Knatteprojekt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Knatteprojekt!

Inläggav phloam » 2006-12-12 10:30

Gick förbi slöjdsalen på barnens skola och längtade tillbaks till den tid man svarvade fruktskålar och spikade fågelholkar...

Tänkte att det hade varit trevligt med ett par små högtalarlådor som barnen gjort! Då gör det liksom inget om det inte är så himla fint osv, det vore härligt att ha hursomhelst :)

Vad tror ni; skulle man få göra sånt i slöjden nuförtiden? Vad vore lagom att göra? Hur skulle man kunna förenkla "konstruerandet"?

Att ambitionsnivån kan ligga hur högt som helst ser vi ju i en viss annan tråd 8) :D men nu gäller det motsatta :)

Spåna på!

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2006-12-12 13:15

Ja minns när jag gick i högstadiet, då hade vi ett tillvalsämne som hette Teknik.
Där byggde vi blandannat en helt egen högtalare, lindade spole, limmade kon osv. Det var lärorikt. Den tålde säkert en hel watt lr så!! :wink:
Finns bara 2 saker som är omöjliga.
#1: Välta en boll
#2: Ramla upp för ett berg

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Knatteprojekt!

Inläggav PerStromgren » 2006-12-12 14:32

phloam skrev:Tänkte att det hade varit trevligt med ett par små högtalarlådor som barnen gjort! Då gör det liksom inget om det inte är så himla fint osv, det vore härligt att ha hursomhelst :)

Vad tror ni; skulle man få göra sånt i slöjden nuförtiden? Vad vore lagom att göra? Hur skulle man kunna förenkla "konstruerandet"?

Sluten låda måste rimligtvis vara det enklaste. Ett bredbandselement med färdigt frontgaller borde ge ett bra finish. Lådan kan ju vara anpassad efter materialet, kanske vill småttingarna använda vanlig plank, som ju brukar finnas i överflöd i slöjdsalarna? Kanke en golvstående sak av piedestal-typ?

Det borde kunna gå fint!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-12-12 14:35

phloam skrev:Tänkte att det hade varit trevligt med ett par små högtalarlådor som barnen gjort!

Barnarbete av de värre slaget! :D

Jag hade då blivit glad om min slöjdlärare på den tiden haft högtalarsnickeri på schemat. Vi snickrade bl.a. pallar där man fick testa på att stavlimma trä. Ser inte att en högtalarlåda skulle vara så långt bort. :)

Det var rätt styrt vad man skulle snickra men kan tänka mig att de varierar mellan olika skolor. Vill minnas att vi hade två valfria snickeriarbeten men först under högstadiet. Hur gamla är barnen?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-12 14:46

Mixon skrev:
phloam skrev:Tänkte att det hade varit trevligt med ett par små högtalarlådor som barnen gjort!

Barnarbete av de värre slaget! :D

Shit, avslöjad! :mrgreen:

Har inte en aning om när de kan tänkas få göra nåt sånt här... äldste är 8 år så högstadiet är en bit bort :)

Fast den tiden lär väl behövas för div förberedelser :) Slutförande: lagom till studenten ;)

Man blir bara så snickerisugen när man ser alla verktyg o grejer de har... *suck* får muta slöjdläraren så man får leka där själv :D
Senast redigerad av phloam 2006-12-12 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2006-12-12 14:47

Pioneer_4_ever skrev:Ja minns när jag gick i högstadiet, då hade vi ett tillvalsämne som hette Teknik.
Där byggde vi blandannat en helt egen högtalare, lindade spole, limmade kon osv. Det var lärorikt. Den tålde säkert en hel watt lr så!! :wink:

Det måste varit länge sedan. Jag gick på högstadiet för rätt länge sedan. Då var teknik obligatorisk och bestod mest av metallslöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-12 14:49

haffe skrev:Det måste varit länge sedan. Jag gick på högstadiet för rätt länge sedan. Då var teknik obligatorisk och bestod mest av metallslöjd :)

Högtalare i metall kanske? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-12 14:55

Pioneer_4_ever skrev:Ja minns när jag gick i högstadiet, då hade vi ett tillvalsämne som hette Teknik.

Du menar så här?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2006-12-12 14:55

haffe skrev:

Det måste varit länge sedan. Jag gick på högstadiet för rätt länge sedan. Då var teknik obligatorisk och bestod mest av metallslöjd :)

Hehe, njae, gick ut -89 men vi hade åxå obligatorisk teknik, med som du säger, mest metallslöjd, svarvning, fräsning mm. Men tillvalet Teknik var mycket mer elektronikinriktat.

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2006-12-12 14:57

perstromgren skrev:

Du menar så här?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Japp, nåt åt de hållet. Vi byggde även astabila vippor, intercom, morsenycklar mm (lite OT, sorry)

Återgå till DIY-forum