Jag har en längre tid stört mig att min receiver (NAD T753) har lite oljud för sig. Jag har tyckt att det låter som ett mekaniskt rassel, så jag har gissat att det var en fläkt som kommit i obalans eler nåt.
Det låter inte jättehögt, så när jag har utrustningsskåpet stängt och det inte är jättetyst så tänker jag knappt på det. Men jag har ändå stört mig på det av och till.
Idag fick jag äntligen tummen ur och skruvade upp apparaten för att se om jag kunde fixa det.
Det visade sig att man inte kommer åt fläktarna underifrån (4 st som är monterade i botten och suger in luft mellan de centralt placerade kylflänsarna med ventialtionshål ovanför.
Eftersom jag inte är så händig med elektroniken vågade jag inte börja montera ur kort och kablar, så jag kom inte åt dem uppifrån heller.
Hmmmm. Testade då att bromsa fläktarna en i taget med en tandpetare och kom fram till att det var endast en av dem som stod för rasslet.
jag kunde inte hitta någon skruv som var lös, eller något annat. Då tog jag helt sonika fram lite eltejp och en tandpetare, varvid jag kilade fast fläkten med en tandpetare mellan rotorblad och kylfläns. Fixerade det hela med lite eltejp och rasslet var borta.
Jag antog helt sonika att de tre återstående fläktarna är nog och att inget annat blir galet.
Vad tror den samlade expertisen? Vinn eller Brinn