Driva baslåda... /Frågor om aktivt delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

swirve

Driva baslåda... /Frågor om aktivt delningsfilter

Inläggav swirve » 2007-02-04 00:13

Ja kan man göra det?? har efter mitt förstärkarbygge fått min gamla integrerade denon pma "över". Sitter o funderar över vad man nu ska hitta på och vad man ska göra med gamla stärkaren.
Tanken var att bygga 2 st subbar med ex. Peerless sls att ha till filmtittning och ev. att ha som komplement till Stativarna (Infinity Beta-20) då dessa inte spelar så djupt.
Men funkar det ok att ha denon:en för att driva dessa?

Edit: Som topic:en utvecklar sig är det nu mer frågor rörande aktiva delningsfilter som är intressant.
Senast redigerad av swirve 2007-02-04 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-04 01:19

Det ska nog funka. Hur tänkte du göra med signalen? Vad har du som försteg? Delning?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-04 01:27

Det går utmärkt att driva subbar med en integrerad förstärkare.
Problemet är att få subbar att integrera snyggt med din högtalare. Bäst integration får man normalt om man delar subbar och toppar på ett konsistent sätt så att överlappningen blir kontrollerad och helst i fas med varandra.

Alt 1: (Bäst)
Använd ett elektroniskt delningfilter.
Dvs försteg - elektroniskt delningsfilter - flera slutsteg.
Detta kräver att du har delat försteg/slutsteg eller en integrerad förstärkare med pre out och main-in (finns tex på många NAD).
Ytterligare en variant är att koppla in det elektroniska delningfiltret på tape-loopen, och detta brukar fungera på de flest integrerade förstärkare. Det kan dock göra att du tar upp din enda rimliga utgång för inspelning av signalen, men det kanske inte är så viktigt.

Alt 2: (oftast sämst)
Om du kör aktiva subbar så ställ ner delningfrekvensen så lågt att den börjar ge signal lite lägre än dina toppar faller av.
Nackdelar är:
* att topparna inte avlastas (dvs ansträngs hårt vid lägre frekvenser)
* att topparna inte faller i samma takt som delningfiltret i subben.
* att subben troligen inte kommer att ligga i närheten av rätt i fas mot topparna.
Om du bygger egna passiva subbar så kan du troligen inte använda detta alternativ.

Alt 3: (mellan-dåligt)
Koppla topparna till utgången på subbarna. Dvs använd det inbyggda filtret i subben för att dela av topparna.
Här finns två alternativ, antingen så har subben ett aktivt filter (lågnivåfilter) eller ett passivt (högnivå).
Oftast är detta filter inte av så hög kvalitet, och du kan därför få problem med fasen och avrullning i olika takt.
Jag anser ändå att detta är bättre an alternativ 2 eftersom det i alla fall ger en avlastning till topparna så att dessa kan spela mindre ansträngt.
Om du bygger egna passiva subbar så kan du troligen inte använda detta alternativ.

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-04 01:39

Tack för inputs! Tanken var antingen att ha ett aktivt delningsfilter (om jag hittar något bra schema, någon som vet var?? får inte vara alltför krångligt/dyrt).
Eller att man kör in signalen i förstärkare nr 1 (Denon PMA-655) och använder sig antingen av Rec-out eller Pre-Out, vilket är bäst av dessa? Från förstärkare 1 går det till förstärkare 2 (hemmabygge, AMP-5 plus N5md).

Det är alltså 2 st integrerade förstärkare jag tänkte använda. Amp-5:an ska driva stativhögtalarna och Denon:en basarna som ska vara passiva. Frågan är om det krävs någon delning till stativarna eller om det räcker till basarna?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-04 01:45

Nackdelar är:
* att subben troligen inte kommer att ligga i närheten av rätt i fas mot topparna.

Rec out påverkas normalt inte av volymratten.
Om Denonen har helt separerbart försteg och slutsteg så borde du kunna använda den inbyggda delningen, plocka pre out till amp5 för stativarna och sub out delat till stereoingången på denonens slutsteg för basarna.
/J

Cygnus resurectum

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-04 01:48

tvett skrev:
Nackdelar är:

Rec out påverkas normalt inte av volymratten.
Om Denonen har helt separerbart försteg och slutsteg så borde du kunna använda den inbyggda delningen, plocka pre out till amp5 för stativarna och sub out delat till stereoingången på denonens slutsteg för basarna.

Denon:en har tyvärr ingen Main-in...

