Det här med baffeleffekter och kompensationer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
magils

Det här med baffeleffekter och kompensationer

Inläggav magils » 2004-03-02 08:41

Vad menas med baffelsteg (baffle step), baffelförsvagning osv. jag misstänker att baffelkompensation är för att motverka de första....

Kan nån reda ut begreppen likaså vad man gör.

(Jag tror att det är en försvagning i ett visst frekevensområde beroende på baffelbredden och detta kan man kompensera genom att "sänka" andra delar?????????)

/MI

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-02 19:21

Du är på rätt väg!

Skulle förklara baffeleffekterna först men jag återkommer med det.

Lägger upp lite bilder istället! :)

Bild

Här har jag gjort en simulering på ett element på 15cm som sitter 21 mm och centrerat upp på en baffel med måtten BxH 200x365mm. Hade elementet sutt i en oändlig baffel så hade det haft en rak tonkurva. Det är då fråga om ett hypotetiskt element som du förstår men man kna lättare se var baffeleffekterna finns då. I a f mäter man upp rakt framifrån så kommer man få en kurva som ser ut som den röda. Man har en försvagning vid lägre frekvenser då ljudet slinker runt baffelns kanter. Genom att använda en kompensation så kan man motverka denna effekt. Jag gjorde snabbt en simulering på den aktiva krets som jag funderar på att använda i ett aktivt filter. Då kan man ha en kompenseringskurva som ser ut som den blåa och slår man ihopa dem så får man något som ser ut som den svarta linjen. En rimligt rak tonkurva igen.

Filtret som används ser ut som följande:
Bild

:)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-02 19:36

Skulle man mha en konstruktion med dubbla bafflar varav den yttre är mycket större kunna få bättre frekvensgång?

Förutom en feet högtalare :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-02 20:07

Tvåstegsbaffel eller hur menar du?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-02 20:10

Hrm. Det menar jag kanske? :?

Det jag menar är att man typ limmar två bafflar, fast den bakre delen är mycket mindre. På så sätt måste man inte ha en jättestor låda fast man har en stor baffel, för en stor låda är väl inte alltid så bra att ha?

Fast, det finns ju antagligen mycket enklare lösningar.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-03-03 09:49

Magils:

Om du vill ha en passiv filterlösning kan J Murphys papper vara till hjälp: http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2004-03-03 12:11

Just nu är jag ute efter teorin och inte en lösning. "Problemen" har inte uppstått ännu, men vill veta mer om detta begrepp/fenomen som ganska många förståsigpåare slänger sig med!

/MI

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-03-03 12:43

Just nu är jag ute efter teorin och inte en lösning

Ok, detta går att läsa på länken jag gav dig,

"At high frequencies the speaker is radiating into "half space" i.e. it is only radiating into the forward hemisphere. No significant energy is radiated to the rear of the speaker. At low frequencies the speaker is radiating into both the forward hemisphere and the rear hemisphere. That is, at low frequencies the speaker radiates into "full space". Because the "energy density" at low frequencies is reduced there is a loss of bass. In short, speaker systems designed for radiation into half space (mounted flush on an infinite plane) exhibit a loss of bass when implemented in typical speaker enclosures."

JM hänvisar till olika källor, tex

Vanderkooy, John
"A Simple Theory of Cabinet Edge Diffraction"
Journal of the Audio Engineering Society A modification of GTD.
Vol. 39, No. 12, 1991 December, pp.923-933

Borde väl räcka kan man tycka.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2004-03-03 12:48

Sorry, kollade inte länken.... :oops: /MI

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-04 01:17

Naqref skrev:Du är på rätt väg!

Skulle förklara baffeleffekterna först men jag återkommer med det.

Lägger upp lite bilder istället! :)

Bild

Här har jag gjort en simulering på ett element på 15cm som sitter 21 mm och centrerat upp på en baffel med måtten BxH 200x365mm. Hade elementet sutt i en oändlig baffel så hade det haft en rak tonkurva. Det är då fråga om ett hypotetiskt element som du förstår men man kna lättare se var baffeleffekterna finns då. I a f mäter man upp rakt framifrån så kommer man få en kurva som ser ut som den röda. Man har en försvagning vid lägre frekvenser då ljudet slinker runt baffelns kanter. Genom att använda en kompensation så kan man motverka denna effekt. Jag gjorde snabbt en simulering på den aktiva krets som jag funderar på att använda i ett aktivt filter. Då kan man ha en kompenseringskurva som ser ut som den blåa och slår man ihopa dem så får man något som ser ut som den svarta linjen. En rimligt rak tonkurva igen.

Filtret som används ser ut som följande:
Bild

:)

Hej!
Jag är ny här. Vad använder du för att simulera baffelsteget?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-03-04 01:33

Är det inte Matlab? :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-04 01:54

Poäng till brumel! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-04 10:34

Naqref skrev:Poäng till brumel! :)

OK, hur ser modellen ut? Jag menar, hur modellerar du baffeln?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-04 17:40

Svante skrev:OK, hur ser modellen ut? Jag menar, hur modellerar du baffeln?

Tja jag gör en rätt enkel modell där en ljudkälla (med en spridningskarakteristik som är uträcknad efter dess effektiva dimaeter (blir inte helt exakt men duger rimligt)) placeras ut på en rektangulär baffel. För 360 riktningar från elementet ut till baffelkanten så räknas avståndet ut och en motfasreflex med fördröjning för motsvarande avstånd läggs till direktljudet. Nivån på varje individuell motfasreflex ligger på 0.5/360 av direktljudet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-04 23:09

Naqref skrev:
Svante skrev:OK, hur ser modellen ut? Jag menar, hur modellerar du baffeln?

Tja jag gör en rätt enkel modell där en ljudkälla (med en spridningskarakteristik som är uträcknad efter dess effektiva dimaeter (blir inte helt exakt men duger rimligt)) placeras ut på en rektangulär baffel. För 360 riktningar från elementet ut till baffelkanten så räknas avståndet ut och en motfasreflex med fördröjning för motsvarande avstånd läggs till direktljudet. Nivån på varje individuell motfasreflex ligger på 0.5/360 av direktljudet.

Kuligt, jag gjorde helt nyligen en sån jag också, fast utan riktverkan. Det bidde ett program efter som jag hackar i Delphi. Den som vill prova kan ladda ner: http://user.faktiskt.io/svante/diffract.exe
Möjligen kommer det en version senare med riktverkan hos elementet och lite till.

Har du begripit hur riktverkan för kantkällan ser ut? Den byter ju tecken för bakåtgående ljud, men i de andra vinklarna?

Återgå till DIY-forum