Våga vinn eller våga brinn?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HSideback

Våga vinn eller våga brinn?

Inläggav HSideback » 2007-01-12 18:31

Jag har en längre tid stört mig att min receiver (NAD T753) har lite oljud för sig. Jag har tyckt att det låter som ett mekaniskt rassel, så jag har gissat att det var en fläkt som kommit i obalans eler nåt.

Det låter inte jättehögt, så när jag har utrustningsskåpet stängt och det inte är jättetyst så tänker jag knappt på det. Men jag har ändå stört mig på det av och till.

Idag fick jag äntligen tummen ur och skruvade upp apparaten för att se om jag kunde fixa det.

Det visade sig att man inte kommer åt fläktarna underifrån (4 st som är monterade i botten och suger in luft mellan de centralt placerade kylflänsarna med ventialtionshål ovanför.

Eftersom jag inte är så händig med elektroniken vågade jag inte börja montera ur kort och kablar, så jag kom inte åt dem uppifrån heller.

Hmmmm. Testade då att bromsa fläktarna en i taget med en tandpetare och kom fram till att det var endast en av dem som stod för rasslet.

jag kunde inte hitta någon skruv som var lös, eller något annat. Då tog jag helt sonika fram lite eltejp och en tandpetare, varvid jag kilade fast fläkten med en tandpetare mellan rotorblad och kylfläns. Fixerade det hela med lite eltejp och rasslet var borta.

Jag antog helt sonika att de tre återstående fläktarna är nog och att inget annat blir galet.

Vad tror den samlade expertisen? Vinn eller Brinn

manw

Inläggav manw » 2007-01-12 22:19

Skulle tro att fläktens motor brinner upp om man gör på detta sätt, förstärkaren klarar sig säkert om man inte kör max effekt under några längre intervall.

Man kan även få obalans i en fläkt på grund av att det samlats damm på rotorbladen, med ökad ljudnivå som följd. Har gjort ren fläktar med gott resultat i datorer, damsugare, badrum och spisfläktar.

Har du ingen garanti kvar på apparaten?

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-01-12 22:55

Tyvärr, fick inte tummen ur tillräckligt snabbt. garantin har gått ut.

Jag rengjorde rotorbladen, men problemet kvarstod.

Tycker du att jag skall försöka något annat?

Vad innebär det att fläktens motor brinner? Om den pajar så känns det som att jag kan leva med det, bara det inte får några följdverkningar.
Senast redigerad av HSideback 2007-01-12 23:14, redigerad totalt 1 gång.

manw

Inläggav manw » 2007-01-12 23:14

Jag tror inte "branden" blir så stor att den pajar mer än själva fläkten. Så om något inte redan gått sönder (förutom fläkten) så lär det väl inte göra det heller (utom att passa på att undvika att förstärkare blir för varm). Det blir ju varmare i ett skåp tyvärr.

På billiga fläktar slits ju ofta lagren ut dessutom, jag har bytt fläkten i nätdelen i datorn, och nu är processorfläkten på gång att ta slut (lagren).

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-01-12 23:16

Ok, då får det nog tandpetaren vara.

Jag skall bygga om lite hemma under vår/sommar. efter det får receivern mer luft.

får köra gles akustisk musik istället för metal på fullt blås till dess ;-)

Tack för hjälpen!

Återgå till DIY-forum