Signalväljare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrik

Signalväljare

Inläggav henrik » 2003-09-20 17:00

Jo jag sitter och filar lite (betoning på lite) på ett försteg som jag någongång ska få tid att bygga. Just nu funderar och ritar jag på reläbaserad signalväljare. Frågan är ju om man:

1. Bryta <i>både</i> jorden och signalen
2. Bryta <i>endast</i> signalen.

Nummer ett används i bland annat det försteg som den där danska HiFi-tidningen byggde och i (tror jag) LC-Audios försteg. Men den sista hittar jag inte nu. Det blir ju en väldans massa reläer med denna teknik.

Nummer två blir ju lite enklare. Jag tror den NAD-saken jag har idag endast brytar signalledaren.

Någon som har några tankar om detta?

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Mackan

Inläggav Mackan » 2003-09-21 11:26

Enklare och säkrare att bara bryta signalen. Då riskerar du inte att få konstiga hopp i jordpotential. Fast om man nödvändigtvis måste ha jordbrytning så kan man ju undvika jordlopar och konstiga potentialskillnader med en diff-förstärkare på ingången.

Tänk på att ha tex ett svagt shuntmotstånd mellan signal och jord efter reläet så att du inte plockar upp skräp vid omslaget. Du kan ju också köra växlande reläer så att du jordar de ingångar som inte används. Garanterar att de inte plockar upp störningar medans du lyssnar på en annan källa.

/Marcus

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2003-09-25 19:10

Mackan: Det är ungefär så jag har gjort just nu.

Dock spelade mig gschem ett litet spratt i eftermiddags och tog bort alla mina komponenter. Tur att jag är en riktigt feg och otuff person som har backuper av min data.

//Henrik
"Och elefanten slutar här!"

Återgå till DIY-forum