Någon annan som testat RoomEQWizard

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HSideback

Någon annan som testat RoomEQWizard

Inläggav HSideback » 2006-12-09 11:23

RommEQWizard har jag använt för att mäta upp mitt rum.

Det är ett gratisprogram skrivet i Java, som kan mäta det mesta. Dessutom kan det, om man har rätt utgångar på datorn (t.ex. midi eller rs232 ), göra rätt inställningar på en del equalizers (Behringer DSP1124P och FBQ2496 samt TAG McLaren AV32R DP och AV192R).

Dessutom kan den skapa impulsresponsfiler som man kan använda med en convolver i foobar för att få rumsanpassning på allt man spelar upp.

Det låter väldigt annorlunde hamma hos mig när man kör med resp. utan convolvern.

Vilket som är bäst skall jag dock låta vara osagt. Mitt rum lider just nu, innan ombyggnaden, av en massa problem, varför convolvern nog tvingas göra mycket mer än den borde.

Någon annan som testat detta? Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-09 14:45

Jag hade ett nära "samarbete" med John Mulcahy när jag ägde TAG sakerna - jobbade en hel del med att testa just BETA-releaserna av TAG AV32R mjukvaran...

Det var där någonstans som första versionen såg sitt ljus, även om jag använde och fortfaranden använder ETF (och för all del även dess efterträdare).

Jag gillar John's mjukvara mycket - den är mycket bra för det den skall göra.

Men det är inte rätt lösning för ett rum, vilket som helst.

Dock om man inte kan göra något annat så kan det ge, med rätt processor (läs ATG AV32R / AV192R eller möjligen Behringer 2496), ett subjektivt lyft. Men korrekt konstruerad återgivningsmiljö kommer fortfarande att vara bättre - men det är inte alltid något som tillåts...

Har dock inte testat foobar grejjen...

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2006-12-09 15:23

Jag håller med fullständigt. Den är inte en ersättning för akustisk reglering av lyssningsmiljön. Men för oss som försöker kombinera estetiska och akustiska hänsyn i ett kombinerat vargadsrum/lyssningsrum så kan den ju vara ett praktisk komplement.

Framförallt tycker jag att det är praktiskt att med några kanpptryckningar kunna generera om inställningar för parametrisk eq och convolver varje gång man har ändrat nåt.

Man möblerar om, kör ett frekevsnsvep och kalibrerar om, i mitt fall DSP1124P, eq för subben, sedan kan man köra ett svep till och gerenra en ny impulsrespons fil för foobar. Tar någon minut totalt. Det är ganska smidigt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-09 15:26

Så länge man håller sig under 120Hz så är skadan inte lika stor som vinsten ;)

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2006-12-09 16:06

hmmm...
jag kör eq på subben (dvs under 80 hz) men convolvern kör hela frekvensregistret. Dock med minskande 'effekt' uppåt i frekvens för att man skall slippa sitta med huvudet fixerat i ett skruvstäd när man lyssnar.

Men som sagt, jag har för dåliga akustiska förhållanden just nu för att riktigt kunna bedöma hur bra det blir. Men det blir i alla fall skillnad, det märker jag.

Efter ombyggnaden får vi se.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-12-09 18:45

Hur är verktyget som rent analysverktyg? Har den några bra funktioner som är användbara vid, låt oss säga, intrimning av basabsorbenter?

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2006-12-09 20:04

jag har använt den för att tuna resonansfrekvensen för ett par helmholtzresonatorer.

Att helmholtzresonatorerna sedan var alldeles för små för att göra någon vettig skillnad är en ann sak :oops:

Programmet kan göra frekvenssvep och visa data på lite olika sätt, bl.a. vattenfallsplottar vilket är användbart för att se effekten av akustiska åtgärder i de lägre frekvenserna.

Återgå till DIY-forum