Måste man meka med gifiga ämnen för att förgylla?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Måste man meka med gifiga ämnen för att förgylla?

Inläggav Naqref » 2004-03-04 22:11

Frågan säger nog endel. Har kollat på nätet om hur man förgyller genom elektrolyt. Guldcyanid läser jag då. Låter giftigt. Måste man ha det så giftigt vid förgyllning av exempelvis kontakter?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Måste man meka med gifiga ämnen för att förgylla?

Inläggav Svante » 2004-03-05 00:08

Naqref skrev:Frågan säger nog endel. Har kollat på nätet om hur man förgyller genom elektrolyt. Guldcyanid läser jag då. Låter giftigt. Måste man ha det så giftigt vid förgyllning av exempelvis kontakter?

Jag har inte svaret på din fråga, men eftersom guld är svårt att förena med andra ämnen så blir nog de föreningar som finns rätt instabila och instabila ämnen är ofta giftiga. Tror jag.

Fö så tror jag att cyanid och kvicksilver använts en del vid guldutvinning. Amazonas lär vara rätt kvicksilverförgiftat pga guldletare.

Det är nog bäst att låta bli och köpa färdigförgyllt.

Fast jag är ju ingen kemist, förstås.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2004-03-05 09:47

Hej!

Att förgylla för oxid- eller kontaktegenskaper är inget lämpligt DIY projekt enligt min mening. Det är många olika bad med giftiga substanser. Alltså många tillstånd att söka om man gör det proffesionellt.

Guldet är precis som nämts oftast i cyanidsalt form som fälls ut elektrolytiskt i ett bad. Normalt lägger man olika metaller under guldet för bättre vidhäftning. Kan nämna att tidigare har vi förgyllt mässingsdetaljer där man på mässingen lagt koppar/nickel/guld. Underlagsmetallerna är för vidhäftningen. Inte alltid man använder kopparn men principen är ädel - oädel - ädel.
Guld är svårt at få god vidhäftning direkt på mässing utan en "flash" med något oädelt under.

Det finns några företag i sverige som gör sådant här vill du veta mer?

Är det kosmetik kan man ju alltid använda bladguld.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-03-05 20:41

jag skulle nog rekommendera inlämning för förgyllning.

cyanid bad är inte kul. minsta syra i kontakt med det och du har gjort dig en gaskammare. Cyanider är vanligast för att de bildar ett otroligt starkt komplex med guldet, vilket "bromsar" utfällningen och ger ett hårdare och tätare skikt.

Kruxet är att guldsalter kan du nog inte köpa så lätt. Och för att lösa upp guld behöver du kungsvatten, vilket du i och för sig kan tillverka själv (om du får tag på saltsyra och salpetersyra)

testa att stoppa ner en spik i lite begagnad etslösning(med dålig etsförmåga) för kretskort, kopparn som faller ut kommer att vara alldeles "fluffig" och fäster inte. Men fäller man ut kopparn elektrolytiskt ur ett cyanidbad är det en helt annan sak.

Det flesta kemikalier som används får inte hanteras,köpas e t c utan tillstånd från länsstyrelsen. kvicksilver är dessutom totalförbjudet i all användning.

checka denna link oxå:

http://www.konradw.se/main.htm

/rickard

Återgå till DIY-forum