Kraft transformatorer till Rör-slutsteg!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JOOn

Kraft transformatorer till Rör-slutsteg!

Inläggav JOOn » 2006-12-09 19:53

Hej, Hjälp önskas!
Hur beräknar jag en transformators lindningsdata, om jag vet effekten jag behöver samt vilken spänning den belastande kretsen önskar :?:

I detta fall gäller det ett rörslutsteg där jag kommer behöva ett flertal spänningar. Vilket är bäst? Att beställa en EI-trafo för resp spänning eller att special beställa en trafo med samtliga sekundär spänningar :?:

I det senare fallet är jag rädd att spänningssving kan uppkomma i samtliga sekundärer om en av sekundärerna pendlar då de dela kärna.

I det första fallet får jag mer "kärn"-massa som håller emot. :idea:

Är jag helt ute och cycklar eller överdriver jag risken?
:)

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-12-09 20:35

Av praktiska och ekonomiska skäl så väljer jag en EI-transformator. Beställ en trafo från ett företag som är experter. Finns ett i Åmål.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-09 21:05

SVEBRY lindar vad du berättar för dem att du ska linda - antal uttag, spänning, ström. Om du är osäker - fråga.

Om du är osäker, lägg på 30% på strömmarna. Har du kalkylerat att glödströmmen är 2A, beställ en trafo med 3A på glöden.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Kraft transformatorer till Rör-slutsteg!

Inläggav soundbrigade » 2006-12-09 23:52

JOOn skrev:Hej, Hjälp önskas!
Hur beräknar jag en transformators lindningsdata, om jag vet effekten jag behöver samt vilken spänning den belastande kretsen önskar :?:

Googla lite - det finns flera ställen som är riktigt pedagiska med att visa hur man räkna OCH lindar. För att beräkna ström om du har effekt och spänning använder du formeln för effektberäkning P = U x I. Ska det kanske vara ett cos(fi)?? Nä vi krånglar inte.
JOOn skrev:I detta fall gäller det ett rörslutsteg där jag kommer behöva ett flertal spänningar. Vilket är bäst? Att beställa en EI-trafo för resp spänning eller att special beställa en trafo med samtliga sekundär spänningar :?:

Det är trevligt att slippa ha ett gäng trafos, minskat utrymme, minskade kostander och förenklar bygget högst väsentligt.
JOOn skrev:I det senare fallet är jag rädd att spänningssving kan uppkomma i samtliga sekundärer om en av sekundärerna pendlar då de dela kärna.

Om du specar trafon duktigt ska du inte behöva drabbas av att ett plöstligt strömuttag på en tåt påverkar spänningarna på de övriga.
JOOn skrev:I det första fallet får jag mer "kärn"-massa som håller emot. :idea:

Är jag helt ute och cyklar eller överdriver jag risken?
:)

Tror du målar f*n på väggen lite.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

JOOn

Förtydligande/eller okunskap!

Inläggav JOOn » 2006-12-10 14:40

När jag belastar sekundärlindningen kommer väl späningen sjunka med ökad belastning. :!: Jag vet inte men misstänker att transformatorer specas olastade mao om jag vill ha 120V belastad spänning på sekundären vad blir det olastat? Hur ser beräkningsmodellen ut :?:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-10 15:28

Gå till Duncanamps - http://www.duncanamps.com/psud2/index.html och ta ner PSUDesigner II. Där kan du fibbla att och fram och se hur du ska göra ditt PSU för att få rätt spänning ut.
Jag har noterat att om jag lägger på för mycket spänning på trafon har jag bara ett h-e att sänka den (seriemotstånd = effekt = värme).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-10 21:16

Följ upp det här genom att presentera ditt projekt i bild och text.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-12-11 12:24

Hej!

I ett av de gamla "Bygg själv" albumen från Radio & Television finns beräkningsgången för nättransformatorer för rörförstärkare. Finns också i något nummer av tidningen.

Dessa kan gå att hitta på en del bibliotek.

Med vänlig hälsning

Martin

Återgå till DIY-forum