Högtalare i 25kkr klassen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-29 00:06

Jag blir lite osäker på vad som bör vara klart och vad som inte skall vara klart i den konsturktion du söker?

Skall det finnas en fullständig beskrivning med att du bara vill köpa element +filterkomonenter?
Nu finns det inte så överdrivet mycket konstruktioner i den prisklassen, speciellt om de skall vara så pass nya att elementen fortfarande går att köpa nya.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-29 00:33

silvervarg skrev:Jag blir lite osäker på vad som bör vara klart och vad som inte skall vara klart i den konsturktion du söker?

Skall det finnas en fullständig beskrivning med att du bara vill köpa element +filterkomonenter?
Nu finns det inte så överdrivet mycket konstruktioner i den prisklassen, speciellt om de skall vara så pass nya att elementen fortfarande går att köpa nya.

Det ska vara så pass klart att det ska finnas bra dokumenterat, gärna ett antal byggen så man kan få en uppfattning av dem. Något prototypbygge eller nån som bara simulerat fram något är mindre intressant då jag vill veta att det som ska byggas ska vara en helt ok färdig konstruktion.

Finns kanske inte så många väldokumenterade.

Finns ett mycket väldokumenterat projekt, kloner av avalon högtalare som väl ligger i 2-300 000:- klassen för köpeshögtalaren.

Om de låter bra vet jag inte men mycket intressant att bygga. Så om jag får tag i Morellos konstruktion så ligger de samt Avalon klonen bäst till just nu.
--------------------------------------------------

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-01-29 00:47

varför en sådan definitiv budget? Jag menar man kan ju använda många dyra element och så. Men med tanke på att pris=prestand inte är sant så blir det ju lite haltande. Då blir det ju bara en kosmetisk grej som inte fyller nån funktion ljudmässigt.

Så vad är du egentligen ute efter?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-29 00:53

Kraniet skrev:varför en sådan definitiv budget? Jag menar man kan ju använda många dyra element och så. Men med tanke på att pris=prestand inte är sant så blir det ju lite haltande. Då blir det ju bara en kosmetisk grej som inte fyller nån funktion ljudmässigt.

Så vad är du egentligen ute efter?

Jag har inte sagt att jag absolut måste betala 25kkr men det är där runt budgeten kan ligga, den får gärna vara nån tusenlapp biligare. Som ex. vill jag minnas Morello´s ligger runt 20 i materialkostnad?!

De högtalare jag har nu har haft en materialkostnad av ca. 13-14 000:-, tänkte lägga på en summa på nästa bygge.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-01-29 01:34

men är syftet att de ska låta bra, se häftiga/dyra ut eller vad? Du kanske har sagt det tidigare i tråden men jag verkar inte kunna se det. Det du har sagt är att du vill ha en topp/underdel och att den gärna får se bra ut, om jag förstått rätt?

Jag tror tex det blir väldigt svårt att överträffa Morellos högtalare i ljudkvalité. Iaf om man ska jämföra med de konstruktörer som räknats upp. Bortsett Ino då fast de går väl inte räkna med kanske.

Problemet med högtalare som ser bra ut designmässigt är att de ofta inte är designade efter ljudmässiga preferenser.
Det är ju liksom liten vits att ha en högtalare som kostar 25kkr om de kan överträffas av en skapelse för halva eller mindre pengar.
Men jag ska inte pissa på din parad.

Själv tycker jag Stradivari ser rätt trevlig ut
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-01-29 01:56

hittade det här om du vill ha ett utmanande byggprojekt. Helt sjukt vilket jobb han lagt ner. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-29 07:38

men är syftet att de ska låta bra, se häftiga/dyra ut eller vad? Du kanske har sagt det tidigare i tråden men jag verkar inte kunna se det. Det du har sagt är att du vill ha en topp/underdel och att den gärna får se bra ut, om jag förstått rätt?

Jag tror tex det blir väldigt svårt att överträffa Morellos högtalare i ljudkvalité. Iaf om man ska jämföra med de konstruktörer som räknats upp. Bortsett Ino då fast de går väl inte räkna med kanske.

Det ska se bra ut, de ska hålla bra kvalite, de ska låta väldigt bra(förhoppningsvis ännu bättre än det jag har för halva byggkostnaden) ...helt enkelt.

