n-puh skrev:Ja, det var länge sen jag var inne på Fanérkompaniet. Kanske mindes jag fel, kanske har de ändrat sin prissättning.
Det finns en metod att fästa fanér runt en välvd yta som tex en båge. Man låter en flastfilm få pressa fanerét mot underlaget mha vakuuminpackning. Det funkar nog inte på en välvd gitarrkropp men möjligen runt ett rundat hörn på en högtalare.
Jag har själv hemma lite kvartersågad bokmatchad flammig lönn. Hade tänkt att ta en bild och lägga upp här men min digitalkameras autofokus vill inte ta fram den snygga flamman. Dom här plattorna blir inte tillräckligt tjocka för en solid elgitarrkropp så det måste bli en sandwichstruktur.
Jag kan inte tänka mig att de någonsin tagit "enhetspriser" för faner. Låter väldigt orimligt faktiskt! Varför skulle man ta lika bra betalt för furu (som det finns enorma mängder av) som exempelvis palisander? Hur länge sedan är det du var där?
Jag insåg att man kunde göra 45 graders hörn (från frontbaffel till fasningar) med lite vatten, värme och vilja. Dock kom jag på det försent så för uniformiteten gjorde jag inte så.
Jag tycker helt enkelt att man ska leta upp ett faner som har ganska grov mönstring, [hint]almen på fanerkompaniet[/hint], för att sedan gå till sin lokala färgaffär med en fanerbit och fråga hur man ska göra. De bör veta vad man ska göra!
[slrt]