Peerless 830869?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Peerless 830869?

Inläggav Rookie » 2006-12-04 23:20

Gled nyss in på Hifikit och observerade där att de lagerför ett nytt(?) element från Peerless. Då jag är i tagen med att projektera för en högtalare så undrar jag naturligtvis vad expertisen anser om detta vid en första anblick? Det fanns även en ny diskant från Peerless, lite dyrare än vad de annars brukar vara, men jag har tänkt att vara tråkig och använda den välkända SS 9700. Andra kandidater till baselement har varit den ack så populära Seas CA18RLY i en 2,5-vägskonfiguration.

Så: experter, självutnämnda såsom utnämnda av andra, gör er åsikt om detta element hörd! :D

Peerless 830869

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-05 12:26

Nobody knows.......the trouble I see..... :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-05 13:13

Mäh! 54 visningar och inte en endaste en som har en kommentar? :?

Kom igen nu, någon liten professionell tyckare måste det ju finnas som har en åsikt om elementet!

Jag får väl tycka lite själv då! 8)

Elementet verkar vid en första anblick ha en helt ok frekvensgång, med en "liten" knasighet vid 7-900Hz....

niclas

Inläggav niclas » 2006-12-05 14:17

Hm.. nu är ju jag ingen expert men, jag tycker elementet är intressant. För några kr extra (tror jag) finns även en variant med fasplugg och en ögonskärande silverfärg som har en smula snyggare frekvensgång och i övrigt verkar vara ganska lik den du kikar på.

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=4

/Niclas

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-05 17:25

Jo, fast den med fasplugg verkar ju ha rakare frekvensgång off-axis än den utan. Inte lätt det här med elementval.....

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-05 17:32

Blä, det där såg ju inte imponerande ut. Märkligt att nästan alla nya element har sånna problem med uppbrytningen. OCh bra element med goda egenskaper har ersatts med ny, sämre (t.ex. hos seas) :(

Har företagen glömt hur man bygger bra element? Har dom som kontruerade dom fina elementen slutat? Har man inte haft någon dokumentation, så man kunnat bygga nya, bra element utan att förlita sig på vissa nyckelpersoner?

Men detta element verkar hyggligt, från seas:
http://www.seas.no/Prestige%20Basser%20 ... 215-08.pdf

Som diskant, ett alternativ till SS 9700 föreslår jag denna:
http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2 ... 5CF001.pdf

Använder den själv. Mycket bra, tycker jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-05 23:21

Tack för input, Max_Headroom. Diskantalternativ är jag egentligen inte ute efter, då jag hört väldans mycket gott om 9700, samt att priset inte är något problem alls. Fast det är klart, den ser rätt så bra ut, den där seas:en, och sprider ok verkar den göra också... :?

CA18RNX, ska den vara bra? Såg ju ut att ha lite lustigheter för sig.

Visaton, kan det vara något? Kanske AL200? Ska simulera lite....

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-06 12:07

Rookie skrev:Tack för input, Max_Headroom. Diskantalternativ är jag egentligen inte ute efter, då jag hört väldans mycket gott om 9700, samt att priset inte är något problem alls. Fast det är klart, den ser rätt så bra ut, den där seas:en, och sprider ok verkar den göra också... :?

CA18RNX, ska den vara bra? Såg ju ut att ha lite lustigheter för sig.

Visaton, kan det vara något? Kanske AL200? Ska simulera lite....

Seas CA18RLY har ju också konstigheter för sig, så frågan är ju bara vilka konstigheter som är enklast att hantera.

Annars kan du ju helgaradera och bygga med den seas 6,5" som seas gör åt LTS (finns på HiFikit för typ 700 spänn). Den har garanterat inga konstigheter för sig.

Jag begriper itne varför ionte seas tittar på detta element när dom ska göra nya, och snro idéer därirån... Det är för övrigt ganska lite seas gamla RCY-serie som enligt mig var bättre än i princip alla element dom gör nu i samma storleksklass.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-06 12:50

Jo, jag har faktiskt funderat allvarligt på LTS-elementet, men basen blir något lidande (Tror jag, i alla fall. Finns det mätningar och parametrar på elementet?) och det känns lite onödigt att använda ett så stort element till mellanregister om jag skulle bygga en tre-vägare...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-06 13:24

Rookie skrev:Jo, jag har faktiskt funderat allvarligt på LTS-elementet, men basen blir något lidande (Tror jag, i alla fall. Finns det mätningar och parametrar på elementet?) och det känns lite onödigt att använda ett så stort element till mellanregister om jag skulle bygga en tre-vägare...

Jag tycker 6,5" är perfekt för en trevägare, men det är ju jag det... Stort membran => litet utslag => mindre potentill risk för dist.

Mätningar finns, och i alla fall en del parametrar också. Kolla med LTS. Annars har HiFikit ett kompendium där LTS högtalarna gås igenom. 65 kr kostar det och är värt att köpa och läsa även om man inte alls har tänkt att bygga något med dessa grejjor. Det står en del allmänt nyttig info i kompendiet också.

niclas

Inläggav niclas » 2006-12-06 13:35

Ett element som jag tror kan vara ganska schysst är Vifa P21wo som hifikit eventuellt kan ha kvar (gått ut ur produktion om jag inte missminner mig..).

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=267

http://www.hifi-efax.com/winziang/vifa/ ... -20-08.gif

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-12-06 17:30

Rookie skrev:och det känns lite onödigt att använda ett så stort element till mellanregister om jag skulle bygga en tre-vägare...

