tips om bra multimeter för hobbybruk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

tips om bra multimeter för hobbybruk

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-05 15:17

tipsa mig om bra mulitmetrar för hobbybruk. Lämplig för den som ska knåpa med högtalar och lättare förstärkarbyggen. Jag har en från biltema, men jag misstänker att nogrannheten inte är så jättebra. Den har dock fungerat bra för felsökning i bilen, lite kontroller vid byggen med IC-kretsar och sånt. Men för mer avancerade saker kanske den inte riktigt räcker?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-05 15:26

Jag har en billig sak från Clas-i-Sjön. Tror vad som helst duger. Kolla databladet, där har du upplösning OCH noggrannhet.
Jag tycker viktigast är vettiga mätsladdar och vettiga mätområden. Du ska kunna mäta 1000VAC/DC (om du sysslar med rör).
Finfint är vidare LC-mätare men det är lite lyx.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-05 15:34

Jag skulle verkligen vilja lobba för ett oscilloskop, även om det är billigt och inte så bredbandigt så är det så bra att ha när man meckar med förstärkare och högtalare. Tvåkanaligt helst.
Lite mer pengar än multimetern blir det ju i investering.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

manw

Inläggav manw » 2006-12-05 18:48

Jag vet inte om man behöver sådär jättestor noggrannhet egentligen. Men som ovan så är nästan ett oscilloskop ett krav om man´skall konstruera något själv.

Skall man mäta på spänningar över ca 100V så bör man nog ha ordentliga mätsladdar, å en hand i fickan! Provade 280V likspänning (av klantighet givetvis) i fingrarna, när jag mätte på mitt rörförsteg, AJ!, gillar inte att mäta i rörkretsar...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-12-05 19:07

1)
den skall vara säker.

man skall kunna ställa in den på resistans eller strömmätning och köra in mätsladdarna i vägguttaget utan att man dör. Att det poffar o man får byta säkringar får man ta.
Kommer inte ihåg exakt vilka standards som gäller.
jag vet inte hur många gånger jag ställt den på volt och glömt att flytta sladdarna från strömmätning och mät 220V...
jag är dock slarvtypen :)

2)
det är trevligt om den har utökat AC-område.
Det innebär att den mäter AC inom frekvensområde som tar merparten av audioområdet, dvs 20-20000 Hz.
Dessa är dock dyra. Ofta får man sk true-rms med på köpet. true-rms behöver dock ite betyda att den mäter AC bra. ofta bara 50-1000 Hz frekvensomfång.

3)
0,02% fel på DC mätningar är overkill, men följer ofta med så att säga vid dyrare multimeters.

4)
ca 1% fel på AC är helt acceptabel. inom20-20000 Hz kanske 2-3% i extremerna.

5)
tydlig display
autoranging kan vara trevligt att ha om man måste ha båda händerna upptagna

6) övrigt lull lull som kapacitans, frekvens, temperatur kan alltid vara bra att ha, men avänds normalt inte.

/rickard

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-12-05 20:52

rikkitikkitavi skrev:6) övrigt lull lull som kapacitans, frekvens, temperatur kan alltid vara bra att ha, men avänds normalt inte.

Jag tycker kapacitans och speciellt induktans är rätt bra att kunna mäta, jag mäter iaf det rätt ofta när jag bygger filter (lindar av eller på tråd på spolar t.ex.).

(Går ju förståss att mäta ändå om man har t.ex. en tongenerator, men det är lite omständigare)

Borde själv skaffa ett klokt instrument.

edit: håller med om oscilloskop, känner mig nästan blind utan ett...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-06 11:29

norman skrev:
rikkitikkitavi skrev:6) övrigt lull lull som kapacitans, frekvens, temperatur kan alltid vara bra att ha, men avänds normalt inte.

Jag tycker kapacitans och speciellt induktans är rätt bra att kunna mäta, jag mäter iaf det rätt ofta när jag bygger filter (lindar av eller på tråd på spolar t.ex.).

(Går ju förståss att mäta ändå om man har t.ex. en tongenerator, men det är lite omständigare)

Borde själv skaffa ett klokt instrument.

edit: håller med om oscilloskop, känner mig nästan blind utan ett...

Problemet med "bra" digitala mätinstrument för audio är bl a att om man ska verkligen mäta audio med noggrannhet så blir det dyrt, och dessutom lurigt.

Mycket få konstruktörer av instrument verkar förstå mätteknikens äkta grunder, dom verkar mer vara ena jävlar på att uppfylla en spec enligt en bibel läst av fan själv.

Ta t ex APPAs dyrare instrument: kortsluten ingång minns tidigare mätningar.. :-)

Min Tektronix TX23 är jag oerhört nöjd med: utom att den faller mycket brant efter 22 kHz.

Men den verkar mäta enligt samplingteorins grunder.

Och är mycket precis.

Metrix gör en del instrument med goda data och "korrekt" implementation: men ska man upp i Audioomfång så kostar dom en krona eller 2.
Kod: Markera allt
Man behöver en bra multimeter    3000:-
en komponentmätare  (HiFiKit)     900:-
ett  >20MHz-oscilloskop          2500:-
=================================
             Total               6400:-
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PA-Tomas

Inläggav PA-Tomas » 2006-12-23 03:00

APPA 63N och APPA 69 är bra standardmultimetrar för relativt vettiga pengar.
63:an räcker om du inte behöver kunna mäta så stora strömmar. 69:an är dyrare men kampanjas till lägre pris lite då och då.

