Wilson Audio Duette

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2006-12-16 10:53

Skulle gärna klona ett par Sophia

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-17 01:01

Lazyworm skrev:Jag skulle väldigt gärna lyssna på en högtalare som mäter bra men som låter dåligt, har du något exempel eller var det fritt taget ur luften?

Pja, personligen har jag alltid tyckt att rundstrålare låter bättre än högtalare med tydligt "punktutstråling". Det värsta jag vet är en smal sweetspot. Jag tycker inte om när karaktären på ljudet ändras när jag rör mej i rummet. Faktum är att jag ofta kommer på mej själv med att sitta i "baslinjens" förlänging och lyssna. Det finns massor med högtalare med fantastiska mätresultat - on axis - som jag absolut inte gillar. Låter de inte i hela rummet går de bort för mej.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-12-17 02:27

Koffe skrev:
Lazyworm skrev:Jag skulle väldigt gärna lyssna på en högtalare som mäter bra men som låter dåligt, har du något exempel eller var det fritt taget ur luften?

Pja, personligen har jag alltid tyckt att rundstrålare låter bättre än högtalare med tydligt "punktutstråling". Det värsta jag vet är en smal sweetspot. Jag tycker inte om när karaktären på ljudet ändras när jag rör mej i rummet. Faktum är att jag ofta kommer på mej själv med att sitta i "baslinjens" förlänging och lyssna. Det finns massor med högtalare med fantastiska mätresultat - on axis - som jag absolut inte gillar. Låter de inte i hela rummet går de bort för mej.

Nu förstår jag inte riktigt, energikurvan är väl en av de första saker man mäter?

Det finns väl ingen seriös person som bara skulle mäta onaxis, jag tycker Atkinson på Stereophile gör vettiga mätningar för att få fram en någorlunda helhet av högtalaren.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-17 03:01

nånting som verkar vettigt och som är gjort på ett snyggt sätt på denna högtalare är ju dämpningen runt diskanten....det måste väl ta bort lite diffraktion iaf?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-17 23:08

Lazyworm skrev:Nu förstår jag inte riktigt, energikurvan är väl en av de första saker man mäter?

Det finns väl ingen seriös person som bara skulle mäta onaxis, jag tycker Atkinson på Stereophile gör vettiga mätningar för att få fram en någorlunda helhet av högtalaren.

Jag menar alltså högtalare som sprider jämt (i ett rum) över +/- 45 och 90 grader. Att man mäter hyfsat jämnt +/- 30 grader säger ingenting tycker jag. Mina Mirage har samma elementuppsättning på baksidan, 180 grader alltså. :-)

Föregående

Återgå till DIY-forum