har dock inte tagit hänsyn till hur hastigheten i porten påverkar avstämningsfrekvens osv.
Hur påverkar hastigheten i porten resonansfekvensen? Hade ingen aning om att det var så, men betvilar det inte alls.
Varför förekommer fenoment?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 196 gäster