Lämplig delning 2.5 vägs filter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mongo

Lämplig delning 2.5 vägs filter?

Inläggav mongo » 2006-10-19 18:07

Har ett par golvare med 6" Audax HM170 aerogel och ett par band-diskanter.
Byggde dom för stora medvetet för att kunna komplettera med ett element till. Har haft sand i så länge.
Låter mycket bra, men saknas lite tryck i basen...
Har beställt ett par Peerless 830874 som ska hjälpa till.
Dom kommer att sitta längst ner i lådan, tips på lämplig delning....., räcker 6 db, typ 100 hz? eller lite högre upp men 12 db? Spolarna blir ju ganska stora...., dvs dyra...
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-19 19:48

Det här kan nog bli lite pyssel att få ihop! Varför köpte du inte ett par Audax till? Eller 4st Peerless? Audaxen ger 90dB medans Peerless ger 88dB. Förvisso ger golvet lite stöd i basen så det kanske kan gå. Men det känns som om det övergår min horisont - hoppas några av de schärpta gossarna kan hjälpa till!

/Jocke

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2006-10-19 20:15

Audaxarna går inte att få tag i...., Audax säljer inte lösa element längre.
Sen det här med känsligheten på pappret tar jag med en stor nypa salt.
Har jämnfört en klase element i verkligheten och pappret, men resultatet blev väldigt skiftande....
Gällde iofsig ett sub-bygge, bäst verkningsgrad gav en Peerless-bas som på pappret hade lägst.....
Inte så dum som du tror

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-23 13:10

precis det jag velat säga en längre period, låt öronen avgöra, inte mätresultat eller det som står på papper.... 8)

mongo skrev:Audaxarna går inte att få tag i...., Audax säljer inte lösa element längre.
Har jämnfört en klase element i verkligheten och pappret, men resultatet blev väldigt skiftande....
Gällde iofsig ett sub-bygge, bäst verkningsgrad gav en Peerless-bas som på pappret hade lägst.....
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-23 13:12

Hummmm, menar Castor att man bör använda öronen för att mätra känslighet och verkningsgrad? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-23 13:16

njae, nu mena jag kanske mer generellt ljudet från högtalare. för många stirrar sig blinda på mätresultat idag och använder öronen, det viktigaste instrumentet, på tok för lite... :)

Morello skrev:Hummmm, menar Castor att man bör använda öronen för att mätra känslighet och verkningsgrad? :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-23 13:33

Som konstruktör kan det ju underlätta något ofantligt om att veta mer vad det är man gör för något och hur saker fungerar rent tekniskt.

Man kan jämföra det med att köra bil. Motsvarande argumentation skulle kunna låta i stil med att: "det viktiga är ju att man kommer fram till målet, vägen dit spelar ju ingen roll så länge man kommer fram dit man vill, de flesta stirrar sig blind på trafiken och vägskyltar istället för att lita på det viktigaste: att komma fram till destinationen. Det gäller bara att visualisera målet så löser sig resten automatiskt."

Jag vill å andra sidan hävda att det visst spelar roll hur mycket man tar reda på längs vägen (vägskyltar, övrig trafik osv) hurvida man kommer fram snabbt och med hälsan, körkortet och plånboken i behåll.

Mätningar är som vägskyltar, vindrutor, backspeglar och strålkastare. De är inte målet i sig men underlättar för att hitta vägen dit.

Att lyssna är viktigt för att avgöra om något blev bra. Blev det bättre eller sämre? På den frågan svarar lyssningen. Den svara inte på frågan vad du ska göra åt ifall det blev sämre eller vad som är dåligt och kan göras bättre. Där krävs någon annan typ av information tex teoretisk kunskap, mätningar osv. Alla konstuktörer använder sådan information mer eller mindre. Det är verktyg för att ta reda på vad man ska ändra på för att det ska låta bättre. Öronen avgör sedan om man var på rätt väg eller inte.

