Tipsa om bra mellanregister här!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Tipsa om bra mellanregister här!

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-29 12:07

Baselement och diskanter som är bra finns det enligt min mening skapligt gott om. Mellanrgeister däremot är det tunnt med. Tipsa här!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-01-29 15:42

Seas Excel W15CH001 gillar jag skarpt. Har 2 i mina frontar...
bild på resultat

Ser trevligt ut också...

Fast min avatar kanske redan avslöjar att jag tycker om dem ;)

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2007-01-29 16:30

Jag gillar ju mina audaxar väldans mycket. Har använt både hm170z0 och numer z18. Har länge tänkt jämföra dessa i något smmanhang men har aldrig blivit någon tid över till det

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-29 17:22

Har skaffat ett par ScanSpeak 13M8636. Än så ligger de bara och väntar men jag har planer som börjar ta form för dem. De har fått lysande omdömen på flera håll men jag tar gärna emot olika erfarenheter av dem!

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-29 18:10

Beror väl lite på applikationen. Vilken omgivning skall de användas till eller skall vi bara rapa upp element hursom? :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-29 18:49

Applikationen, ja!

Jag tänkte si som så att "stacka" 2x7"SS i basen (motsvarar ung 1x10") använda 1x4" SS i mellanregistret och i möjligaste mån bara köra elementen inom det masskontrollerade området. De problem som kan uppstå med spridning handlar då om delningen men eftersom elementen går hyggligt minst 1-2 oktaver i det resistanskontrollerade området är det möjligt att använda filter av lägre ordning än om man driver elementen till gränsen för vad de klarar!

Tja - så tänker jag.

/J

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-29 19:09

Alltså, menade bara vilka mellanregister som efterfrågades och vad som målsättningen var.

Ditt förslag Jocke ser lysande ut påpappret :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-01-29 19:10

Seas px17lts tycker jag är ett bra mellanregister, jämn tonkurva och har stor spridning även högt upp i frekvens.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-29 21:53

Kaffekoppen skrev:Alltså, menade bara vilka mellanregister som efterfrågades och vad som målsättningen var.

Ditt förslag Jocke ser lysande ut påpappret :)

Det var en idé som föddes med dina o Lilltrolls mätningar! Konstaterades att att SS 7" inte kunde rekommenderas över 2k med brant delning. Var mera inne på MTM eller 2,5-vägare innan. En 4" med samma motorsystem och i runda slängar halva konradien borde då klara c:a 4k utan problem. Men, man vet ju aldrig...

/Jocke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-30 09:43

Kaffekoppen skrev:Beror väl lite på applikationen. Vilken omgivning skall de användas till eller skall vi bara rapa upp element hursom? :)

Applikation: Hemmabruk med höga till mycka höga krav på renhet. Elementet ska förståss vara kapabelt till höga ljudtryck inom sitt arbetsområde, givetvis utan att disten skenar iväg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-30 10:16

Till vilka element skall det användas? Vilka krav på spridning i vertikal och horrisontelled finns? Vilka delningsfrekvenser är aktuella? Vilka prisintervall är intressanta?

Anledningen till att det inte bara finns ett mellanregister att köpa är ju att det finns lika många särkrav som det finns applikationsideer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-30 11:08

Kaffekoppen skrev:Till vilka element skall det användas? Vilka krav på spridning i vertikal och horrisontelled finns? Vilka delningsfrekvenser är aktuella? Vilka prisintervall är intressanta?

Anledningen till att det inte bara finns ett mellanregister att köpa är ju att det finns lika många särkrav som det finns applikationsideer

Tja, det kan ju vara bra att välja mellanregister först, eftersom det verkar knepigast, och utbudet minst. Man får sedan välja bas och diskant som passar med mellanregistret, inte tävrtom.

Krav på spridning beror ju bland annat på hur rummet är beskaffat. Men rent allämna så kan man ju säga att spridnignen ska vara jämn, dvs skarpa hack i tonkurvan när man är off axis. Sånt är förståss svårt att få till precist, och baffeln bör ju rimligen också påverka.

Men tanken med tråden är att folk ska presentera element som kan anses dugliga. Sedan får var och en se om något av dom kan vara användbart i just den applikation som man tänkt sig just då.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-30 11:22

Excel W15CY-001 (E0015) 5.5" mid/bass. Recently introduced, this supercedes the W14CY-001. This has been recommended as arguably the best midrange or mid/bass of its size. Like all magnesium cones, you have to deal with breakup in the crossover, but in this unit, the breakup comes at 9 kHz.

Personligen anser jag att man skall försöka hålla sig till samma konmaterial, vilket innebär att systemet med det här elementet inte är att betrakta som budget...

Mer intressanta element:
http://ldsg.snippets.org/sect-7-mids.php#MIDCONES

Återgå till DIY-forum