Världen är ju rätt stor ändå, skulle tro att det finns rätt många som har goda ideer vad de ska göra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-29 09:46

Med den typen av budget har du ju möjlighet att bygga nåt riktigt seriöst.

Varför bygga kloner av dyra högtalare som inte var speciellt lyckade ens från fabrik? Nej, gör det ordentligt, med 12500 per låda kan du ju till och med speca i alla fall något element själv (lämpligen mellanregistret elftersom bra sådana knappt finns att köpa alls)!

Kodord: JBL, Skaaning, ATC, Seas, Stage Accompany.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-29 09:53

Speca egna element inom den budgetten 8O 8O 8O

Nej, det låter sig sannerliggen inte göras!

Dessutom kan jag verkligen inte hålla med dig om att det skulle saknas bra mellanregister tillgängliga för DIY
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-01-29 10:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-29 10:09

Varför bygga kloner av dyra högtalare som inte var speciellt lyckade ens från fabrik?

Max: Har du slarvläst? I början av tråden står det ganska klart och tydligt, jag har inte kunskapen varken teoretiska eller tekniska kunskapen att konstuera en högtalare. Har inte de instrument som krävs om man ska göra det så seriöst som det ska vara. Har inte kunskap om teorierna och filter konstruktion. Har inte de kontakterna i närheten heller som kan hjälpa mig. Visst skulle jag kunna konstuera något, har CAD program som jag gjort lite utseende mässiga konstruktioner men längre än så kan jag inte komma. Vore direkt korkat börja lägga så pass stora summor på något man inte vet vad man gör. Då det finsn gott om kunniga DIY:are runt om i världen är det mycket vettigare följa ett färdigt koncept.

Har du hört de kloner jag är intresserad av? Vad är fel med dem då?

Det är väl inte alls så sällan kloner blir väl så bra och bättre än "orginal" då man kan göra egna anpassningar då man bygger själv.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-29 10:22

Kaffekoppen skrev:Speca egna element inom den budgetten 8O 8O 8O

Dessutom kan jag verkligen inte hålla med dig om att det skulle saknas bra mellanregister tillgängliga för DIY

Speca egna element (inom vissa ramar, i och för sig):
http://www.flexunits.com/iz.asp?id=4|a|132|||

Tipsa gärna om bra mellanregister för DIY. JBL har nåt, det vet jag, seas har ett, scan speak har väl ett dom också, men båda dom är små, så några höga ljudtryck lär det inte bli...

PHL har, men jag har inga uppgifter om spridning och uppbrytningar. Annars verkar dom intressanta.

Så, visst, det finns. Men samma mängd som basar och diskanter (som det enligt mig finns ganska gott om dugliga) är det inte. Detta trots att det nog är det viktigaste området för att en högtalare ska låte bra. Eller kasnke just därför: Det är svårt att göra bra mellanregisterelement, särskilt om det ska gå att spela högt också, och det ska det ju.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-29 10:25

JockScott skrev:

Varför bygga kloner av dyra högtalare som inte var speciellt lyckade ens från fabrik?

Max: Har du slarvläst? I början av tråden står det ganska klart och tydligt, jag har inte kunskapen varken teoretiska eller tekniska kunskapen att konstuera en högtalare.

Ja, jag har slarvläst. Ursäkta :oops: . Jag kan i så fall bara rekomendera morellos burkar. Konstruktionen är väl dokumenterad här på faktiskt.se. Enda haken är det kan vara svårt att få tag i elementen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-29 10:34

Jag måste kontrollera med Ingvar om Ino Audio fortfaramde saluför baselementen.

Har man rum och elektronik som ger mina 3-vägare rättvisa, är det ju ett bra projekt inom ramen för 25 kkr. Tror det kostar runt 20 kkr att bygga ett par.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-29 10:40

Morello: Bra att den som konstruerat en vettig högtalare skriver en åsikt. Dina konstruktioner är högintressanta, men finns det möjligheter tror du att göra vissa modifieringar på själva lådan. Vill gärna ha den delad topp/botten samt ev mindre djup.