Spridningen är stor även högt upp i frekvens för detta element, så för spridningens skull gör det inget att det är 6.5". Får nog säga att jag tycker det är mycket prisvärt, använder det från 80hz till 3khz med en ss9700.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-06 19:54

niclas skrev:Ett element som jag tror kan vara ganska schysst är Vifa P21wo som hifikit eventuellt kan ha kvar (gått ut ur produktion om jag inte missminner mig..).

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=267

http://www.hifi-efax.com/winziang/vifa/ ... -20-08.gif

Agree! Även spridningen såg sansad ut för ett såpass stort element, kanske ska bli en tvåvägare av det hela?? ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-06 21:37

Så, en PX17-LTS till mellanregister, och Norman har använt 9700 till den...
Hur skulle en T25CF001 passa ihop med PX17-LTS? Är ju lite svårt att stirra sig blind på datablad som jag annars brukar göra, då det inte finns något till PX17-LTS... Kompendiet verkar vara slut på Hifikit och de väntar på nyutgåva(?) står det... Hmm, undrar om det någonsin kommer en sådan?

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2006-12-12 20:30

Rookie skrev:Kompendiet verkar vara slut på Hifikit och de väntar på nyutgåva(?) står det... Hmm, undrar om det någonsin kommer en sådan?

En fråga... Finns kompendiet tillgängligt som PDF någonstans?
... till en rimlig kostnad förstås! :)

/MHo

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-12 20:37

Jag sällar mig till föregående talare. Då kompendiet är slut på hifikit och elementen ligger hos den lokala ica-handlaren och jag är för lat för att bygga mätutrustning för de första trevande simuleringarna så skulle det vara trevligt med lite mätningar och parametrar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-12 22:54

Vet inte vad kompendiet innehåller men är det inte artiklarna från MoLt:en? Finns på de flesta bibliotek. Konstruktionen är redan genomtänkt och visas i artiklarna. Data i form av Thiele/Small-parametrar finns angivna och någon frekvensgång visas.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-13 00:11

Är det fortfarande en 2,5-vägare som du funderar på?
Stora element (som t.ex. 8") har ofta svårt att klara sig snyggt högt upp i frekvens. Antingen kan man göra extrema 8" element som t.ex. i pi60 eller så kan man göra det lättare för elementet, t.ex genom att använda det endast för basen i en 3-vägare t.ex. upp till 300Hz och upp dit ser ditt föreslagna element inte alls tokigt ut.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-13 08:23

Nej, nu är faktiskt en 3-vägare i tankarna. Px17-LTS blir det med all säkerhet, nästan lika säkert SS9700. Bas har jag större problem med, men det lutar åt antingen Cx21-LTS eller Visaton TIW200XS, den senare dock med på tok för låg känslighet :cry:. Vill helst ha en åtta-tummare så att jag kan ha den på frontbaffeln utan att behöva göra den alltför bred, med det är inte tätsått med högeffektiva åttatumsbasar som tål lite effekt..... Tips någon? Jag har kikat lite på Eton också, men förkastat det enda jag fann intressant (8-800 el. nåt) som oanvändbart p.g.a. på tok för liten x-max.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-13 10:10

Rookie skrev: Vill helst ha en åtta-tummare så att jag kan ha den på frontbaffeln utan att behöva göra den alltför bred, med det är inte tätsått med högeffektiva åttatumsbasar som tål lite effekt..... Tips någon? Jag har kikat lite på Eton också, men förkastat det enda jag fann intressant (8-800 el. nåt) som oanvändbart p.g.a. på tok för liten x-max.

Skaaning. Dom kan bygga det element du behöver för just din applikation, inom vissa gränser. Räkna med kanske 3-4000 för en 8"are.

Scan Speak har t.ex. 21W/8554-00. Halva priset mot skaanings flex unit-element, men du får vad fabriken råkar tillverka.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-13 11:20

Jo, Skaaning är ju inte tråkiga precis, men en liten bit i överkant av vad det får kosta för det här specifika projektet.

Vad menar du? Är Scan-Speak ojämna i kvaliteten? Trodde att det var en pålitlig tillverkare.

Inga kommentarer om LTS-basen? Den är hetaste kandidaten just nu, men lite tråkig är den när jag redan har ett LTS-element.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-13 12:14

Rookie skrev:Vad menar du? Är Scan-Speak ojämna i kvaliteten? Trodde att det var en pålitlig tillverkare.

Inga kommentarer om LTS-basen? Den är hetaste kandidaten just nu, men lite tråkig är den när jag redan har ett LTS-element.

Hos scan speak kan du säkert också få element gjorda enligt dina specifikationer. Men till ännu högre pris och du måste säkert köpa betydligt fler än 2. Därför får du (rimligen) nöja dig med element med dom parametrar som fabriken tillverkar. Hos Skaaning kan du själv påverka en hel del, välja membran, olika talspolesorlekar, magneter och upphängningar. Även för element som bara görs i 2 exemplar. Priset blir högt, men inte lika högt som om dom hade beställt ett custom-element hos någon annan.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-13 18:59

Blir nog inga specialbeställda element den här gången, känns som överkurs för projekt nr. 2...... 8)

Det blir nog LTS-basen om ingen har ett veto att lägga in samt, naturligtvis, om hifinissarna har kvar ett par till lilla mig.

Återgå till DIY-forum