DC från slutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

DC från slutsteg

Inläggav Fostex » 2004-03-04 10:54

Det verkar somom jag har DC på utgången från mina slutsteg, när man drar på med låtar som har mkt bas i så "sugs" basarna inåt.
Vad ska man göra åt det? kondensator på högtalarutgången? Hur stor?
Senast redigerad av Fostex 2013-01-22 12:08, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 10:59

min fråga då är - vad är det för slutsteg?? 8O

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-03-04 11:16

Dynaco mk3 rörmonoblock..
Mycket kul - lite tid

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 11:36

hmm.. ja jag hade kanske bytt slutsteg men det är ju jag det.. :wink:

men rörslutsteg ska väl inte betee sig så? Är det trasigt?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-03-04 11:59

Slutsteget fungerar finfint, bara dedär med att basarna beter sej lite underligt om man spelar låga frekvenser högt.
Vill inte byta ut dom ;)
Mycket kul - lite tid

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 12:07

det är inte så att steget får slut på kröm och därför inte klarar de låga frekvenserna? är det samma fenomen om du spelar på låg volym?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: DC...

Inläggav Svante » 2004-03-04 15:17

Fostexkid skrev:Det verkar somom jag har DC på utgången från mina slutsteg, när man drar på med låtar som har mkt bas i så "sugs" basarna inåt.

Har inte rörsteg en trafo på utgången? KAN det komma DC ur en sån? Är du säker på att det inte är en synvilla?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 15:39

är det på alla skivor eller nån speciell? vissa skivor har ju inget basfilter* pålagt.. helt idiotiska inspelngar..

*"subsonic filter" för att filtrera bort lågfrekventa störningar som puffljud och annat skräp..

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2004-03-04 16:32

Låter som osymmetrisk klippning i slutstegen.

Är de i original eller modifierade?
Vad är det för slutrör i?
Har du justerad bias i dem på länge?
Är elektrolytkondensatorn (långsmala burken) original?
Sitter likriktarröret i eller har nån modifierat dem med dioder?

Original drivsteg med 6AN8 är ganska kasst och de flesta bygger om sina. Många bygger oxå om biaskretsen så man kan justera rören individuellt. Bias bör ses över någon gång i månaden vid normalt bruk.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-03-04 18:25

Kraniet: inte samma sak på låg volym, men jag tror nog inte att det får för lite ström, stor trafo.

Svante: Nix, det är ingen synvilla.. ser väldigt knasigt ut.

Kraniet: det verkar vara det på alla skivor, men inte lika mycket på några.

Jax:
De är modifierade av Bo Hansson.
6550A slutrör.
Bias kollade jag ganska nyligen, runt 7mV
Elektrolyten är bytt mot 4 st axiella som sitter innuti.
Den har rörlikriktning.

Har E82CC och EF86 i drivsteget, och det är 2 potar för bias, en per rör.
Bias har jag för mej ska ligga mellan ca 6-9mV.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-04 18:55

Kraniet: Subsoinc filters, är det vad jag kallar högpassfilter? Eller är det något annat?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2004-03-04 19:44

Hmm, jag har aldrig sett Bo Hanssons mod för mkIII, du råkar inte ha ett schema någonstans? Nätet verkar inte ha det.

Det låter som om bias mäts över ett 0.1 ohms motstånd per rör och om det är katodströmmen så är 7mV korrekt, 70 mA per rör.

Jag har upptäckt att utgångstransformatorerna i mkIII är känsliga för obalans i slutrörens anod+skärmgallerström så det är väldigt viktigt att de drar lika. Jag brukar mäta spänningen mellan anoderna för att finjustera bias efter grov inställning (obs farlig mätning!). Spänningen ska vara så låg som möjligt.

