Bygga höga och smala högtalare på snål budget?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mange_

Bygga höga och smala högtalare på snål budget?

Inläggav mange_ » 2006-12-09 18:07

Jag har en tid nu gått och funderat på om jag ska byta ut mina små datorhögtalare, ett Logitech Z3 paket, som jag tycker börjar låta lite för dåligt och lite för klent. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38793
Basen på Z3an har jag inget att klaga på, i mitt lilla studentrum räcker det och blir över, men diskant och mellanregister har verkligen börjat låta tråkigt..

För några år sen byggde jag ett par högtalare i mdf från Ljudias minsta paket, http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703613%20&cart_id=, och dessa högtalare spelade verkligen högt - grannarna klagade friskt! Tyvärr lät det verkligen skit och jag brände gamla receivers på löpande band.. :(

Det jag är ute efter är ett par höga och smala högtalare som jag ska ha stående brevid tvn. 1500x150x150mm eller nånstans däromkring. Budgeten lägger jag nånstans runt 1000:- för två högtalare och jag hade tänkt bygga dom i spån som jag sen fanerar, finns det några färdiga ritningar i den här storleken till billiga men bra element? Eller är mitt enda val att köpa ett hemmabiokit och bara sno frontarna därifrån? (Har sneglat lite på det här paketet men hur bra kan frontarna vara där? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322123)

Idéer och reflektioner mottages gärna! :)

Mvh, Mange

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2006-12-09 18:25

Lancettorna med Tangband element kanske kan vara ett alternativ ?
Billiga att bygga och låter väldigt bra.
Klarar dock inga höga ljudtryck..

Användarvisningsbild
mange_

Inläggav mange_ » 2006-12-10 00:13

Jo jag har faktiskt gluttat på Lancettorna och Nålarna eller vad dom hette, men jag tror mig minnas att nån sa att bredbandshögtalare kräver ganska starka förstärkare.. ja hade tänkt mig å köpa en begagnad mindre förstärkare och köra på, skulle de funka?

Dessutom vill jag kunna skruva upp lite när man krökar.. :D

Skulle man kunna skruva ihop nån högtalare me två st 4-5" element som spelar någorlunda bra/högt?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-11 00:14

Med de måtten (drygt 30 liter yttervolym) så har du ganska goda förutsättningar att kunna bygga en ganska ljudtryckskapabel högtalaren. Jag skulle rekommendera att du titta på 5.25" eller 6.5" element för bas/mellan.
För att få in en 6.5" på den bredden måste den nog ha "kapade sidor". Dvs vara icke-rund. Inte alls omöjligt att hitta, men det beränsar urvalet om du inte kan tänka dig att öka bredden till minst 16cm.

Pga den tighta budgeten så kan 5,25" ändå vara att föredra. Anledningen är att du troligen kan hitta ett element som går snyggt lite högre upp i frekvens, och det ställer lägre krav på diskanten och i viss mån brantheten på delningsfiltret.
Egentligen är det alltså den högre delningen som medför lägre kostnader.
Nackdelen är att mindre element faller lite tidigare i frekvens när du går neråt i basen.

Återgå till DIY-forum