lm 3886 + tangband

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JLS
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-11-13

lm 3886 + tangband

Inläggav JLS » 2007-02-02 20:26

hallå alla i stugorna .
hade tänkt kombinera en tvåvägs tb konstruktion bestående av tb`s två w8-740 och två w3-871s, och sen göra den aktiv med ett gäng lm3886 har tio st att tillgå.
jag skulle vilja få några tips på hur man smäller ihop dom där lm3886orna med strömförsörjning o allt, jag har för mig att det är väldigt få kring komponenter till dom om man inte har så höga krav.
skulle dock vilja använda två 3886or till 8" och två till 3"
Om det inte blir så krångligt så vore det nice med en reglerbar aktiv delning mellan säg 100-1000 hz, är det skit krångligt att bygga alt om det finns mkt enkla att köpa.
Tanken e att det ska bli ett par små partyhögtalare som funkar

Användarvisningsbild
silvervarg
 
Inlägg: 1228
Blev medlem: 2005-03-28
Ort: Linköping

Inläggav silvervarg » 2007-02-02 21:23

Jag antar att du med två se LM3886 till basen menar att du vill bryggkoppla dem. Om jag förstått rätt så är w8-740 ett 4ohms element, och därför inte alls lämpat för bryggkoppling med LM3886.
Antingen så får du köra 1st LM3886 till basen eller 4 stycken (parallell + bryggkoppling) eller så får du välja ett element som är 8ohm, t.ex. W8-750A.
En ensam LM3886 ger 68W RMS i 4ohm vid +/-28V, och det är inte så tokigt, så om du vill hålla kvar vid 4ohms element så skulle jag helt enkelt skippa bryggkopplingen.

Koppling kan t.ex. görast efter databladet för LM3886 som kan laddas ner hos national semiconductor.

Delning på fasta frekvenser är rimligt lätt att bygga själv, men justerbar delning är väldigt mycket mer bökigt. Oftast är det enklast att köpa ett färdigt delningfilter som har denna funktion och prova fram tills du har hittat rätt delningsfrekvens och sedan bygga ett filter med fast frekvens till just den frekvens du har hittat som fungerar bäst.

Användarvisningsbild
JLS
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-11-13

Inläggav JLS » 2007-02-02 22:57

tack för det, det blir nog en 3886 till varje element, jag har allt liggandes så jag får ro ihop det som funkar .
Jag har tittat på nationals hemsida och hittat ett grundkopplingsshema som ser väldigt lätt ut dock så förstår jag inte vad man kan ta för värde på komponenterna Cs, Rm och Rf1.
kopplingsshematär nästan längst upp i länken: http://www.national.com/ds/LM/LM3886.pdf

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-02-03 00:49

Rm funkar 40k, vet ej vilka marginaler det är fråga om. För högt och kretsen är mutad.

Rf 10-100k.

Cs kan man nog labba sig vansinnig med men det beror på den layout man har. 100uF och 0.1uF är en vanlig kombo. Vissa menar att man kan skippa bypass och köra med en lågimpedans lyt.

Man får räkna med lite pul då brum och självsvängningar gärna dyker upp. Radio kan man få höra också. :)

Ett gäng små kondingar mellan 50pF - 500pF kan vara lämpligt att ha till hands för att koppla bort radiofrekvenser. Kan läggas över Rf samt över ingångarna.

Layout påverkar brum, brus, dist och allehanda oscillationer.

/Peter

Användarvisningsbild
JLS
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-11-13

Inläggav JLS » 2007-02-03 02:47

Okaj, tack så mkt , det är alltså lite labbande som gäller om man ska hålla nere antalet komponenter ungefär som i grundutförandet.

finns det några alternativ på lite mer klara och mer problemfria kopplingssheman som nån skulle vilja dela med sig av. det blir nog tio gånger lättare för mig att få ihop en jätte hög med komponenter än att felsöka på någonting alls. är inte duktig på elektronik men har lödit massor så....

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-02-03 11:41

Finns kretskort på nätet till dessa chip. Kör man på en sån lösning kan man förhoppningsvis räkna med stabilt resultat. Annars är det bara att prova med point to point hardwiring som det heter på engelskat. :)

Det är ju inte värre än att man får flytta om kablar lite grann samt ändra eller lägga till nån konding. Man ska tycka det är kul så klart för det kan ta lite tid med P2P jämfört med att löda på ett kort.

Gjorde en ett snabbt kråkbo med LM3886 åt en polare för ett par år sen och det blev bra på en gång förutom att han fick in nån lokalradiostation eller nåt när han kom hem. På med liten konding över ingångarna samt feedbackmotståndet löste det. Ca 100pF tror jag. Annars 2x1000uF vid bryggan och ytterligare 2x1000uF vid chippet, bypassat med 0.1uF tror jag.

Lät rent och snyggt utan märkbara hyss. Upplösningen i toppdiskanten samt lågnivåupplösningen var inte världsklass men bortsett från det (och något klen djupbas) så lät den riktigt rent och snyggt. Möjligt att de tillkortakommanden som vi hörde berodde på nätdel och layout och inte chippet i sig.

/Peter

Användarvisningsbild
silvervarg
 
Inlägg: 1228
Blev medlem: 2005-03-28
Ort: Linköping

Inläggav silvervarg » 2007-02-04 02:22

Jag ger mig på några rekommendationer:
Skippa Ci (dvs kortslut).
Cs 100uF lågimpedans om du har en bra nätdel.
Cs 1000uF || 0.1uF polyester ställer mindre krav på nätdelen.
Rm är bara för mute, så värdet är nog inte viktigt, men runt 40k som Piotr nämnde låter vettigt. Eftersom värdet inte är så kritiskt så rekommenderar jag att du tar ett standardvärde ur E12-serien (t.ex. 47k).
Rf i kombination med Ri ger förstärkningen.
Här är det intressant att veta om du kommer att vilja driva med försteg eller t.ex. bärbar spelare eftersom de ger lite olika utnivåer.

Har du tänkt ha en volympot Rin på högtalaren eller endast trimpottar för att kalibrera in volymen mellan bas och diskant?
Möjligen kan man ha en enkel switch för att koppla in/ur en dämpsats (istället för Rin) beroende på signalstyrkan på källan eller en switch för att koppla mellan två olika värden på Rf så att förstärkningen ändras.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 221 gäster