För mig, kanske till skillnad från många här har utseendet betydelse. Dels tycker jag att ska man göra något vettigt ska det också se seriöst ut. dvs. någorlunda vetigt utseende. Sedan är mitt boende ganska långt från trånga lägenheter med madrasser och lakan hängande överallt. Min anläggning står i vardagsrummet och ska så göra ett tag till iaf, ska passa in någorlunda där.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-29 11:54

Nej, det går inte att dela kabinettet eftersom den övre basen arbetar i ett kabinett, vilket sträcker sig upp bakom mellanregistret
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-01-29 11:56

Hej

Ett alternativ kan väl Linkwitz Orion vara? Finns flera i Svedala som byggt, så hjälp borde gå att få.

http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm

mvh
Ha en fortsatt trevlig dag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-29 11:59

Max_Headroom skrev:
Kaffekoppen skrev:Speca egna element inom den budgetten 8O 8O 8O

Speca egna element (inom vissa ramar, i och för sig):
http://www.flexunits.com/iz.asp?id=4|a|132|||

Tipsa gärna om bra mellanregister för DIY. JBL har nåt, det vet jag, seas har ett, scan speak har väl ett dom också, men båda dom är små, så några höga ljudtryck lär det inte bli...

PHL har, men jag har inga uppgifter om spridning och uppbrytningar. Annars verkar dom intressanta.

Så, visst, det finns. Men samma mängd som basar och diskanter (som det enligt mig finns ganska gott om dugliga) är det inte. Detta trots att det nog är det viktigaste området för att en högtalare ska låte bra. Eller kasnke just därför: Det är svårt att göra bra mellanregisterelement, särskilt om det ska gå att spela högt också, och det ska det ju.
Starta en ny tråd om det isåfall. Här kluddar vi inte vidare på sidorspår :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-29 12:07

Hej

Ett alternativ kan väl Linkwitz Orion vara? Finns flera i Svedala som byggt, så hjälp borde gå att få.

http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm

Orion känner jag väl till, har varit intresserad av dem under flera år. nackdelar, många slutsteg, samt man "måste" köpa färdigt kit vilket jag helst inte göra utan vill sprida inköpställen samt inköp under tiden.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-29 17:55

Morello skrev:Nej, det går inte att dela kabinettet eftersom den övre basen arbetar i ett kabinett, vilket sträcker sig upp bakom mellanregistret

klart det går ? huvudsaken är väl att baffels mått inte ändras och volymerna behålls...(och förstås inte elementplaceringarna ändras)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-29 18:06

Njae Håkan, då måste djupet ändras för att bibehålla samma volym, kabinettresonanser hamnar annorlunda osv..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-29 18:09

Kaffekoppen skrev:Njae Håkan, då måste djupet ändras för att bibehålla samma volym, kabinettresonanser hamnar annorlunda osv..

bara sätta in ett hålat stag på lagom plats i lådan...omöjligt är det då inte på några sätt alls...

sen skulle man nog kunna ändra lite på baffeln också...troligtvis så blir det nog nästintill 0 skillnad i jockstraps rum

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2007-01-30 19:50

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-30 21:04

J--LAR VILKET BYGGE!!!
Imponerad är bara förnamnet.

Tyvärr så förstås jag inte ett ord av texten runt bilderna.
Är det en "ren" clone av Nutilus högtalaren eller något mer egenkonstruerat?

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2007-01-30 22:14

Bara en Look alike, men vilket jobb det finns tydligen kanska aktivt forum i spanien och dom har diy träffar, men lite svår med språket.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-31 10:11

Morello skrev:Jag måste kontrollera med Ingvar om Ino Audio fortfaramde saluför baselementen.

Har man rum och elektronik som ger mina 3-vägare rättvisa, är det ju ett bra projekt inom ramen för 25 kkr. Tror det kostar runt 20 kkr att bygga ett par.

Hej!
Vilka krav ställer du då på rum och elektronik enligt ovan?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-31 18:04

steveo1234 skrev:
Morello skrev:Jag måste kontrollera med Ingvar om Ino Audio fortfaramde saluför baselementen.

Hej!
Vilka krav ställer du då på rum och elektronik enligt ovan?

gissningsvis +300w per kanal till talarna samt inte för litet rum eftersom dom är nästan 60cm djupa

Föregående

Återgå till DIY-forum