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-04 03:10

swirve skrev:
tvett skrev:...

Kör den på en aux-ingång eller nåt sånt. Jag ahr själv en Denon som ska driva ett par subbar bara jag fått arselet ur röven och gör klart dom!
Det jag reagerat på är att den är lite otydlig i basen, och det har jag senare läst om fler denon stärkare. Är det nåt du tänkt på?
Tub - nu på burk

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-04 11:10

http://sound.westhost.com/project09.htm

Går även att beställa färdiga pcb:s

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-04 11:22

-distortion- skrev:
swirve skrev:
tvett skrev:...

Kör den på en aux-ingång eller nåt sånt. Jag ahr själv en Denon som ska driva ett par subbar bara jag fått arselet ur röven och gör klart dom!
Det jag reagerat på är att den är lite otydlig i basen, och det har jag senare läst om fler denon stärkare. Är det nåt du tänkt på?

Men då går du ju via försteget i alla fall! :P Fast det kanske inte gör något iofs.
Njäe, jag har iochförsig inte så mycket att jämföra med. Jämfört med AMP-5 så är ju AMP-5:en betydligt bättre överallt, basen också. Känns lite tightare o punchigare. (haha, älskar att beskriva ljud:P)

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-04 11:40

Borgaren skrev:http://sound.westhost.com/project09.htm

Går även att beställa färdiga pcb:s

Tack för det! Men frågan är fortfarande om jag behöver ha något filter till stativhögtalarna egentligen? annars räcker det ju med lågpassfiltret. Dock är frågan hur det blir med fasen.

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-04 19:29

Sitter o simulerar lite i Proteus på det där filtret. Vad kan vara en lämlpig delning tycker ni? runt 100 hz kanske? självklart får man ju prova sig fram lite sen, men ungefär? Hur pass nära måste de ligga i fas?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-04 22:12

Nja, att inte dela av topparna alls blir normalt det sämsta alternativet.
Om du ändå måste bygga ett aktivt delningsfilter för lågpass så är det inte så mycket extrajobb att bygga så du har en högpass-del också.
Vinsten blir förutom ljudmässigt pga bättre delning troligen en skaplig avlastning av topparna. Det ger troligen att topparna kommer att spela renare med även att de kan spela högre utan att bottna, så du klarar att spela med mer effekt om du vill.
Dessutom så ger den aktiva delningen fördelen att lösningen inte är specifik till just de högtalare du använder nu, så om du vill byta högtalare i framtiden så slipper du bygga om delningsfiltret.

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-04 22:20

silvervarg skrev:Nja, att inte dela av topparna alls blir normalt det sämsta alternativet.
Om du ändå måste bygga ett aktivt delningsfilter för lågpass så är det inte så mycket extrajobb att bygga så du har en högpass-del också.
Vinsten blir förutom ljudmässigt pga bättre delning troligen en skaplig avlastning av topparna. Det ger troligen att topparna kommer att spela renare med även att de kan spela högre utan att bottna, så du klarar att spela med mer effekt om du vill.
Dessutom så ger den aktiva delningen fördelen att lösningen inte är specifik till just de högtalare du använder nu, så om du vill byta högtalare i framtiden så slipper du bygga om delningsfiltret.

I see, I see... Men man kan kanske göra en switch så jag kan switcha förbi delningsfiltret om jag bara vill spela med topparna, ev. kanske det låter bättre till musik.
Tanken är mest att basdelarna ska användas till film och beroende på hur bra det blir även till musik för lite mer djup. Jag har nu testat att simulera kring 100 Hz. Såhär ser det ut då:
Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-04 23:55

Det jobbas med ett filter som du kanske kommer finna intressant. Skall försöka ha ett schema och komponentvärden klara under veckan..

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-05 08:52

Kaffekoppen skrev:Det jobbas med ett filter som du kanske kommer finna intressant. Skall försöka ha ett schema och komponentvärden klara under veckan..

Sedärja! Då väntar jag med spänning på detta :)

Edit: Förresten vad är tanken bakom filtret??
Senast redigerad av swirve 2007-02-05 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-05 09:18

BMM Electronics har några aktiva filter för gör-det-självaren:

K1002LC
http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7

B1003R1
http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=2300

www.diyaudio.com har det körts gruppköp av kort. Kan vara en ny omgång i antågande. Är ett mycket flexibelt alternativ. Har själv köpt några kort. Mera information här:

http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/audio/id20.html

Återgå till DIY-forum