Filter i försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Greve_H

Filter i försteg

Inläggav Greve_H » 2006-10-31 00:52

Tjena,

Jag håller på att designa en förförstärkare och skulle vilja ha lite synpunkter från er kunnigare.

Som det ser ut nu kommer jag använda två stycken (L/H-pass) aktiva 12dB filter mellan ingångsväljaren och volymregleringen. Eller är det overkill att köra med 2-ordn.-filter här?

Frågan är nu vilka brytfrekvenser jag skall köra på. Av vad jag sett på andra byggen brukar den nedre ligga på runt 10Hz, medans den övre delen har jag sett vara allt mellan (100-400)kHz.

Rent praktiskt är det nog inte så jäkla noga, men bygger man något vill man att det skall vara så nära perfektheten som möjligt. ;)

Vad tycker ni, och vad har ni för synpunkter kring detta?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-10-31 01:39

sakta i backarna
ska du ha högpass- och lågpassfilter innan volymregleringen?
ska volymreglaget reglera volymen på det lågpassfiltrerade eller på det högpassfiltrerade? Kommer det inte att låta lite konstigt oavsett vilket? :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-31 14:12

Jag fick också liknande tankar som Ronnie.
Om en volymkontroll skall vara rimligt användbar så måste det vara en "master", dvs att den ändrar ungefär lika mycket på hela ljudet.
Däremot kan man ofta vilja ha volymkontroller efter delningarna för att kompensera för olika högtalares känslighet. Eftersom dessa inte kommer att ändras ofta så kan man tänka sig att dessa är trimpottar inne i förförstärkaren.
Möjligen så kan man spara in volymjusteringen på bashögtalaren med motiveringen att i nästan alla fall så är känsligheten på högtalare i högre frekvenser bättre än på högtalare för lägre frekvenser. Förutsatt att man med volymjustering menar någon form att attenuator.

Oftast vill man ha ganska branta aktiva filter, så 12dB-filter är absolut inte för brant. Ofta används ännu brantare filter. Ibland används ett brantare lågpassfilter än högpassfiltret.

Användarvisningsbild
norman

Re: Filter i försteg

Inläggav norman » 2006-10-31 17:27

Greve_H skrev:Frågan är nu vilka brytfrekvenser jag skall köra på. Av vad jag sett på andra byggen brukar den nedre ligga på runt 10Hz, medans den övre delen har jag sett vara allt mellan (100-400)kHz.

LP-filtret på 100-400khz tycker jag du skall lägga direkt vid ingångarna så man inte får in hf i lådan (löses passivt direkt vid varje kontakt med en liten konding och ett motstånd).
Om du vill skära av basen borde det kanske kunna göras i det ordinarie förstärkarsteget?
Sen tycker jag nog det räcker med 6db/okt. För anledningen till filtrena är väl att skära bort hf och likspänning?

Användarvisningsbild
Greve_H

Inläggav Greve_H » 2006-10-31 20:45

Jag tror ni missförstod mig litet.

Volymreglaget är ett vanligt reglage av ljudvolym, inte något som reglerar filtrena på något vis. Det kommer bestå av en PGA2310, så inget konstigt här.

Med andra ord, grovt:

[In] --> [LP] --> [HP] --> [Vol] --> [Ut]

norman, OK.

Jo, anledningen är ju att blocka för DC och hf.
Nu förstår jag att det nog inte är helt nödvändigt att ha filter för basen, och då absolut inte 12dB. Överflödigt. En konding innan 2310:an får fixa den saken.

Vad gäller LP-filtret så behåller jag den ursprungliga idén, vilken kommer strypa 160kHz+, men med ett passivt dito på kontakterna som komplement. Jag behåller idén för att jag ändå behöver korrigera impedans, jag får en låg utimpedans från filtret, vilket 2310:an vill ha.

Hur låter det här?

Användarvisningsbild
Ronnie

slurp

Inläggav Ronnie » 2006-10-31 21:45

Jag skalar en mandarin och tycker att missförståndet är en liten liten aning roligt.
Jag vet inte var nånstans missförståndet uppstår, men jag tänker förslå att du läser det vi skrev igen och äta upp mandarinen så länge.

