MMT istället för MTM

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pabo

MMT istället för MTM

Inläggav Pabo » 2004-03-15 21:37

OK, så har jag i mitt högtalarprojekt bestämt mig för att inte köra MTM (D'Appolito) eftersom det ger konstiga spridningskammar med branta filter och branta filter vill jag ha för att öka upplösningen. Hade tänkt köra 24dB Linkwitz riley. Men då uppstår frågan vad jag skall göra med alla mina HDS femtummare? En idé som dök upp var då att placera dem MMT istället. Placerar man HDS-femmorna kloss intill varandra (vilket är ytterst praktiskt med tanke på att de är avfasade på två sidor) så bli c-c måttet ca 13,5cm vilket är våglängden för 2,5kHz. Om jag då lägger delningsfrekvensen mellan MM och T vid 2,5kHz så kommer väl femmorna uppföra sig som en enhet?

Vad tror ni om detta?

Förresten, om man skall tidskorrigera för diskantens framskjutna akustiska centra, vart skall man anta att det befinner sig i förhållande till mellanregistret? Skall man tänka sig det akustiska centrat ungefär i mitten av mellanregisterkonen och fram på toppen av domen hos diskanten?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-15 21:42

akustisk fas på baselement* brukar man mena är nånstans i talspolen.. en del säger talspolens framkant andra mitten av talspolen..
så nånstans där i svängarna..

*höga frekvenser

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-15 21:47

Hej, med 13,5cm mellan centrumen och 2.5khz får du en utsläckning vid ca 30grader upp eller ner.

Kanske kan funka att bygga en 2,5 vägare istället?

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-03-15 21:52

norman

Lekte med tanken 2,5-vägare också. Grejen är den att jag skall ha en basdel underst med två tior som jag hade tänkt spela upp till ca 250Hz. Om jag sedan kan använda en av femmorna för att skapa en baffelkorrigering så vore det ju ganska fiffigt. I sådana fall handlar det ju om att börja sänka den med 1:a ordningen vid 600Hz eller så där baffeln börjar ge stöd för mellanregistret.

How about that?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-15 23:23

Det kanske funkar. Dock kan det kanske bli lite mycket baffelstöd med 6db i ett rum.
Kanske räcker att köra en 5"? De borde ju klara rätt högt ljudtryck om de delas så högt..?..

Egentligen har jag ingen aning vad som blir bäst då jag inte vet nåt om elementen o.s.v. .... :oops: :)

Återgå till DIY-forum