Det som skiljer dem från Biltemas är att de håller i evighet och att du behöver inte vara rädd om livhanken när du ansluter dem till nätspänning.
Den extra noggranheten har du ingen större nytta av i dessa sammanhang.

En bra komponenttestare för att kunna mäta spolar med är naturligtvis mycket användbar men inte billig.
Oscilloskop är också trevligt. Billigast möjliga räcker utmärkt. Ännu hellre ett begagnat kvalitetsskåp. Kan med viss sannolikhet skänkas bort om man frågar på rätt ställe. (Jag har fått flera stycken).

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2006-12-23 12:00

Jag har bels ett par billiga typ Claes i sjön som duger i de flesta fall samt mitt gammla UNIGOR A43.
Jag föredra analoga visare helst med spegel framför digitala blinkande.
Sen vill man ju kunna mäta minst 10 A 230/400V.
Mätnogranheten är oftast lite overkill..

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2006-12-25 22:25

Denna har jag.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 004759.htm

Himla rart att även kunna mäta Induktans...

Löjligt billig dessutom ! :)

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
PA-Tomas

Inläggav PA-Tomas » 2006-12-26 21:25

jannemannen skrev:Denna har jag.

Mvh/Janne

Ja, den var ju otroligt billig för att vara en som kan mäta induktans.
Hur är kvaliten på den i övrigt?

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2006-12-27 13:32

PA-Tomas skrev:

Mvh/Janne

Faktum är att Elfa har prissänkt denna ganska mycket, den kostade det dubbla förut ! Jag köpte min begagnad för 500kr ! :roll:

Kvaliteten tycker jag själv är riktigt bra. Jag har betydligt dyrare multimetrar på mitt jobb, och jag tycker inte att dom verkar ha högre mekanisk kvalitet på något sätt faktiskt...

I denna prisklass tycker jag att den är ett mycket bra val ! Framförallt om man är det minsta intresserad av att mäta Induktans.

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-27 16:01

PA-Tomas skrev:

Mvh/Janne

Noggrannheten på induktans och kapacitans är för dålig annat än för lek.

Men den är billig.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2006-12-27 19:56

n3mmr skrev:
PA-Tomas skrev:

Mvh/Janne

Men den är billig.

Visst ! Det finns säkert bättre instrument för just Induktans och Kapacitans. (fast då får man ju lägga till några tusenlappar)

Jag har jämfört uppmätta värden med vad jag har fått med en sådan här bla: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 254204.htm

Dom visar exakt lika varje gång jag har jämfört iaf.... Jag var själv lite skeptisk i början

Och när det står 5% Onogrannhet så betyder ju inte det att instrumentet alltid visar 5% fel. Det betyder att tillverkaren garanterar att det aldrig visar mer fel än så... Oftast mycket mindre fel.

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-28 14:09

jannemannen skrev:
n3mmr skrev:
PA-Tomas skrev:

Mvh/Janne

Men den är billig.

Visst ! Det finns säkert bättre instrument för just Induktans och Kapacitans. (fast då får man ju lägga till några tusenlappar)

Jag har jämfört uppmätta värden med vad jag har fått med en sådan här bla: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 254204.htm

Dom visar exakt lika varje gång jag har jämfört iaf.... Jag var själv lite skeptisk i början

Och när det står 5% Onogrannhet så betyder ju inte det att instrumentet alltid visar 5% fel. Det betyder att tillverkaren garanterar att det aldrig visar mer fel än så... Oftast mycket mindre fel.

Mvh/Janne

Det tyder ju på att den duger. Jag ska väl ha en då. Vid vilka L/C/R-värden har du jämfört mätarna? Riktigt små, alltså några pF, uH, tiondels ohm?? Stora, alltså många mH, ca 1 F, ca 100 MOhm - 1GOhm?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-28 14:20

Jag behöver en induktansmätare. Köpte en Digimess från Farnell för runt 4 000 kr, men den verkar inte kunna skilja riktigt på imaginär- och realdel. Tex påstår instrumentet ifråga att ett vanligt metallfilmsmotstånd på 100 ohm har en induktans om 700 mH :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-28 17:25

Stora, alltså många mH, ca 1 F, ca 100 MOhm - 1GOhm?

Enligt specen:
kapacitans upp till: 400 μF
resistans upp till: 400Mohm
induktans upp till: 40 H

Så mätning på riktigt stora värden går nog inte.
Begränsningen på kapacitans är normat något man slår i fort. Dock kan man mäta hyfsat exakt genom att mäta urladdningstiden via ett kännt motstånd. Dock klart mera klumpigt och tidsödande än att bara koppla in en mätare.

För den lilla kostnaden så verkar instrumentet vara ett kap. Skall fundera om jag inte behöver en sådan själv.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-28 21:42

Morello skrev:Jag behöver en induktansmätare. Köpte en Digimess från Farnell för runt 4 000 kr, men den verkar inte kunna skilja riktigt på imaginär- och realdel. Tex påstår instrumentet ifråga att ett vanligt metallfilmsmotstånd på 100 ohm har en induktans om 700 mH :P

Normalt förutsätter komponentmätare att om man mäter ett L så är det huvudsakligen ett L, inte ett R med lite L extra.

Det du försöker göra behövs det bättre metoder för, än vad sånt som vi diskuterar just nu använder.

Återgå till DIY-forum