Mixon snickrar smått

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-12-02 23:11

celef skrev:"Liten baffel ger dem här problemen."

jag hajjar nog inte vad som är problemet :?

Baffelns påverkan är inte bara av godo. Prolemen är relaterade till måtten på baffeln. En mindre baffel ger problem högre upp i frekvens. Om delningen i det här fallet görs under 5kHz kommer de att synas i högtalarens slutliga frekvensgång. Om baffeln hade varit utformad på ett annat sätt hade problemen varit mer lätthanterliga i delningsfiltret.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-03 14:34

jo jag förstår att baffeln påverkar tonkurvan (mest) on-axis, men jag är blind och ser inte just ditt baffelproblem, är det dippen vid 5k regionen som avses?

appropå avfasade kanter, hur stor avfasning behövs egentligen för god effekt funktionellt?

ungefär så här brukar det stå om banddiskanter:

"We do not suggest Full Range Test, because in the low frequency the impedance of tweeter is almost zero - which is very easy to burn the tweeter and makes the amplifier overloaded. Users may use 200 millivolt to test frequency, never do any test below 200Hz"
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-12-23 21:31

Nu är högtalarna ihopskruvade och nedpackade. Det blir en julklapp till min syster, ingen risk att julklappen blir avslöjad via detta forum :D . Så här ser delningsfiltret ut som jag valde att montera i lådan.

Bild

Simulerad frekvensgång vid 1m och 15°.

Bild

Från MDF-skiva till färdig högtalare har det tagit ca 15-20tim effektiv tid och kostnaden har varit ca 1000kr.

Kan säga att jag har skruvat mer än vad jag lyssnat... Förväntningarna av så här små högtalare är inte så stora, så ljudet har för mig och vänner har varit imponerande.

Vid stereolyssnings med avstånd >2m till högtalaren så krävs det en hel del effekt redan vid normala lyssningsnivåer. Jag upplever att ljudet är odynamiskt och luddigt jämfört med mina hemmasnickrade trevägshögtalare (som är ca 30ggr större).

Har även ställt upp dem brevid min dator och helt plötsligt får man lite andra referenser. Här råder det inga tvivel om att det är bland det bättre jag har hört i datorhögtalarväg.

Med sitt smidiga format så har jag haft med dem till min kusin där vi har jämfört emot "ett annat forums högtalare-1" tillsammans subwoofer. Vi kunde bara konstatera att småhögtalarna med sin lilla prislapp inte gör bort sig i sammanhanget.

God jul!

Användarvisningsbild
Pulwer

Inläggav Pulwer » 2007-02-06 22:16

Jag byggde oxå ett par. Perfekta dator/ tv högtalare och dom spelar rätt ordentligt med bas för storleken.

Bild

Baffeln är inte fasad i nuläget, tänkte mäta och se hur det ser ut först och sen jämföra med efter. Avfasningen är knappast nåt problem att göra senare fastän dom är lackade. Bara och slipa ner och lacka nytt, går snabbt när man sprutlackerar.

Inga kommentarer om högtalarkablarna på bilden tack. Nöden har ingen lag och jag ville provlyssna fort och det var långt till affärn osv.

//Fredde.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-07 11:01

Jag tyckte det var ett väldigt jordnära val av kabel. :oops:

Föregående

Återgå till DIY-forum