Frågor ang. sub-bygge och slutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NewToasted

Frågor ang. sub-bygge och slutsteg

Inläggav NewToasted » 2006-12-01 21:03

Hej!

Är ny här och tänkte inleda med några små frågor angående ett subbasprojekt jag tänkt inleda snart :)

Jag har idag en anläggning som består av en gammal NAD 3240PE integrerad förstärkare och ett par Dali 2002Blue, ingen värstinganläggning, jag vet, men den räcker för mig.

Till denna anläggning skulle jag vilja bygga en sub.

Jag har kollat in Zachry D-250, och det verkar vara ett perfekt steg för basar i allmänhet, och effekten lär räcka att växa i ett bra tag. Då detta är ett monosteg och inget annat har jag lite frågor angående kopplingen av detta eftersom jag aldrig dealat med någon annat än integrerade förstärkare tidigare.

På min NAD har jag möjlighet att ta ut signalen från förförstärkaren och routa den vidare till steget (jag har alltså en bygel mellan "pre out" och "main in" nu), vilket jag ju vill. Men, jag vill ju dessutom använda huvudsteget i NAD:en till mina 2002or - kan jag då bara Y-koppla mig på kabeln som går ut från försteget? Eller har kanske steget rent av någon typ av "pass-through"? Tar jag in båda kanalerna i steget och så "monofieras" de där?

Själva subben vill jag ska levera snabb och kraftfull bas - mullret slipper jag gärna. Har jag då fattat rätt om jag då vill ha ett slutet system med t ex någon passande Peerless 8:a eller 10:a? Med krafull menar jag allt som pumpar hårdare än mina 2002or under <100 Hz. Jag är öppen för förslag angående alla typer av lådkonstruktioner, men då jag ogillar alltför mycket muller har jag fått för mig att en sluten låda vore bäst?

Jag är ledsen för denna uppsats, men jag skulle verkligen uppskatta om någon orkade svara :)

/Simon

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-01 21:23

Bygg 2 lådor, så ökar chansen monumentalt för att du ska få mindre av bumlig bas.
Peeless har riktigt fina 10"are som är gjorda för att gå i slutan lådor.
Exempel:
http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/830843.pdf

Paralellkoppla subbarna. Det borde zachrysteget klara. Enligt vad jag har hört så är steget mycket tåligt. Dessutom borde sådana här basar i slutna lådor utgöra en snäll last för förstärkaren.

Tycker du priset är högt så har flera tillverkare andra alternativ som också ger bra resultat, men du kanske inte spela fullt lika ap-högt med dom.

Men alltså: Satsa på 2 lådor, du vinner SÅ mycket på att ha 2 eller fler subar jämfört med bara en.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NewToasted

Inläggav NewToasted » 2006-12-01 21:33

Det låter bra på alla punkter det du säger, men såg jag rätt när jag såg att _ett_ peerlesselement kostar ungefär lika mycket som båda mina Dali 2002or?

Det var tyvärr alldeles saftigt. Jag behöver inget som går att spela ens sengångar-högt, bor för trångt för det i mitt lilla rum. Någon med tips på lite billigare element? För tillfället tror jag tyvärr att jag måste pressa mig så lågt som 5-700 Kr :(

Någon som vet något om mina kopplingsfrågor överst i första inlägget?

Tusen tack förresten!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-01 21:49

NewToasted skrev:Det låter bra på alla punkter det du säger, men såg jag rätt när jag såg att _ett_ peerlesselement kostar ungefär lika mycket som båda mina Dali 2002or?

Det var tyvärr alldeles saftigt. Jag behöver inget som går att spela ens sengångar-högt, bor för trångt för det i mitt lilla rum. Någon med tips på lite billigare element? För tillfället tror jag tyvärr att jag måste pressa mig så lågt som 5-700 Kr :(

Någon som vet något om mina kopplingsfrågor överst i första inlägget?

Tusen tack förresten!

Då rekomenderar jag detta element:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=803

625kr/st hos Hifikit. Borde funka fint i en sluten låda på ca 50 liter.

Användarvisningsbild
NewToasted

Inläggav NewToasted » 2006-12-01 21:57

That's more like it! :D

Jag har lite tajt om pengar så här vid jul, men samtidigt måste jag verkligen börja bygga nu så att jag får tankarna från uppbrottet med flickvännen (finns det någon bättre terapi än att bygga grejer? ;) ), så vad tror du om jag bygger en låda med ett Audes 75W104-element, och bygger en till identisk sådan med ett element sen? För visst var det så du menade, att jag skulle ha två helt skiljda lådor, med parallellkopplade element? Ska jag ha två bör jag väl köra på 8 Ohms-varianten, eller hur?

Jag är verkligen ledsen för att jag bombar dig med frågor så här, men man ska ju börja någonstans :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-01 22:11

NewToasted skrev:That's more like it! :D

Jag har lite tajt om pengar så här vid jul, men samtidigt måste jag verkligen börja bygga nu så att jag får tankarna från uppbrottet med flickvännen (finns det någon bättre terapi än att bygga grejer? ;) ), så vad tror du om jag bygger en låda med ett Audes 75W104-element, och bygger en till identisk sådan med ett element sen? För visst var det så du menade, att jag skulle ha två helt skiljda lådor, med parallellkopplade element? Ska jag ha två bör jag väl köra på 8 Ohms-varianten, eller hur?

