Polärplotsimulering

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Polärplotsimulering

Inläggav luminous » 2004-02-23 20:49

FRD Consortium har ett excelark för simulering av polärdiagram och frekvensgång i vertikala vinklar,
http://www.pvconsultants.com/audio/radiation/arpe.htm, de som inte har varit inne på deras hemsida rekommenderas förövrigt att ta en ordentlig titt på resten av den. :)

Jag har ett litet problem med excelarket bara eftersom det vägrar att måla upp några som helst grafer, hur jag än micklar med det. Vore intressant om någon annan får igång det/har problem... Men om jag inte lyckas lösa det hela får jag väl försöka ta det med programmerarna... :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-24 01:32

Du måste ha analysis toolpack installerat(under "add-ins"). Finns på installationsskivan till excel.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-02-26 22:29

Tack för tipset, hade inte installerat det. Tyvärr hjälpte det inte att göra det... :? Till och med om jag importerar frd-filer till elementen så får jag ett rakt streck i frekvensgrafen! :cry:

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2004-02-27 09:55

luminous skrev:Tack för tipset, hade inte installerat det. Tyvärr hjälpte det inte att göra det... :? Till och med om jag importerar frd-filer till elementen så får jag ett rakt streck i frekvensgrafen! :cry:

Utan att ha tittat på arket i fråga har jag ett par tips som brukar lösa ungefär 99% av alla problem:

Är det möjligtvis så att det förekommer decimalpunkter i datat? Byt i så fall till decimalkomma.

Har du möjligtvis en svensk version av excel? Då kan det vara så illa att man måste byta namn på alla funktioner i arket till den svenska motsvarigheten.

Henrik

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-27 17:34

Det är viktigt att man klickar i "run macros" eller nåt sånt i dialogrutan som kommer upp när du startar programmet, (men det gör du nog säkert redan). Och att ha programmet inställt på "." för decimaltecken. Har du excel för XP eller någon tidigare version?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-02-28 03:30

Macron körs, har ändrat till decimalpunkt men löste inte problemet. Jag använder svensk version av office xp, men är det verkligen inte kompatibelt med den engelska versionen? Rätt sunkigt isåfall! 8O

Kollar man på datan som arket räknar fram så får jag felet "#Namn?" i en väldig massa celler...

Återgå till DIY-forum