Annars vet jag inte mer innan jag sett ett schema.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-03-04 20:54

Japp, 70mA blir det.
Jag tror iaf att det var Bo Hanssons drivsteg.
Bild
Större bild..
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2004-03-04 21:09

Mystiskt, på min ära. Som flera redan konstaterat så ska det inte kunna komma DC på utgången på ett transformatorkopplat slutsteg.
Däremot har jag märkt att basarna kan börja wobbla och fladdra ganska våldsamt om man spelar basrik musik genom slutsteg med hög utgångsimpedans (vilket ju rörförstärkare brukar ha).
Ganska logiskt egentligen eftersom hög utimpedans betyder låg dämpning av konrörelserna.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2004-03-04 21:34

Deja vu.

Jag har sett den kopplingen förr. Jag har byggt om ett par mkIII som hade den. Den funkar ingen vidare, riktigt varför minns jag inte men tror det var fasvändarens oförmåga att driva slutrören. Jag byggde en koppling med ECC88 i ingång+seesawsplitter och 2 st ECC82 i SRPP som drivare. Funkade betydligt bättre.

Det är inget fel med topologin i kopplingen men arbetspunkterna är i min mening alldeles för snålt tilltagna.

Har dina block oxå utgångstransformatorns sekundär kopplad i serie med slutrörens katoder? Jag vill minnas att det var så i kompisens som äger mkIIIorna jag byggde om och jag tog bort det.

Annars finns det ytterligare en förklaring till konrörelserna och det är tendens till motorboating (självsvängning på mycket låg frekvens typ 2-3 Hz) som beror på positiv feedback via matningsspänningen till de olika stegen. Det kan i viss mån fixas genom att minska värdet på kopplingskondingarna från fasdelaren till slutrören. En liten drossel på runt 10H på matningen till drivrören kan oxå hjälpa. Motorboating kan oxå orsakas av motkopplingen men då det bara finns en pol (förutom transformatorn) i loopen borde det inte ske.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-03-04 22:03

Fuling: Låter logiskt! aja, till hösten ska dom inte spela bas mer, mellanregister bara.

Jax: Okej, om jag ska modda ingångssteget så får det bli senare.
Detta får duga för tilfället :) men jag har hellre 6SN7 än ECC88 tror jag. förresten, etsade du kort själv då?
Utgångstrafons sekundär är inte kopplad i serie med slutrören.
Jag antar att det i detta fall är EF86 som är fasdelare?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2004-03-04 23:43

Det är de båda trioderna som bildar en fasdelare av long tailed pair typ. EF86an är triodkopplad och jobbar som ren förstärkare.

Jag gjorde en plåt i mönsterkortets storlek och körde point-to-point under den. Som på gamla goda tiden. Kretskort för rör är överdrivet 8)

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-03-04 23:50

Skulle ju kunna hända att det är basarna som är problemet, jag har läst innan om att konen kan förskjutas inåt eller utåt på basar i främst basreflexlådor vid frekvenser runt avstämningsfrekvensen pga olinjäriteter i magnetsystemet. Mer vet jag dock inte...

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-03-05 17:20

Jax: Okej :)
luminous: Okej, men jag har inte haft problemet alls med andra förstärkare.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: DC...

Inläggav DQ-20 » 2004-03-08 16:36

Fostexkid skrev:Det verkar somom jag har DC på utgången från mina slutsteg, när man drar på med låtar som har mkt bas i så "sugs" basarna inåt.

Det rör sig iallafall inte om dc. Basarna kan ju inte hållas i ett permanent läget genom att man skickar likström genom dem. Om det rör sig om en semi-permanent förflyttning av membranets mittläge när man spelar musik med mycket bas kan man misstänka basreflexröret. Om röret exempelvis har en aerodynamisk tratt i ena öppningen men inte i den andra kan porten börja pumpa luft in i /ut ur lådan på grund av portens asymetriska aerodynamiska egenskaper.

Det andra som man kan misstänka när det gäller en rörförstärkare är vanlig "motorboating", dvs. lågfrekvent oscillation. Detta kan hända i rörförstärkare där man varit inne och kladdat i strömförsörjningen eller signalkretsarna utan att ha koll på helheten (dvs. samtliga polpar i förstärkaren inklusive strömförsörjningen) eller där komponenterna har åldrats. Detta gäller i synnerhet förstärkare med drosslar i glättningen.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till DIY-forum