Jag hävdar med bestämdhet att man behöver veta vad en kondensator är och vilket värden den har i uF för att kunna konstruera en högtalare, det räcker inte med att kunna lyssna på en högtalare och avgöra ifall den låter bra eller dåligt. Mao det krävs kunskap och teknisk förståelse hur högtalaren fungerar för att kunna förbättra den, den förståelsen kan man få mha mätningar tex. Mätningar svarar på sådana tekniska frågor som dyker upp längs vägen. Sådant som öronen inte kan svara på. Ett öra vet inte vad en kondensator är för något.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-23 13:40

ok... du har helt rätt... ! jag medger att jag har fel. själv har jag aldrig mätt tyvärr så jag kan inte säga så jättemycket om det. jag vill verkligen lära mig mäta men LSPcad är så förbenat avancerat när det gäller mäta....

vilket program använder du själv?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-23 13:42

Jag använder speakerworkshop bland annat. Men nu är vi kanske lite OT eller? :wink:

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-23 13:42

Tycker känslighet är nått jag har svårt att lita på... Inte nog med att det verkar vara olika vad det är (ibland får jag intrycket att det är högsta punkten på mätningen)...

Sen tycker jag att det är konstigt att tillverkaren (JBL i detta fallet) använder sig av 2.83 Volt. När det normala är 1W@1m... Elementet var ett 2 ohm bil element... som då hade en känslighet på 93 dB 2.83V@1m...

Därför måste jag mäta... Hur skall jag annars veta? Visst jag kan chansa och leka med dämpkretsar till jag hittar rätt eller så kan jag vet med en gång UNGEFÄR vart jag skall lägga mig.

Sen testar man och värderar olika dämpningar med hjälp av örat...
Senast redigerad av GrodanB 2006-10-23 13:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-23 13:51

GrodanB: Det gäller bara att förstå hur allt hänger ihop. 2.83V motsvarar 1W i 8ohms resistiv last. Därför anges känslighet nästan alltid i 2.83V i praktiken. Det är ointressant hur starkt högtalaren spelar vid 1W ineffekt eftersom impedansen varierar så mycket med frekvensen. Spänningskänslighet är ett betydligt mer jämförbart mått och då har man bestämt sig för att spänningen vid 1W över 8ohm är det som gäller.

Känsligheten anges i halvrymd (framför högtalaren monterad i oändlig baffel). Därför blir tex känsligheten i helrymd 6dB lägre. Sedan finns variationer i frekvenskurvan ovanpå det både pga elementets egna och baffeln man sätter den i. En högtalare kan tex få 2dB mer utnivå än känsligheten runt 1kHz pga baffeln och membranets riktverkan.

För att göra det ännu mer komplicerat så anges känsligheten för färdiga högtalare i helrymd. I praktiken anger olika tillverkare på olika sätt och mer eller mindre noggrannt dessutom. Många har ganska teoretiskt uträknade värden där inte allt som har betydelse tagits med i beräkningen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-23 14:08

Castor skrev:ok... du har helt rätt... ! jag medger att jag har fel. själv har jag aldrig mätt tyvärr så jag kan inte säga så jättemycket om det. jag vill verkligen lära mig mäta men LSPcad är så förbenat avancerat när det gäller mäta....

vilket program använder du själv?

vad är det för fel på tombstone? det klarar tom jag av att mäta med...

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-23 14:31

Haakan_W skrev:vad är det för fel på tombstone? det klarar tom jag av att mäta med...

tombstone? vad är det?

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-23 14:53

Martin skrev:GrodanB: Det gäller bara att förstå hur allt hänger ihop. 2.83V motsvarar 1W i 8ohms resistiv last.

Visst, men jag håller inte med att de flesta ger det i 2.83V@1m... Tycker det varierar för mycket för att det skall vara tillförligtligt...

Jag mäter själv så vet jag...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-10-23 22:27

mongo skrev:Audaxarna går inte att få tag i...., Audax säljer inte lösa element längre.

