JOOn skrev:Hej, Hjälp önskas!
Hur beräknar jag en transformators lindningsdata, om jag vet effekten jag behöver samt vilken spänning den belastande kretsen önskar
Googla lite - det finns flera ställen som är riktigt pedagiska med att visa hur man räkna OCH lindar. För att beräkna ström om du har effekt och spänning använder du formeln för effektberäkning P = U x I. Ska det kanske vara ett cos(fi)?? Nä vi krånglar inte.
JOOn skrev:I detta fall gäller det ett rörslutsteg där jag kommer behöva ett flertal spänningar. Vilket är bäst? Att beställa en EI-trafo för resp spänning eller att special beställa en trafo med samtliga sekundär spänningar
Det är trevligt att slippa ha ett gäng trafos, minskat utrymme, minskade kostander och förenklar bygget högst väsentligt.
JOOn skrev:I det senare fallet är jag rädd att spänningssving kan uppkomma i samtliga sekundärer om en av sekundärerna pendlar då de dela kärna.
Om du specar trafon duktigt ska du inte behöva drabbas av att ett plöstligt strömuttag på en tåt påverkar spänningarna på de övriga.
JOOn skrev:I det första fallet får jag mer "kärn"-massa som håller emot.
Är jag helt ute och cyklar eller överdriver jag risken?

Tror du målar f*n på väggen lite.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap