phontratten

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

phontratten

Inläggav phon » 2006-12-28 21:03

Jag har ju en viss mani på basrör och hur dom fungerar.

Tidigare i höstas provade jag det hela något lite grundligare, och utgick då från den idé jag haft sedan länge om att på ett enkelt sätt skaffa sig hyfsade basrör till valfria högtalare. Det skall vara billigt och enkelt, och med rimligt bra funktion. Projektet har fått namnet phontratten

Det hela bygger på en dubbelkonisk design med rundade portändar. Smalast i mitten och konat utåt båda håll. Låg dist och låg pipresonans. Det första svarar formen för, det senare dämpade Svanteslitsar eller hål.

Som utgångsmaterial har jag valt de rör som bl.a. HiFiKit säljer, som heter Highpower Basport. Ser ut så här i deras katalog. Andra rör kan få liknande funktion om de är konade och rundade.

Bild

Varje komplett basport består av två rör samt lite filt. Man väljer en av de fyra dimensionerna, en som är lämplig till element och låda. Längsta färdiga port som går att få är 24, 28, 32 resp 38 cm för de olika storlekarna, som är dia 35, 50, 70 och 100 mm i storändan.

För varje högtalare går det åt två rör. Rören kapas lika långa, det vill säga till halva längden av den slutliga porten. En bit avkap slitsas upp på längden och används som skarvstycke. Här är ett blivande 16 cm långt rör till en av mina högtalare.

Bild

Innerdelen stoppas i lådan med rundningen inåt och smala änden genom baffeln. Ytterdelen limmas på, skarven förstärks med avkapet som limmas runt om.

Det kommer att fattas en liten bit, och det är platsen för Svanteslitesn. Jag brukar borra två hål, ett på vardera sida skarven, och sedan limmar jag filtbiten över hålen. Se till så att inte limmet täcker hålen, trycket skall kunna pysa ut genom filten. Hålstorlek 3 - 6 mm har jag kört med hittills.

När allt torkat så monteras hela porten i baffeln och limmas fast, klart.

Bild

För att kunna mäta så har jag snickrat ihop lite olika varianter på portar, samtliga monterade på likadana bafflar för snabbt byte.

Från vänster ett hel rakt rör, sedan ett rakt rör med små radier i ändarna. Nummer tre är de två rör som sedemera blir en phontratt. Nummer fyra och nummer fem är samma rör men vänt olika, dvs en enkelkonisk port med rundningar i båda ändar. Det längst till höger är storänden av fyra och fem limmade som en phontratt, men stigningen är något mindre och radien är mycket mindre.

Lådan jag använt är en ca 10 liter basreflex, bestyckad med en Sonab SC165. En inte helt lyckad kombination, men den får duga såhär som första test.

Jag lade på signal mitt på avstämningsfrekvensen, och höjde sedan signalen i steg om en volt. Disten lästes av med Basta i distmätningsläge. Disten skrevs in i ett excelkark och sedan har jag plottat grafer över hur det hela utföll. Så här blev resultatet. Lite svårt att se färgerna kanske, men phontratten är gul och längst ned.

Bild

Jag kollade även när portarna börjar visa tecken på att storkna, och det var vid ungefär följande nivåer:

1=4 volt
2=6 volt
3=16 volt = testvinnare
4=10 volt
5=8 volt
6=12 volt

Hade tänkt att mäta lite mer på det här med en moddad variant av Lilltrolls program, men det stannade av med samma HD-krasch det också. Jag har börjat hacka i koden igen så kanske kanske .....

Jag har använt phontratten sedan nåt år tillbaks i rätt många olika högtalare, Carlsson OA116, OA12, Popboxar, piPs, diverse kloner av kända högtalare samt i en del helt okända alster. Hittills har jag inte varit besviken på resultaten.

Här är en bild på en tidig phontratt i en OA116 bredvid originalröret. Man ser även den lilla extra baffeln på insidan .... hmmmmm .... den glömde jag att nämna härovanför ...

Jag brukar alltså sätta dit en liten extra baffel på inre rundningen, antingen som här en bit MDF eller så limmar jag en bit kabel eller slang runt.

BildBild

.
Senast redigerad av phon 2007-01-22 17:05, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-29 09:09

Oj! Det där var intressant! Mer utförlig information om själva "svanteslitsarna" önskas tack! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-29 09:19

Tråden om botemedel mot portresonanser:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=98317
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-29 09:21

Det finns en tråd om det. Sök :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-12-29 09:33

har du haft med trattarna i beräkningen av längden på rören har för mig att man skall korta huvud röret nån cm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-29 09:49

Phon:
Detta liknar ju Roozens port ganska mycket, och det är ju därmed inte förvånande att du fått så bra strömningsresultat. Det roliga är ju att din lösning är ganska enkel att tillverka.

Vilken resonansfrekvens får du jämfört med ett lika långt cylindriskt rör med samma innerdiameter som phontrattens minsta diameter alt samma diameter som phontrattens största diameter? Dvs förlorar du diameter på mitten eller vinner du diameter i ändarna eller blir det som ett medelvärde?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-29 10:38

PAA, tack för din insats med att länka till tidigare portdiskussion. :)

Jo, jag är ju påverkad av Roozen jag också, liksom av en del JBL-skrifter och annat, och inte minst av Isidors väldigt bra information på tidigare trådar.

Det går säkert att göra ännu bättre portar, din basmodulport kanske är en sån, det vore ju kul att se mätningar på den. Undras om det blir resonanser i en sån både längs med och tvärsöver?

Meningen med phontratten är annars, som du säger, att den skall vara enkel att tillverka, billig och överkomlig för var och en. Att den också fungerar rätt hyfsat är ingen nackdel.

Resonansfrekvens ja, nu har jag inte portarna här, men jag har min handskrivna tabell här och jag vill minnas att rör 1 och 3 hade ungefär samma längd. I så fall åker resonansen upp 1,5 Hz med rör 3, från 46 till 47,5 .... men ta det med en nypa salt. Jag tror det blir mer.

Jag räknar med en genomsnittlig diameter när jag stoppar in röret i Basta och sedan mäter jag resonansen och ser vad det blir. Det kan gå åt några extra rör innan jag är klar.

µP är 3,4 liter, röret är 16 cm och fyllningen är ca 50%, det borde ge runt 56 Hz om jag räknar med en rördiameter på 32mm. Det blev i praktiken nära 62 Hz, så man får nog dra bort en del för portändarna. Säg 1,5 cm på varje sida så blir det 13 cm och då stämmer det rätt bra.

Beroende på utformning av låda, om inre port är nära bakvägg får man ett visst stöd där som tenderar att förlänga röret/sänka resonansen. [s]Man kan få lite problem också om det är för nära, en spegling och dubbla resonanstoppar i rörresonansen.[/s] Det här är jag inte säker på längre.

Svanteslitsarna ja, det är kanske lite av en nyhet för många. Dom dök för mig upp i och med att jag började köra Basta. I Basta finns en liten funktion där man kan beräkna var längsresonanserna i ett rör hamnar, och också en funktion där man kan dämpa resonanserna. Nu heter dom kanske inte Svanteslitsar, men jag tycker det är ett bra namn, då vet i alla fall jag vad jag menar. :)

I den funktionen kan man välja slits eller hål, samt Q-värde på det hela. Jag har provat mig fram med alla möjliga och en del mindre möjliga varianter, och har kommit fram till att ett eller några hål nära mittan på basporten oftast räcker till. Jag dämpar med en ganska tjock filt, 5 mm, som jag limmar fast runt hålet (-n). Den skall ligga dikt an mot röret.

Jag släpper ut trycket direkt i lådan, men har provat med en separat kavitet också. Det verkar inte nödvändigt men jag har inte undersökt allt runt omkring heller. Man tappar en aning i nivå från porten, men samtidigt är den här porten ganska bra i övrigt så för mig känns det OK som det är.

Det går säkert att fila på det här, men en avsikt var ju att det skulle vara enkelt för var och en, även utan några avancerade mätresurser. Porten verkar ju att storkna betydligt senare än andra portar, men spelar man inte så starkt så kan man istället njuta av den lägre disten.

Senast redigerad av phon 2007-01-21 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-29 10:44

Trevlig och intressant info! Extra pluspoäng på mycket fyndigt funnet namn! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-12-29 16:20

Mmm ser mkt bra ut det däringa. Hur många dB dämpas pipresonansen med bara hål och filt?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2006-12-29 20:05

Har inga mätningar eller egentliga aningar om hur det funkar, men min billiga, "fådda" subb har ett rör som har mindre diameter mitt i röret. Diameterskillnaden mot mynningarna mitt i röret är ca 4mm. Dvs det är två öppna koner som är tätt ihoplimmade. Jag prövade att sätta lite "täckjackefoder" mittöver skarven, hela vägen runt, inuti röret.
Tycker att det låter bättre men det är väldigt subjektivt. känns som om det flåsar mindre...
Tog en remsa fluff ca 10 cm bred, som jag klippte lika lång som inre omkretsen, vek den på mitten av bredden, drog dit lite kontaktlim på fluffet och körde in i röret. Vecket på fluffet hamnade mot ytteränden av röret.
Mycket nöjd:)

Ber förresten om ursäkt för ev OT..

Edit, ytterligare lite förklaring....& en ödmjukning
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-31 15:46

skrutten skrev:Mmm ser mkt bra ut det däringa. Hur många dB dämpas pipresonansen med bara hål och filt?

Har ingen färskt siffra, borrar på ren slentrian numer. När jag mätte i mars så var väl dämpningen mellan 15-20 dB, fast det var slitsar då. Jag kan väl göra en ny mätning vid nästa tillfälle jag limmar i ett rör.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-01-29 19:33

jag håller på med en baslåda nu, funderar på om man skulle försöka bygga en phontratt till den istället för ett vanligt vvs-rör.. det röret jag har nu är 10cm dia, skulle det funka med den största modellen av rör från hifikit?

hur gör man när man beräknar längden (det 10cm röret jag har nu skulle vara 31cm tydligen) blir en phontratt längre?

hur stora hål/slitsar ska det vara i röret? hur många? vart? är villig att exerimentera lite med denna lådan, jag tänkte jämföra om jag hör några skillnader med din tratt vs ett vvs-rör. hoppas jag gör det.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-29 20:40

Mycket intressant tråd, värt en klistring ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-29 22:58

husmusen, en phontratt blir lite längre än ett rakt rör, enklast att nog att prova. Jag skulle tippa runt 35cm i det här fallet. För en baslåda behöver du antagligen inte några hål/slitsar alls, den är väl beskuren uppåt redan i förstärkaren.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-02-02 19:15

lyfter
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Återgå till DIY-forum