Jag är verkligen ledsen för att jag bombar dig med frågor så här, men man ska ju börja någonstans :)

Ja, bygg 2 olika lådor. Att börja med en är bra, för det är inte säkert att den lådvolym man väljer blir den rätt. Räkna med att kanske få montera av elementet och stoppa in någon form av fyllning (hård, allså, typ träblock eller nåt) för att ändra lådvolymen. Dämpmaterialet i lådan påverkar också den volym som elemnetet "ser" och är inte samma som den mekaniska volymen. Så du kan hålla på och labba en hel del. PC har du ju. Det finns (gratis) program så att du kan mäta med ljudkortet. Andra här på forumet kan hjälpa dig med det. Bra pyzzel och kräver enormt med tankearbete. Du kommer att behöva mätkablar om du ska hålla på och mäta. Det kan du löda ihop själv för några 10or.

Så, jag skulle tro att en bra arbetsgång är att börja med en provlåda.
En variant är att göra den lite för stor så du kan justera volymen med något hårt, kompakt, lufttätt och billigt. När du är klar med detta bygger du 2 lådor med rätt volym. Nu har det gått några månader också, så det är lagom tid att köpa element nummer 2. Då får du båda lådorna, med rätt volym klara på en gång!

Och det är 8ohms varianten du ska ha, helt riktigt!

Jag tror föresten gratis progrmet jag tänkte på tidigare heter speaker workshop. Dessutom har svante här på forumet ett eget program som heter Basta. Inget mätprogram, men bra på simuleringar. Det finns i en gratis demo, full version kostar dock bara några 100. I ditt fall räcker det nog med demon för att få en grund-låda att börja jobba med. (och självklart använda under tiden, du kan ju inte exprimentera jämt. Man måste ju lyssna på musik också!)

Vore bra om någon här kunde skriva en omfattande utläggning om gratis och/eller billiga och bra program för mätning av högtalare i en egen tråd. Jag har låte dålig koll (använder själv LspCAD som inte är SÅ billigt, men bra).

Användarvisningsbild
NewToasted

Inläggav NewToasted » 2006-12-07 20:28

Hej igen!

Har haft fullt upp med prov i skolan, så jag var lite inaktiv några dagar.

Det har dock hänt lite saker och jag kommer iaf innan månadsslutet ha ett Zachry D-250 steg att driva grejerna med, och jag har fixat lite mer pengar.

Mitt något ökade tillgodohavande fick mig att leta runt efter något element vars värden kanske lämpade sig ännu bättre för en sluten låda, och snubblade över denna Peerless 10-tummare på Ljudia: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

Vad tros om den? Den är specad att gå 5 Hz lägre och har 0.1 högre Qts än Audes elementet (0.51 mot 0.4 på Audes). Dessutom har den dubbelt så lång linjär slaglängd, 8mm mot 4mm. Är det bara jag som inbillar mig, eller borde detta funka bättre för det jag vill ha det till (2-kanals HiFi i ett relativt litet rum, och framför allt: i sluten i låda)?

Sen har jag hört både det ena och andra om byggmaterial. MDF verkar ju helt klart vanligast (och då 19-22mm tjocklek), men tydligen ska det också ha en egenresonans vid något jobbiga 400 Hz, medan vanlig spånskiva visst ska ligga så lågt som 15 eller 16 Hz. Stämmer detta? Fräsa kommer jag ändå inte att göra, har kommit på en liten workaround för det nämligen. Inte heller ska den faneras, utan endast grundas och målas.

Tusen tack på förhand!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-07 21:35

Zachrysteget lär faktiskt vara ganska bra som basmodulförstärkare, men tyvärr är inte det inbyggda delningsfiltret i klass med effektdelen. Det blir bashöjning och samtidigt basavskärning vid lägsta frekvenserna när man kopplar in filterfunktionen.
Till en basmodul som man delar vid 80 Hz så är det utmäkt att få resonanserna så högt som möjligt ovanför 80 Hz. MDF med några tvärstag på mitten gör jobbet.
Den allra största fördelen med MDF är att det blir mycket lättare att få snygg yta för målningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NewToasted

Inläggav NewToasted » 2006-12-07 21:58

Hmm, jag får se hur kräsen jag är. Blir det så att jag är missnöjd med delningen får jag leta efter andra lösningar helt enkelt :)

Jag börjar bli ivrig att komma igång nu, så en bekräftelse på att jag inte köper grisen i säcken med Peerless SLS-263-830668 från Ljudia hade suttit fint om någon lite mer erfaren än jag har tid att ögna igenom dess värden :)

Datablad återfinnes på http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=37

Tusen tack för all hjälp jag redan fått!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-07 22:11

Du har väl sett applikationsrekommendationen från Tymphany:
http://www.tymphany.com/datasheet/appview.php?id=37
Den är alltså lämplig för sluten låda, men riktigt, riktigt låga frekvenser blir det ju inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NewToasted

Inläggav NewToasted » 2006-12-07 23:03

Nämen, oj, se där! Det fanns visst en sida till från Tymphany! Man lär så länge man lever - tack! :)

Nej, att den inte blir otroligt låg förstår jag, men den ska huvudsakligen användas som musiksub, och rummet är litet och fullt av lösa saker, så egentligen är nog också denna overkill.

Då beställer jag en sådan imorrn! Tack för hjälpen!

Återgå till DIY-forum