EDIT: Ah. Där löste sig problemet i mitt huvud. Det var att jag inte förstod anledningen att skära bort frekvenser på det viset. Antar att det har att göra med stabilitet i någon återkopplingsslinga inuti nån slags förstärkningsapparat.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-11-01 20:28

Brytfrekvensen till DC-blockering bör ligga vid ca 3 Hz eller under för att inte påverka inom det hörbara området. Av samma anledning bör HF-dämpningen ligga vid ca 140 kHz. Simulera filtren om du har möjlighet och kontrollera fasgång och tonkurverippel så förstår du varför dessa brytfrekvenser är lämpliga.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-11-01 20:44

Jag kan ju fylla på med lite mer synpunkter - du har ju förstått att PGA2310 ska ha en låg inimpedans kom ihåg att räkna in käll impedansen till det motstånd som bildar HF-dämpning och se till att dessa tillsammans ligger under 600 ohm. Om du inte kan uppnå detta måste du nog in med en buffer innan 2310:an.
Se till att du inte får in processorbrus in i audiosidan, 2310:an är dock inte så känslig men jorddragningen (skilda jordplan) blir ändå viktig om du vill ha en rejäl brum och processorbrus dämpning.
Kommihåg att sätta en 50-100 resistor mellan 2310:an och utgången.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-02 14:43

Brytfrekvensen till DC-blockering bör ligga vid ca 3 Hz eller under för att inte påverka inom det hörbara området. Av samma anledning bör HF-dämpningen ligga vid ca 140 kHz.

Menar du max ca 3Hz respektive minst ca 140kHz?
Dvs blir det sämre om man tar t.ex. 1Hz och 300kHz?
Det låter dessutom som lite hårdare krav än jag har sett tidigare, även om de är i samma storleksordning.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-11-02 19:24

silvervarg skrev:Menar du max ca 3Hz respektive minst ca 140kHz?

Svar Ja

silvervarg skrev:Dvs blir det sämre om man tar t.ex. 1Hz och 300kHz?

Svar Nej. Alltså 0,3 Hz neråt har jag själv i mitt eget steg, uppåt så vill jag nog hamna nära 140 kHz om det rör sig om 6dB / okt filter

silvervarg skrev:Det låter dessutom som lite hårdare krav än jag har sett tidigare, även om de är i samma storleksordning.

Tycker att det är onödigt att vrida fasen eller ha tonkurverippel pga filtren inom 20-20000 Hz när det går att undvika.

Användarvisningsbild
Greve_H

Inläggav Greve_H » 2006-11-05 15:21

skrutten skrev:...kom ihåg att räkna in käll impedansen till det motstånd som bildar HF-dämpning och se till att dessa tillsammans ligger under 600 ohm.

Det gäller väl inte filter såsom detta?
Inte heller problemet med fasförskjutning berör den typen av filter, eller tänker jag fel?

Någon som vill rekommendera ett bra, och inte för svårt, program att simulera filter i?

Varför är det viktigt att hålla fasvridningen fin? Vad kan det få för konsekvenser om den blir för stor?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-11-05 22:45

För att undvika fler missförstånd, så menar jag att man kan använda 6dB passiva filter, och jag har resonerat utifrån detta vilket inte tydligt framgick av tidigare post.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-11-06 22:33

[s]Glöm inte att det behövs två stycken PGA2310 om du delar innan volymregleringen.[/s]

Missförstod frågan.
Senast redigerad av zvenzzon 2006-12-06 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-11-07 17:55

zvenzzon skrev:Glöm inte att det behövs två stycken PGA2310 om du delar innan volymregleringen.

Han skall inte göra ett vanligt delningsfilter utan skall fixa så att signalen högpassdelas vid nån hz och lågpassdelas vid många khz för att slippa hf-störningar (alltså ett bandpassfilter som släpper igenom musiken opåverkat)

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-12-06 12:22

Har svårt att tänka mig att det krävs högre ordning än första ordningens i detta fall. Har ingen egen erfarenhet, men brytfrekvenser om 150-200kHz har här på forumet förespråkats för RF-skydd och åtminstone ett par personer tycker att undre gränsfrekvensen bör läggas strax under 1 Hz om jag inte missminner mig.

Återgå till DIY-forum