Filterförslag i Basta?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Filterförslag i Basta?

Inläggav X-ray » 2007-01-08 22:30

Hur gör man enklast om man vill att Basta ska presentera filterförslag till en trevägare. Kan man typ mata in element för element och ange övre, resp nedre/övre och nedre brytfrekvens för sig åt gången. Verkade det där kristallklart eller?

Ja ni som kan med programmet kanske kan vägleda lite.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-08 22:47

Man kan få hjälp med tabellfilter, som i det passiva fallet förutsätter resistiv last. Det är en utgångspunkt, men i praktiken behöver man pilla på värdena så att man kommer rätt.

Det är den hjälp som finns.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-09 08:25

Svante skrev:Man kan få hjälp med tabellfilter, som i det passiva fallet förutsätter resistiv last. Det är en utgångspunkt, men i praktiken behöver man pilla på värdena så att man kommer rätt.

Det är den hjälp som finns.

Tackar för svar, Det gäller förståss passiva filter. Lasten ska utjämnas med konjugatlänk. Tänkte att man kanske kan utgå från något för att prova lite olika varianter främst vad gäller brytfrekvenser och vad som händer med komponentvärdena. Om det sedan ser bra ut så är det väl bara att "köra" vidare med det praktiska. Jag är inte så himla bra på det som många filtermakare brukar benämna som hemligt, alternativt magi.

/ Thord
Let it in and let it out

Återgå till DIY-forum