Man kan ju undra vilka de andra elementen var så att man kan hålla sig borta från dom.
Som regel stämmer värdena riktigt bra på de Vifor Peerless och Seas jag använt. Det enda element som fallit utanför ramen är faktiskt en Peerless SLS 10" de hade så låg känslighet så att de egentligen var värdelösa i högtalarna de var ämnade till.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Re: Lämplig delning 2.5 vägs filter?

Inläggav skrutten » 2006-10-23 22:33

mongo skrev:Har ett par golvare med 6" Audax HM170 aerogel och ett par band-diskanter.
Byggde dom för stora medvetet för att kunna komplettera med ett element till. Har haft sand i så länge.
Låter mycket bra, men saknas lite tryck i basen...
Har beställt ett par Peerless 830874 som ska hjälpa till.
Dom kommer att sitta längst ner i lådan, tips på lämplig delning....., räcker 6 db, typ 100 hz? eller lite högre upp men 12 db? Spolarna blir ju ganska stora...., dvs dyra...

Allt beror på baffeln, men 0.5 basen kanske ska arbeta från ca 300-400Hz och neråt. Skippa dom där stora spolarna, kolla hur jag gjort filtren i mitt tävlingsbidrag i högtalartävlingen (dynaMon). --- se nedan förresten

Bild
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2006-11-09 08:51

Har fått Peerlessarna nu...
En liten undran bara, hur funkar det att sätta dom i botten, spelandes nedåt?
Har en löstagbar sockel, som jag tänkte sätta rör-distanser på, så elementet spelar rakt ner på sockeln, ev. bygga en kon ala Yamahas subbar. "downfiring".......
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-09 09:04

mongo skrev:Har ett par golvare med 6" Audax HM170 aerogel och ett par band-diskanter.

Vad är det för banddiskanter som låter sig köras med 6-tummarna? Audax aerogel har alltid sett ut att ha rätt taggig frekvensgång uppåt i frekvens. Ska väl till en rätt låg delningfrekvens och hur klarar bandiskanterna det?

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2006-11-09 10:47

RogerGustavsson skrev:

Vad är det för banddiskanter som låter sig köras med 6-tummarna? Audax aerogel har alltid sett ut att ha rätt taggig frekvensgång uppåt i frekvens. Ska väl till en rätt låg delningfrekvens och hur klarar bandiskanterna det?

Dessa..., är ingen"äkta" banddiskant, utan en hybrid. Låter dock mycket bra. Jag delar vid c:a 2500 hz. Körde med Proac-kloner innan, men dessa låter klart bättre.

http://www.tekzone-audio.com/homepage/v64-1.htm
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2006-12-02 14:35

Har nu börjat bygga om lite, ska sätta dom spelandes nedåt, och dela lågt. Verkar fungera bäst. Testar just nu lite rörlängder, Stämmer jag av Audaxen lite högre och Peerlessen lite lägre verkar summan låta helt ok.
För att ha nåt att spela på så länge slängde jag ihop ett par små stativare av överblivet på hyllan.
Ett par Proson diskanter som kostar 100:-/ st, 5" basarna kommer från en Porsche...., sitter orginal i basreflexlådor i dörrarna, tillverkade av Nokia, faktiskt riktigt seriösa. Fanéret är bok. Portad låda på c:a 12 liter. Låter oförskämt bra, med tanke på vad dom betingat i pris.
Bild
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-02 19:34

Vet inte om det framkommit än men..

att det skiljer i känslighet mellan elementen är inget problem. Det är bara en avvägningsfråga om hur man lägger känsligheten i övre mellan.

Är ju också så att den extra basen hamnar närmare golvet vilket ger den mer stöd i basområdet än den övre/första basen.

/Peter

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2006-12-15 09:44

Nu är det klart. Funkar mycket bra, "snärten" och kapaciteten i midbasen har förbättrats betydligt. Som bonus spelar dom aningens djupare också. Helt ok även utan sub. Integrerar klockrent med subben.
Delningen hamnade på c:a 150 hz 12db.
Ska försöka ta en vettig bild på Peerlessen.
Bild
Inte så dum som du tror

Återgå till DIY-forum